Skrytá síla humoristy Franze Kafky

12:25

O jednom z důvodů, proč je Franz Kafka adorován (nejen) mladými lidmi, kteří dodnes často souhlasně pokyvují hlavami, že jim mluví z duše.

Kafkovo výročí vzpomněl i vyhledávač Google ve svém „doodlu“. foto: © GoogleČeská pozice

Ve středu tomu bylo přesně 130 let, co se v jednom z bytů v Dušní ulici na pražském Josefově narodil spisovatel židovského původu Franz Kafka, „patron neurotiků“ i skrytý humorista.

Ponechme chvíli stranou kvalitativní stránku jeho díla, její hodnocení je ostatně úlohou literárních kritiků a vědců, kteří mají k nimrání se v cizích myšlenkách patřičnou erudici (což nemyslím nijak útočně). Zaměřme se na jeden z důvodů, proč je adorován mladými lidmi (nejen jimi), kteří dodnes často souhlasně pokyvují hlavami, že jim Kafka mluví z duše.

Dovolím si menší osobní poznámku: před psaním tohoto článku jsem se vydal do jedné z poboček Městské knihovny v Praze, abych si osvěžil Kafkovo dílo a načerpal něco více o jeho osobním životě. Ve chvíli, kdy jsem chtěl otevřít dveře do budovy, jsem byl nucen se zarazit a od srdce se zasmát – zády k ní byla totiž zaparkována bíla dodávka s nápisem „Deratizace“ a velkou samolepkou švába na boku.

Tato úsměvná příhoda zapadá do autorova příběhu jako dílek puzzle. Kafka si, jak známo, v absurditě liboval a byl přeborníkem v ironii, která sžírá člověka postupně. Jeho humor je přece jen trochu zvrácený, žonglující s nejintimnějšími oblastmi lidského života, v čemž právě tkví jeho vnitřní síla. Samozřejmě, nikdy nebyl humoristou ani satirikem typu Jaroslava Haška, vlastně stál na zrcadlově opačné straně barikády – vážnost dával na odiv a humor ukrýval, jako by snad sám cítil, že má v lidském životě důležitější roli.

Jednota zážitku a díla

Kafkovo označení jako „patrona neurotiků“, „krále deprese“ a „strůjce vlastního neštěstí“ může být částečně zakotveno v realitě, v jeho problematickém vztahu k ženám či úmorné práci pro Assicurazioni Generali a Dělnické úrazové pojišťovně pro Království české. Zde však argumenty začnou chtě nechtě pomalu docházet.

Milan Kundera ve své eseji Nechovej se tu jako doma, příteli v souvislosti s Kafkovou osobností i jeho dílem píše: „,Jednota života a díla.‘ Všechny tyhle magické floskule prozrazující touhu odepřít umění jeho autonomní existenci, vtlačit ho zpátky tam, odkud vzešlo, do autorova života, a rozpustit ho v tom životě. Pak vůbec není zajímavý Kafka umělec, který nás uvádí do rozpaků svou estetikou obtížnou k uchopení, protože nás zajímá Kafka jakožto ‚jednota zážitku a díla‘, ten Kafka, co měl obtížný vztah k otci a potíže se ženami.“

Za vizí židovského spisovatele jako sebetrýznicího tichého démona může do značné míry Max Brod, jeho životopisec, obdivovatel a vykonavatel poslední vůleZa vizí židovského spisovatele jako sebetrýznicího tichého démona může do značné míry Max Brod, jeho životopisec, obdivovatel a vykonavatel poslední vůle. Jeho nezměrná náklonnost k talentovanějšímu příteli sice stála za porušením slibu o zničení předem vybraných děl, deníků a osobní korespondence, bez něhož by po Kafkovi, vzhledem k nezájmu německých vydavatelů, neštěkl ani pes, zároveň však nafoukla Kafkovu osobnost do mytických, výlučně melancholických rozměrů. Brod kupříkladu záměrně z písemností odstranil Kafkovy poznámky o návštěvách nevěstinců.

V tomto ohledu si Kundera ve zdvojené eseji Kastrující stín svatého Garty neodpustil štiplavou poznámku, která je v případě Broda zřejmě na místě: „Životopisci neznají sexuální život svých vlastních manželek, ale myslí si, že vědí všechno o pohlavních tajemstvích Stendhala nebo Faulknera.“

Nebylo by spravedlivé bagatelizovat Kafkův význam do obrazu jedince v neutěšeném a krutém světě, k jehož pochopení nikdy nelze vlastními silami dojít, ani ho překlápět do čistě humoristické roviny. Síla jeho odkazu netkví ani v jednom, ani pouze v druhém, ale v obou částech existujících v rámci jednoho celku zároveň.

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.