Rolls-Royce hodlá v budoucnu elektrifikovat své modely

Značka Rolls-Royce patří k tradičním symbolům luxusu. Pod nadvládou koncernu BMW, do kterého britská automobilka spadá, se ovšem v uplynulých letech hodně proměnila. Dle jejího šéfa Torstena Müllera-Ötvösa je to především kvůli měnícím se zákazníkům. Vozy značky považované za nejluxusnější automobilové zboží kupují „moderní boháči“.

Prototyp elektromobilu Rolls-Royce 102EX, který se nikdy neprodával. Model ale... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Prototyp elektromobilu Rolls-Royce 102EX, který se nikdy neprodával. Model ale... | foto: Rolls-Royce
Prototyp elektromobilu Rolls-Royce 102EX, který se nikdy neprodával. Model ale...

Dnešní typický majitel vozu RollsRoyce už není ropný šejk nebo britský aristokrat. Vozy značky, která je považována za nejluxusnější automobilové zboží, totiž kupují „moderní boháči“. „Když jsem před devíti lety ke značce nastoupil, zkoumali jsme, jak se v budoucnu změní skupina nejbohatších zákazníků. Překvapivé bylo, že jsou čím dál mladší, někdy opravdu velmi mladí. Je to díky novým technologiím, ve kterých můžete vydělat velké peníze rychle a brzy,“ vysvětluje CEO firmy Torsten Müller-Ötvös. Tomuto faktu podle něj automobilka přizpůsobila kompletní modelovou řadu.

„Víme, že takoví zákazníci svá auta rádi řídí sami, takže jsme připravili modely jako Wraith, Dawn či řadu Black Badge,“ vyjmenovává ředitel. Důležitou součástí této strategie je také nejnovější model, SUV Cullinan. I to je auto, které podle šéfa značky cílí na mladší klientelu s uvolněným postojem ke světu. Na lidi, kteří ocení praktičnost, chtějí vozit celou rodinu a používat Rolls-Royce jako vůz pro každý den. „Cullinan tohle umožňuje. Je to první Rolls-Royce, o kterém mohu říci, že je to praktické auto. Je to pro nás zcela nové slovo ve slovníku,“ směje se.

Posun k moderním technologiím

Popis okolností vzniku modelu Cullinan jasně ukazuje, s jakou metodou Rolls-Royce pracuje. Müller-Ötvös totiž říká, že při vývoji modelu se firma „nezdržovala“ porovnáváním s konkurencí. „Čím více se začnete s něčím porovnávat, tím více jste náchylní k tomu se inspirovat, kopírovat. A to je to poslední, co chceme,“ vysvětluje CEO automobilky. Cíle tedy byly dané, Cullinan musel být velký a prostorný.

Dá se očekávat, že v příštích letech přijde nástupce, který už bude kompletně postaven na nové platformě Architecture of Luxury, kterou zatím používají Phantom a Cullinan. Platforma vznikla kvůli výzvám, kterým bude RollsRoyce čelit. K těm patří i pokračující změna automobilového průmyslu na odvětví využívající moderní technologie. I Rolls-Royce se tak například bude muset vydat cestou elektrifikace svých modelů.

„My ale žádnou přímou konkurenci nemáme. A i kdybychom ji měli, naši zákazníci mají tolik peněz, že si mohou dovolit jakékoli auto. Když se jim nějaké líbí, koupí si ho. Nikdy nepřemýšlejí, že by si vybírali mezi dvěma auty,“ popisuje uvažování zákazníků šéf značky. S Cullinanem je modelová paleta značky kompletní: kromě nového SUV v ní najdeme velkou limuzínu Phantom ve dvou délkách, kupé Wraith, kabriolet Dawn a menší sedan Ghost, který je teď nejstarším typem v nabídce.

Dá se tedy očekávat, že v příštích letech přijde nástupce, který už bude kompletně postaven na nové platformě Architecture of Luxury, kterou zatím používají Phantom a Cullinan. Platforma vznikla kvůli výzvám, kterým bude Rolls-Royce čelit. K těm patří i pokračující změna automobilového průmyslu na odvětví využívající moderní technologie. I Rolls-Royce se tak například bude muset vydat cestou elektrifikace svých modelů.

„Myslím si, že elektromobilita se stane normou. Až spolu budeme mluvit třeba za 15 let, bude to běžné. V příštím desetiletí se cestou elektromobility vydáme i my,“ naznačuje Müller-Ötvös. Důvodem je podle něho legislativní tlak. „Hovoří se o zákazu aut se spalovacími motory ve městech nebo jejich centrech. A není možné, aby byly naše vozy z takových lokalit vyloučeny. I proto se musíme na elektromobilitu připravit,“ vysvětluje šéf značky. „Náš dvanáctiválcový motor si ponecháme, dokud to půjde,“ dodává.

Podle požadavků zákazníka

Hudbou budoucnosti je pak podle něho i autonomní řízení, které svým způsobem také patří do DNA značky. Vždyť v určitém historickém období měl snad každý vůz Rolls-Royce svého šoféra, majitelé jej řídili jen výjimečně. „Takže se můžeme vrátit k tradici. Pro nás ale bude důležité, až technika dovolí skutečně plně automatické řízení. To bude pravý čas, kdy ho do auta zabudujeme,“ říká Müller-Ötvös. Klíčem je prý nástup techniky neuspěchat. Primárním cílem značky je vyrobit nejkvalitnější, nejspolehlivější a nejpohodlnější auto na světě.

Klíčem k finančnímu růstu značky proto nebude jen navyšování objemu výroby, ale především výroba dražších aut šitých na míru dle požadavků zákazníka. Rolls-Royce si takový úkol nedávno vyzkoušel u unikátního modelu Sweptail, který vychází z kupé Wraith, ale má jedinečnou karoserii.

Zákazníci nepožadují, aby byl Rolls-Royce průkopníkem v technologii. „Na druhou stranu jim nemůžeme servírovat zastaralou techniku. Takže to, co vidíte v Cullinanu nebo Phantomu, je nejlepší technika, již si dnes můžete za peníze koupit. Ale nikdy bych svým klientům nepředhodil nic, co není dostatečně prověřené,“ dodává. Loni vyrobila značka asi 4100 vozů, což byl rekord. Ten by měl být letos překonán, ale celkově Rolls-Royce nemíří za ohromujícími prodeji. „V segmentu přes 250 tisíc eur je přeci jen omezená poptávka. Úkolem je tedy zůstat vcelku malí,“ vysvětluje Müller-Ötvös.

Klíčem k finančnímu růstu značky proto nebude jen navyšování objemu výroby, ale především výroba dražších aut šitých na míru dle požadavků zákazníka. Rolls-Royce si takový úkol nedávno vyzkoušel u unikátního modelu Sweptail, který vychází z kupé Wraith, ale má jedinečnou karoserii.

Na takových individuálních autech bude pro Rolls-Royce a jeho zákazníky pracovat i slovenský designér Jozef Kabaň, jenž sem nedávno senzačně přestoupil od mateřského BMW. „Stavění karoserií na zakázku chceme v příštích letech rozšířit, v této oblasti vidím pro naši značku velký potenciál,“ naznačuje ambice Müller-Ötvös.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.