S čím chodí Chalupa radit ministru Podivínskému?

Rozhovor s ministrem životního prostředí v demisi o kontinuitě úřadu, jeho poradcích či vztahu k ekologickým organizacím.

Jan Charvát 6.12.2013
Bývalý ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (vpravo) zdraví svého nástupce Tomáše Podivínského, kterého 11. července uvedl do funkce premiér Jiří Rusnok. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Bývalý ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (vpravo) zdraví svého nástupce Tomáše Podivínského, kterého 11. července uvedl do funkce premiér Jiří Rusnok. | foto: © ČTK, retušováno ČESKÁ POZICE Richard CortésČeská pozice
Bývalý ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (vpravo) zdraví svého nástupce Tomáše Podivínského, kterého 11. července uvedl do funkce premiér Jiří Rusnok.

Už je to skoro půl roku, co Tomáš Podivínský (KDU-ČSL) po pádu Nečasovy vlády převzal resort životního prostředí po Tomáši Chalupovi (ODS). Podle informací ČESKÉ POZICE však Chalupa dodnes na ministerstvo dochází a se svým bývalým náměskem Podivínským konzultuje některé kroky. A Podivínský se po převzetí ministerstva nezbavil ani kontroverzního Chalupova poradce Jiřího Linkeho (dle zjištění ČESKÉ POZICE se měl v minulosti pokusit využít svého vlivu k odprodání pozemků výzkumného ústavu spadajícího pod MŽP lidem napojeným na ODS; bez výběrového řízení).

V rozhovoru s ČESKOU POZICÍ ministr životního prostředí v demisi Tomáš Podivínský hovoří nejen o svém vztahu k Chalupovi, ale také o tom, proč neposlechne spolustraníky z KDU-ČSL žádající jeho odchod z ministerstva, proč jeho první kroky na ministerstvu vedly do jaderné elektrárny Temelín, čím ho štvou nevládní organizace, proč je opět téměř na začátku příprava důležité odpadové legislativy a co se naopak již stihnout povedlo.

ČESKÁ POZICE: Exministr Tomáš Chalupa vás před několika měsíci při odchodu z ministerstva označil za záruku toho, že bude „zachována kontinuita a stabilita resortu“. Je vaše politika kontinuitou politiky ODS?

„Tomáš Chalupa tady byl můj první šéf a byl velmi pracovitý, byl tu často do tří do rána. Proto tam vznikla velmi pevná vazba.“PODIVÍNSKÝ: My jsme spolu s Tomášem Chalupou prošli tím průšvihem kolem Zelené úsporám, kdy šlo vůbec o to, jestli program bude nebo nebude, jestli se na něj podaří sehnat peníze. A staré přísloví říká, že přátelé nepoznáte na hostině, ale v boji. Tomáš Chalupa tady byl můj první šéf a byl velmi pracovitý, byl tu často do tří do rána. Proto tam vznikla velmi pevná vazba.

ČESKÁ POZICE: Přátelství je jedna věc, ale nyní jste na ministerstvu vy jako zástupce vlády odborníků, nikoliv Chalupa či ODS. Podle mých informací ale pan Chalupa stále dochází na ministerstvo a radí vám.

PODIVÍNSKÝ: Nechodí sem radit. Tedy, dneska tady zrovna byl (ve čtvrtek 21. listopadu – pozn. red.), ale to mi jen přišel popřát k narozeninám. Jinak má svých starostí dost, profiluje se politicky v ODS.

ČESKÁ POZICE: Ale já mám informace, že sem chodí častěji, nejen když máte zrovna narozeniny. Konzultujete s ním tedy nějaké kroky na ministerstvu?

PODIVÍNSKÝ: Nekonzultujeme, maximálně občas nějaké kroky ohledně Bruselu, protože on má zase osobní vztahy s některými ministry životního prostředí, například v Polsku. Takže v těch zahraničních vazbách možná ano, ale jinak ne.

ČESKÁ POZICE: Nechal jste si i poradce, které na ministerstvo přivedl Tomáš Chalupa?

PODIVÍNSKÝ: Všechny ne, s některými byla ukončena činnost, některé jsem si přivedl já.

ČESKÁ POZICE: Konkrétně pan Jiří Linke zůstal?

PODIVÍNSKÝ: Pan Linke zůstal, ale už není šéfporadcem.

ČESKÁ POZICE: Ptám se proto, že pan Linke je poměrně kontroverzní. V čem vám tedy radí?

„Pan doktor Linke radí v komunikačních otázkách, jeho kompetence je také právní a ve věcech, kde je potřeba odborný náhled, je opravdu profesionál“PODIVÍNSKÝ: Pan doktor Linke radí v komunikačních otázkách, jeho kompetence je také právní a ve věcech, kde je potřeba odborný náhled, je opravdu profesionál. Neradí tedy v meritorních, ale v procesních věcech.

ČESKÁ POZICE: Takže vám nevadí jeho blízký vztah k Tomáši Chalupovi, ani členství v ODS, ani další pochybnosti kolem jeho osoby?

PODIVÍNSKÝ: Víte co, náměstek Vojtěch Munzar je v ODS, náměstek Tomáš Tesař je zase v TOP 09. Opravdu tady nejde o stranickou příslušnost. Jde o to, kdo co umí. Mně připadá, že co uděláte jako ministr, je vždycky špatně. Zdeněk Žák (ministr dopravy – pozn. red.) vyházel náměstky, ředitele, podřízené – a je to špatně. Já jsem si tady vyjma jednoho náměstka (pro evropské fondy Martina Frélicha – pozn. red.), se kterým to prostě lidsky nefungovalo, nechal všechny z éry Tomáše Chalupy, a zase mi říkají, že je to špatně, že to tady jede jako za Chalupy.

Nově vzniklá oddělení povede Libor Ambrozek

ČESKÁ POZICE: K jedné větší organizační a personální změně jste ale přistoupil i vy: zrušil jste takzvané oddělení dobrovolných nástrojů, které mělo na starosti ekologickou osvětu, pomoc firmám, jež chtějí zavést čistší výrobu bez exhalací a podobně. Proč?

PODIVÍNSKÝ: V té sekci bylo mnoho lidí, kteří tu práci dělali třeba jen na částečné úvazky a byli různě rozházení. Nemělo to systém. Tak jsem ty lidi posbíral a udělal dvě zvláštní oddělení – jedno se bude zabývat výzkumem a vzděláváním a druhé strategií. Tam se dají lidi, kteří to budou dělat na plný úvazek a budou se zabývat jen tím, tedy vzděláváním, komunikací s nevládními organizacemi a podobně.

ČESKÁ POZICE: Do čela těchto oddělení jste přivedl svého stranického kolegu Libora Ambrozka (KDU-ČSL), který má tuto oblast nově koordinovat. Myslíte, že vláda v demisi, bez důvěry, která nevzešla z voleb, má dělat takovéto personální rošády?

PODIVÍNSKÝ: Jestli narážíte na to, že Libor Ambrozek je z KDU-ČSL, tak opět říkám, že každý má nějakou stranickou legitimaci, na to my tady nehrajeme. Libor Ambrozek je uznávaný odborník s kladným vztahem k přírodě a váží si ho i mnohé ekologické organizace. To bude jeden z jeho úkolů, s těmito organizacemi komunikovat. Nemá ani žádný statut ředitele oddělení, je to poradce ministra. Dalším jeho úkolem bude ekologická výchova, která by dle mého názoru měla být nejen teoretická, ale hlavně praktická. Mým cílem je dostat děti do přírody.

ČESKÁ POZICE: V souvislosti s touto změnou jste nedávno uvedl, že chcete do poradních orgánů ministerstva zapojit i odborníky z nevládních ekologických organizací.

PODIVÍNSKÝ: Určitě.

ČESKÁ POZICE: A které jste už oslovil? Protože ty, kterých jsem se dotazoval, nikdo z ministerstva nekontaktoval a shodně říkají, že o žádnou takovou formu spolupráce s vámi nestojí.

PODIVÍNSKÝ: Zatím jsme žádné neoslovovali, to je na Liboru Ambrozkovi, během týdne bude svolávat Radu celkové environmentální koncepce a tam se budou vyvažovat jednotlivé nápady a koncepty.

ČESKÁ POZICE: Některé nevládní organizace to spíše vnímají jako snahu ministerstva umlčet své nejhlasitější kritiky.

„Už jste viděl ekologickou organizaci, kterou můžete umlčet?“PODIVÍNSKÝ: Vy už jste někdy viděl ekologickou organizaci, kterou můžete umlčet?

ČESKÁ POZICE: Asi ne. Ale proč podle vás spolu ministerstvo životního prostředí, ať už za vás nebo za Tomáše Chalupy, a tyto organizace neustále bojují? Chápu, že bojují například s ministerstvem průmyslu a obchodu, kde se těžko najdou společné zájmy, vám by ale přece mělo jít alespoň částečně o stejnou věc, o ochranu přírody a krajiny...

PODIVÍNSKÝ: Není pravda, že bojujeme se všemi. Jsou neziskovky, které odvádějí výbornou práci. A tyto organizace mají v občanské společnosti nezastupitelné místo. Ale mám velký problém s organizacemi, které vám vykážou poradenství u jednoho člověka 32 hodin za den a jsou tak nestydaté, že to napíšou do výkazu práce.

ČESKÁ POZICE: Můžete být konkrétní?

PODIVÍNSKÝ: Řešili jsme to na fondu a je to uzavřené. Nechci to dál rozebírat. Hlavní problém je v tom, že tyto organizace, na rozdíl od nás, nenesou žádnou zodpovědnost. Mám taky problém s těmi organizacemi, co si koupí na některém území deset metrů čtverečních půdy a blokují tím třeba stavbu dálnice. Ale i to je úkol Libora Ambrozka, zařídit, abychom na sebe nejezdili žalovat do Bruselu, nepsali si přes žádné soudy a šli něco konstruktivně dělat.

ČESKÁ POZICE: Nenahráváte ale někdy svým kritikům na smeč? Proč jste třeba po svém jmenování ministrem první cestu podnikl do Temelína, a ne třeba do nějakého národního parku?

„Jsem pro výstavbu dalších bloků v Temelíně, protože je to ekologický zdroj“PODIVÍNSKÝ: Protože jsem Temelín dostal na starosti, když jsem byl v Rakousku na ambasádě, věnoval jsem se mu šest let a byl jsem zmocněn pro komunikaci mezi Českem a Rakouskem. Já jsem pořád toho názoru, že pokud chceme být energeticky a i politicky nezávislí, bez jaderné energetiky se neobejdeme. Takže moje cesta do Temelína byla jen kontinuitou mé práce. Držím svou linii. A jsem pro výstavbu dalších bloků v Temelíně, protože je to ekologický zdroj.

Jednání o odpadech zkrachovala

ČESKÁ POZICE: Už váš předchůdce za jednu ze svých hlavních priorit označil přípravu odpadové legislativy, která je již značně zastaralá. Odpadové hospodářství jste měl na starosti už jako náměstek a dodnes tato důležitá legislativa není hotová. Proč a v jaké je fázi?

PODIVÍNSKÝ: Ještě za Chalupy jsem vedl pracovní skupiny, které se odpadovým hospodářstvím zabývaly. Byli v nich zástupci odpadářů, spaloven, obcí či politických stran. Jejich výsledek pro mě byl zřejmě největším zklamáním a naštváním, které jsem na ministerstvu zažil. Byť tam občas docházelo k ostřejším situacím, celé to jednání spělo k finální kompromisní dohodě. A opravdu mě extrémně vytočilo, že na poslední schůzce dva z těch šestnácti subjektů popřely a zpochybnily úplně všechno. Nebudu je jmenovat, ale prostě to havarovalo na nenasytnosti těchto subjektů, které měly představu, že příjem poplatku za odpad by měl jít téměř jen jim. Takže já jsem teď svému náměstkovi Ježkovi řekl, aby svolal další pracovní skupiny, které se budou scházet v příštích týdnech.

ČESKÁ POZICE: Jednání jsou tedy v podstatě úplně na začátku. Což znamená, že i nadále bude nejlevnějším způsobem nakládání s odpadem jeho neekologické skládkování.

„Vidím to kolem tisíce korun za tunu odpadu odvezeného na skládku“PODIVÍNSKÝ: Nemyslím si, že na začátku, protože personálně to bude podobně obsazené a žádné nové skutečnosti nenastaly, takže to půjde rychleji. Také tam mají být poslanci nové sněmovny, i od nich očekávám tlak na to, aby došlo ke kompromisu a ta legislativa byla přijata co nejrychleji.

ČESKÁ POZICE: Jakou máte představu o její podobě, alespoň co se týká nastavení výše poplatku za skládkování, a kdy by měla být tedy opravdu hotová?

PODIVÍNSKÝ: Vidím to kolem tisíce korun za tunu odpadu odvezeného na skládku a hotová by legislativa měla být, jak doufám, v prvním čtvrtletí příštího roku.

ČESKÁ POZICE: Kolik odpadu bychom podle vás měli výhledově recyklovat?

PODIVÍNSKÝ: Podle mě ta představa o 50 procentech do roku 2020 je správná. Ale ten recyklát také musí mít průmyslové využití, takže na to musí být připraven i průmysl.

ČESKÁ POZICE: Co tedy říkáte na plán ministerstva průmyslu a obchodu, které by chtělo, aby vzniklo jedenáct nových spaloven odpadu, tedy aby byla v každém kraji jedna?

PODIVÍNSKÝ: To je podle mého soudu vysoce nadhodnocené. Není to o tom, kolik jich postavíte, ale aby se ekonomicky vyplatily. Jde tedy také o to, z jakých vzdáleností má ekonomický smysl odpad svážet.

Zlepšilo se ovzduší v Moravskoslezském kraji?

ČESKÁ POZICE: Ve volbách do poslanecké sněmovny jste úspěšně kandidoval v Moravskoslezském kraji, který má dlouhodobě špatné ovzduší. Jak chcete regionu pomoci?

„Například v Třinci, kam směřuje jedna z dotací na odprášení, jsme na jednom procentu toho, co tam bylo v 70. letech“PODIVÍNSKÝ: Pro tento region jsme udělali už mnoho. Kotlíkové dotace, program ministerstva a kraje za 160 milionů korun, pomohly už více než čtyřem tisícům obyvatel Moravskoslezského kraje vyměnit starý kotel za nový, ekologický. V Bruselu jsem teď o prázdninách dotáhl do konce jednání, díky kterým dostaly Třinecké železárny a ArcelorMittal přes jednu miliardu korun na odprášení aglomerací. Peníze ve výši 1,3 miliardy korun na tento účel jsme v Bruselu zajistili již dříve. Právě teď vyjednávám o další miliardě korun na podporu alternativní dopravy. Celková suma 2,7 miliardy korun v programu Zelená úsporám, kterou na dotacích využili obyvatelé Moravskoslezského kraje na zateplení rodinných a panelových domů, výrazně přispěla ke zlepšení kvality ovzduší v kraji. Program zároveň přispěl ke vzniku více než sedmi tisíc pracovních míst.

ČESKÁ POZICE: Jenže se zdá, že to nestačí. Na mnoha místech Moravskoslezského kraje jsou i mnohonásobně překračovány zákonem povolené limity znečišťujících látek v ovzduší.

PODIVÍNSKÝ: My děláme, co můžeme, ale nejde to najednou. Například v Třinci, kam směřuje jedna z dotací na odprášení, jsme na jednom procentu toho, co tam bylo v 70. letech. A pracujeme na tom dál. Ale na nulu se prostě nedostaneme nikdy, protože tam ten průmysl prostě je. Nula by například znamenala, že se v Ostravě ArcelorMittal sebere a přestěhuje do Polska, kde jsou limity mnohem nižší, a my tu máme obrovskou nezaměstnanost. Jistě, je co zlepšovat, proto tu jsme. Ale zlepšilo se to za posledních pět let výrazně.

ČESKÁ POZICE: Máte pravdu, že se snížilo množství velkých prachových částic, ale množství rakovinotvorného benzo(a)pyrenu, například v nejvíce znečištěných částech Ostravy, naopak stouplo.

PODIVÍNSKÝ: Pokud jde o benzo(a)pyren, tak to je problém hlavně koksoven a dopravy. Opravdu je nutné to dělat postupně. Teď jsem na Evropské komisi vyjednal projekty odprášení hutí a nyní je na řadě projekt alternativní dopravy, kdy městská doprava má jezdit na CNG. To bude stát miliardu korun, z nichž většina zůstane v Moravskoslezském kraji. Kromě toho v Bruselu pomáháme Polsku vyjednat peníze na kotlíkové dotace, protože smog z polských lokálních topenišť jde přes hranice i k nám.

ČESKÁ POZICE: Když jste zmínil lokální topeniště, byl byste pro, aby úředníci mohli vstoupit do obydlí za účelem kontroly používaného paliva?

PODIVÍNSKÝ: Ano v případě, že je naprosto zřejmé, že majitel objektu závažným způsobem porušuje zákon. Podle mě je ochrana života a zdraví obyvatel nadřazena ochraně soukromí. Ale musí to být průkazné. Jsou na to měřiče, které zvenku změří, že dotyčný topí něčím, čím nemá. Jsou drahé, ale je to jedna z cest.

ČESKÁ POZICE: Jak je to s vaším působením v Rusnokově vládě? Někteří spolustraníci chtějí, abyste odešel.

PODIVÍNSKÝ: Tam není diskuse o odchodu či neodchodu. Někteří brali mé působení v současné vládě jako stranickou záležitost. Ta záležitost je ale čistě odborná. Já se životnímu prostředí věnuji už od roku 1997. Tady se hledal někdo, kdo zná tu problematiku, tento barák a není členem ani jedné ze stran bývalé vlády.

ČESKÁ POZICE:  A co další vláda? Chtěl byste ministerstvo životního prostředí vést i nadále? Je to reálné?

PODIVÍNSKÝ: Já nejsem členem vyjednávacího týmu. Nikde si soukromě nic nevyjednávám. Co vyjedná pan předseda Pavel Bělobrádek, to bude. V případě, že budeme v té vládě a já zde na ministerstvu, budu pokračovat v projektech, které máme rozdělané. Například kotlíkové dotace, odpadová legislativa, nastavení nového operačního programu.