Schizofrenie britských hudebních cen. A zase bez klasiky.

7:10

Shortlist dvanácti nominací na Mercury Prize 2012 dokládá, že britští akademici nemají úplně jasno, zda hodnotit kvalitu či popularitu.

Členové Komunity britských nahrávacích společností (BPI) každoročně na začátku září vybírají tucet nejpovedenějších desek uplynulého roku, z nichž pak jedna jediná bude ověnčena prestižní cenou Barclaycard Mercury Prize a prémií 20 tisíc liber. Finální dvanáctka však (už trochu klasicky) může působit schizofrenním dojmem a dokládá pouze to, že britští akademici nemají stále úplně jasno, jakou tvář tomuto ocenění vlastně vtisknout – zda hodnotit kvalitu či popularitu.

Na jedné straně totiž stojí alba, která plus minus definují, kde se současná ostrovní hudba nachází, případně kam se neustále posouvá. Jmenovitě progresivní jazzmani Roller Trio, půvabné zpěvačky Jessie Ware a Lianne La Havas a písničkář Michael Kiwanuka, kteří dohromady vnesli do britského soulu svěží vítr, a Plan B, jenž se snaží, aby si britský rap udržel v globalizovaném světě stále svou tvář, což se mu soundtrackem k hiphopovému „muzikálu“ Ill Manors evidentně podařilo.

Na té druhé zase najdeme nekritickými kritiky do nebes vynášené počiny, které svým zvukem sice nikoho neurazí, ale jsou tak neinvenční a nudné, že po nich po dvou třech letech neštěkne ani pes. Třeba takový Richard Hawley nahrál slušnou britpopovou desku, která by byla perfektní, kdyby vyšla před patnácti lety, tedy v dobách největšího boomu tohoto žánru. The Maccabees, Field Music, Alt-J a Django Django jsou příkladem indie kytarovek, které čím víc se snaží znít originálně, tím víc zní jako všechny ostatní ostrovní kapely. Písničkář Sam Lee se pokusil o modernizaci folku s keltskými kořeny, což by bylo prima, kdyby to samé už řadu let nedělala famózní Laura Marling, jejíž poslední deska spolu se čtvrtým albem jazzové formace Portico Quartet ve výběru BPI zcela nepochopitelně chybí na úkor kytarovek jepičích životů a příjemně znějící, leč zoufale neinvenční folk-popové novinky Bena Howarda.

Akademici také dlouhodobě opomíjejí klasickou hudbu, čímž vytvářejí dojem, že se tento žánr dál nevyvíjí. Poslední taková deska, Play od Joanny MacGregor, byla nominována před deseti lety. Ani letos se situace nezlepšila – na ceremoniálu, který se bude konat 1. listopadu, žádná klasická hudba nezazní.

Mercury Prize má zase o několik much víc než vloni, a neúmyslně tak vysílá do světa zprávu, že to nejzajímavější se dnes v hudbě odehrává na druhé straně Atlantiku.

Desky nominované na Mercury Prize 2012