Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Jak diskutovat?

Příspěvky vyjadřují názory čtenářů. Redakce nemůže ovlivnit jejich obsah. Vyhrazuje si však právo je odstraňovat. Jejich délka může být maximálně 2000 znaků, delší budou zkráceny. Nepřijatelné jsou zejména urážky, vulgarismy, rasismus a neplacená reklama.

• Příspěvků: 2
  • Poslední: 27.11.2015 21:26
  • Řadit dle: vláken
  • času vložení
Tento pohled na problém islamismu

Tento pohled na problém islamismu je mi blízký - poměrně hodně.

Také jsem hodně překvapený, s kým mám na tento problém velmi blízké názory. V jiných oblastech si s nimi totiž příliš nerozumím. Mám jiné vidění světa než autorka tohoto článku, jiné než pan Schneider, který také považuje článek a knihu za velmi přínosné, a jiné než pan Bublan, kterému občas také nemohu přijít na jméno. Pan Bublan k tomuto tématu nedávno publikoval na České pozici také velmi rozumný článek.

Odvaha a rozumný přístup těchto lidí, se kterými v jiných oblastech většinou nesouhlasím, mne velice potěšila a má můj respekt.

Vypadá to na zajímavou a potřebnou knihu!

Trochu postrádám u podobných projektů religionistickou reflexi problému - mnoho se dobře vysvětlí poukazem na paralelní (byť třeba časově posunutý) výskyt podobného jevu v jiném náboženském systému. Fundamentalistického prvku je jistě v náboženství třeba, ale ve stopovém množství, kvůli uchování textů. Aktualizované chápání oněch starých textů je též nezbytné, ale nesmí se utrhnout od základu. Dynamická interakce je tou pointou. Snad pomůže tato výpůjčka:

Žena zašla za rabínem, aby se za ni modlil, protože nemohla mít děti. „Matka měla stejný problém,“ odpověděl jí rabín. „Pak jednoho dne potkala rabína, který byl znám tím, že konal divy. Matka mu darovala kabát. A za rok jsem se narodil.“ - „Mnohokrát vám děkuji,“ řekla žena, „udělám přesně to, co vaše matka!“ Rabín zavrtěl hlavou: „To nebude fungovat. Moje matka tento příběh nikdy neslyšela!“ (Ze "Štein-Schneiderovy sbírky vtipů na židovský způsob", Garamond 2015)