Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Revolta potravinářů vůči řetězcům: Správná myšlenka v nesprávnou chvíli

Výrobky protestujících společností nahradí méně kvalitní potraviny z dovozu od mnohem nevěrohodnějších producentů ze zemí mimo EU.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Martinvydrz

21. 1. 2012 6:48
Informace obsažené ve Vašem článku
dostatečně provětrala všechna média. Je mi líto, ale nic nově převratného ani odlišně svobodně pravdivého, o čem by jiná média neinformovala, jsem v něm nenašel.Vaše rozvinutá úvaha je bezesporu zajímavá, ale přeci jen má spíše charakter komentáře, či přímo blogu, než nějakého investigativního článku.Možná byste si měl udělat skutečný reálný exkurs na téma "za jakých podmínek" mohou prodejci v obchodních řetězech prodávat. Bylo by to mnohem záslužnější a hodnotnější. Viz např. diskusní příspěvek od "Falkon Nightsdale ".Už by stálo za to vytáhnout praktiky obchodních řetězců na světlo na plno.
0 0
možnosti
PS

15. 1. 2012 17:50
Pardon, ale jsme snad v reálném socialismu?
Výraz "Růst kvality potravin v ČR musí být společným zájmem potravinářů a obchodníků..." je jak vystřižený z bolševických nástěnek!Potravináři a obchodníci mají jen jednu jedinou svatou povinnost, a tou je plnit přání svých akcionářů a - generovat zisk.A ze zhoršení kvality výrobků v českých obchodech strach nemám - již dnes si každý může vybrat různé úrovně kvality za různé peníze, jen při nakupování trochu přemýšlet.A odpornější potraviny než nabízí třeba Kaufland nebo Tesco Value už v EU myslím snad ani neexistují. 
0 0
možnosti
ŠČ

Š94i61m58o95n 40Č40u31d29a

13. 1. 2012 13:29
O kvalitu ?!
Zrovna kvalitou by se vyse zmineni zastitovat nemeli. Vseobecne je znamo, ze vetsina panevropskych firem vyrabi nekolik sarzi kazdeho produktu, nas krmi temi mene kvalitnimi. Prodavaji se za stejnou nebo vetsi cenu, nez kvalitnejsi verze na zapad od nas.Tedy na nas rejzuji penize. Asi se vyrobcum nelibi pomer, ve kterem se tak deje a chteji vetsi zisk pro sebe na ukor retezcu.
0 0
možnosti
FN

Falkon Nightsdale

14. 1. 2012 12:56
Je to trochu jinak...
Není pravdou,  že "prodávají nižší kvalitu za vyšší cenu než kvalitu jinde"... Koneckonců - oni nám nic neprodávají!  Prodávají nám různé řetězce - a v tom vězí část problému... Dochází zde ke kumulaci hned dvou "molochoidních krizí", dvou přebujelých molochů, které potřebují horentní sumy na svůj vlastní administrativní provoz a na reálnou produkci už potom nemají tolik kapacit. Na jedné straně tak jsou výrobci potravin, kteří jsou sice schopni vyrábět za cca stejnou cenu materiálů, nicméně s rostoucím počtem top manažerů jim dramaticky rostou náklady - což se promítá do potřeby vyšších prodejních cen i při vysoké produkci (a tím značných úspor z rozsahu) Na straně druhé pak jsou obchody, které - opět s rostoucím počtem top manažerů - potřebují zvyšovat podíl své marže na pokrytí provozních nákladů a ztrát daných nevhodným obchodním modelem, který má u všech řetězců jedno společné: celodenní plnost regálů. Ano, prázdné "socialistické regály" nevypadají nejlépe, ale opak nutně vede v mnoha případech k tomu, že tu a tam je potřeba řešit Nerudovskou otázku. Především se to týká drahého zboží.V různých řetězcích se k tomu staví různě.. Někde použijí nástroj "výprodej" - cena se srazí na půlku, nebo i méně a třeba se to prodá. Ztráta při slevě se pak počítá třeba jako rozdíl mezi slevovou a nákupní cenou (Tesco). Jinde zase preferují nástroj "popelnice", kdy systém ztrát je nastaven tak, že se s ohledem na vnitropodnikové ekonomické ukazatele prodejny nevyplatí dělat slevy a je lepší zboží hodit do popelnice - výpočet ztráty při slevě je pak třeba počítán jako rozdíl slevové a plné ceny (Albert) - pokud pak například máte výrobek za 100 CZK, s nákupkou 40 CZK, tak z pohledu interních hospodářských výsledků je identické, jestli se hodí do popelnice čekajícím freeganům a bezďákům, nebo jestli se prodá za 60 CZK - obojí je 40 CZK ztráta... Oba modely generují velké množství ztrát - ať už v podobě podnákupních slev, nebo hor odpadu - a to je rovněž potřeba pokrýt z marží... Třeba v případě ovoce a zeleniny v Albertu platilo, že si moji zákazníci kupovali "1+1" - kilo zeleniny koupili a v marži zaplatili i to kilo co skončilo v popelnici...  Stejně tak mají řetězce problém s centralizovaným plánováním regálů.. Svého času mne tak svým způsobem pobavila PhDr. Jana Duffková CSc. (FF UK), která žije v bludu, že si regály upravují samotné prodejny a že o tom rozhoduje vedoucí. Nic není vzdálenějšího realitě. Plán regálů je dán centrálně a to tak, že na základě toho, kolik který dodavatel zaplatí. Ano, za umístění v regálu se platí ! Nevím jak je to teď, ale pár let zpět se hovořilo o cca 500 tisíc za pozici na regálu ve výšce 1,7 m (výše očí) až 250 tisíc za horní a dolní regály ( nevím, jestli to bylo jen za skupinu daného formátu obcodu, nebo za všechny prodejny) Tak například dojde k tomu, že se Fidorka ocitne na regálu ve výši cca 2 metry a ke svým dětským zákazníkům se dostane maximálně až jako výprodejová položka, k tomu, že na prodejnu, kde 70% klientely je ve věku 50+, navezou na akci 3 palety dětských plenek, nebo k tomu, že se v akcích točí 4 druhy výrobků, nepatřících do denní spotřeby, s předpokladem, že budou pořád skvěle prodávat... Za těchto okolností pak není divu, že obě strany tlačí na vysokou marži (nebo alespoň velký objem prodejů),  aby alespoň trochu zahojily své ztráty - a pak to končí tím, že výrobce snižuje kvalitu až na mez danou legislativou a prodejce zvyšuje cenu až na mez danou (podobně paralyzovanou) konkurencí....
0 0
možnosti
VM

Vaclav Mach

12. 1. 2012 22:34
Strach o nutricni kvalitu?
U vyrobku firem Pepsi, Danone a Ferero...? Nemyslim si, ze zrovna u techto firem je opravneny.... A jestli zmizi z jednoho retezce Pepsi...no a ? Nekvalitni produkty ze zemi mimo EU...ma snad EU patent na kvalitu? Neni to tak davno co se provalil skandal s nekvalitou, respektive velmi promenlivou kvalitou v ruznych zemich nasi slavne EU....a bulharsky ministr cehosi chtel zalovat jakousi firmu kvuli tomu, ze potraviny dovazene na bulharsky trh v kvalite silne pokulhavaji za zapadni Evropou. Uz takhle jsme se k nam dovazi lecos osizene i v ramci EU. Cele je to trapna komedie, ktera za par tydnu vysumi, vyrobky zminenych firem se v Tescu mozna soupnou o regal niz a my budeme porad nakupovat  stejny "sracky" jako doted.       
0 0
možnosti
F

Frantisek

12. 1. 2012 13:17
Danone? to je snad hlavni vyrobce amarounů, ne?
A jeste priserne predrazenych...Zrovna osobne ja nezpozoruji zadny problem, kdyz ve vsech obchodech ubude nabidka teto uzasne firmy  - jen napr.  ktera byla schopna se leta hadat o to, ze broskvovy jogurt bez kousku broskve je prece zcela v poradku (viz judikatura ES)....
0 0
možnosti
L

Lukaserben

12. 1. 2012 8:38
Danone a pepsico? At tahnou!
Myslim ze absence techto dvou vyrobcu v sortimentu retezcu by kvalite potravin jen a jen prospela!
0 0
možnosti
JK

J61i94ř94í 96K89o56p46i81s

12. 1. 2012 5:51
Kvalita potravin?
Tak nevím, ale v posledních letech, pokud chci koupit zakysanou smetanu bez škrobu, tak kupuji smetanu v Lidlu, ačkoliv jsem se snažil nakupování v tomto řetězci vyhýbat. Ani v sortimentu Danone jsem zakysanou smetanu bez škrobu nenašel. Já myslím, že je to spíše o tom, že více škrobu už tam nacpat nejde a akcionáři chtějí stále větší zisky. Jedná se tak o souboj zisků akcionářů, než o kvalitu potravin. Představa, že spotřebitel bude preferovat produkty nějaké konkrétní společnosti kvůli jejímu názvu (neříkám kvalitě) je naprosto lichá, když zákazník nepreferoval kvalitní produkty ryze českých firem.
0 0
možnosti