Růst české ekonomiky je stále solidní. Zásluhou rodin

Hlavní zásluhu na růstu HDP měla domácí poptávka, především domácností. V posledním čtvrtletí 2018 utratily o 1,2 procenta více než v předchozím čtvrtletí. Jejich sklon k utrácení podporuje především růst mezd v soukromé i státní sféře, nízká nezaměstnanost a v neposlední řadě zvýšení důchodů. Zahraniční obchod se příliš neprosadil.

Ekonomika v roce 2019. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ekonomika v roce 2019. | foto: Ilustrace Richard CortésČeská pozice
Ekonomika v roce 2019.

Česká ekonomika nadále roste solidním tempem. Navzdory nedostatku pracovních sil, ochlazování výkonu ekonomiky v Německu a mezinárodním hrozbám typu brexit či čínsko-americká obchodní válka. Zásluhu na tom má především neutuchající apetit domácností utrácet. Český statistický úřad (ČSÚ) vydal v pátek 31. května zpřesněný odhad růstu hrubého domácího produktu (HDP) v prvním letošním čtvrtletí. HDP se oproti předchozímu čtvrtletí zvýšil o 0,6 procenta a meziročně vzrostl o 2,6 procenta. První odhad statistiků byl u obou ukazatelů o desetinu procentního bodu nižší.

„Vzhledem k rozporuplným výsledkům zejména z průmyslu a ochablému růstu ekonomiky v eurozóně je výsledek pozitivním překvapením,“ shrnul analytik Raiffeisenbank Luboš Růžička. Hlavní zásluhu na růstu HDP měla domácí poptávka, především domácností. „Spotřební výdaje domácností stále sílí,“ řekl ředitel odboru národních účtů ČSÚ Vladimír Kermiet s tím, že nejvíce je to vidět na mezičtvrtletních číslech. V posledním čtvrtletí 2018 utratily české rodiny o 1,2 procenta více než v předchozím čtvrtletí.

Otázka dynamiky spotřeby

Jejich sklon k utrácení podporuje především růst mezd v soukromé i státní sféře, nízká nezaměstnanost a v neposlední řadě zvýšení důchodů. Tradiční tahoun české ekonomiky, zahraniční obchod, se nyní příliš neprosadil. Vývoz zboží a služeb mezičtvrtletně klesl o jedno procento a dovoz o 0,6 procenta. Na vině byl hlavně slabší vývoz aut do Německa. Za tím stojí především propad prodeje v Číně, nejdůležitějším odbytišti německých automobilek v uplynulých deseti měsících, a pokles výroby u našich severních sousedů.

Vliv slabšího vývozu aut se promítl i do zpracovatelského průmyslu. Výroba osobních aut v Česku za první čtvrtletí meziročně klesla o čtyři procenta. Podle Sdružení automobilového průmyslu (SAP) se ale situace začala zlepšovat v průběhu března a v dubnu už bylo vyrobeno o téměř osm procent více než ve stejném období loňského roku. SAP očekává, že by obor produkce aut mohl ztrátu dohnat do konce letošního roku. V prvním čtvrtletí letošního roku zklamal i vývoj investičních výdajů. Ty byly celkově mezičtvrtletně nižší o dvě procenta.

Otázkou je, jak dlouho si udrží dynamiku spotřeba domácností. Lidé nakupovali především elektroniku či nábytek a další zboží střednědobé a dlouhodobější spotřeby, na potraviny, kosmetiku či volný čas šlo mnohem méně. Zhoršení nálady spotřebitelů vždy jako první zasahuje zboží dlouhodobé spotřeby, takže poptávka českých domácností, a tím i celá tuzemská poptávka může po prvním poklesu spotřebitelské nálady prudce zpomalit.

Zásadní ale je, že investice do provozních budov či strojů a výrobních zařízení, tedy investice soukromých firem, spadly ještě více. „Za tímto propadem může být kombinace řady různých faktorů, podobně jako u otázky, proč zvolnila tempo dynamika výroby dopravních prostředků,“ konstatuje Vladimír Kermiet. „Firmy mohou narážet na vyčerpané kapacity trhu práce, tedy nedostatek zaměstnanců, může za tím být také nedostupnost technologií, ale i pocit vlastníků a managementů firem, že už není třeba stávající kapacity rozšiřovat,“ dodává.

Podobný názor převážil i v nejnovějším průzkumu Hospodářské komory ČR na přelomu ledna a února. Pouze 23 procent firem počítá se zvýšením investic, dalších 28 procent dává investiční plány k ledu. Tuzemským firmám nejvíce vadí nárůst mezd, který loni i letos dosáhne okolo osmi procent, a zcela vyčerpaný trh práce.

Otázkou také je, jak dlouho si udrží dynamiku spotřeba domácností. Lidé nakupovali především elektroniku či nábytek a další zboží střednědobé a dlouhodobější spotřeby, na potraviny, kosmetiku či volný čas šlo mnohem méně. Zhoršení nálady spotřebitelů vždy jako první zasahuje zboží dlouhodobé spotřeby, takže poptávka českých domácností, a tím i celá tuzemská poptávka může po prvním poklesu spotřebitelské nálady prudce zpomalit.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.