Nejproměnlivější hudební album všech dob

23:52

Hudební deska a software nikdy nebyly v takové symbióze. Díky softwaru BRONZE zní skladby alba Tender Metal při každém poslechu jinak.

V loňském roce vyšlo zřejmě technologicky nejrevolučnější album všech dob. Nese název Biophilia a na svědomí ho má jednička islandského kulturního exportu, zpěvačka Björk. V kontextu její tvorby šlo po hudební stránce spíš o lehce nadprůměrnou desku, ale cenit bychom si jí měli především díky jejímu charakteru.

Šlo o první takzvané app-album (od anglického slova application), multimediální projekt, který vedle estetického prožitku klade důraz i na vědeckou hodnotu a vzdělávací funkci propojenou s aplikacemi pro iPhony a iPady. Komenský by měl jistě radost, jak se děti učí o genetických informacích, virech a geologii zábavnou formou a ještě do sebe stačí vcucnout trochu toho umění.

Britský muzikant Gwilym Gold, bývalý frotman formace Golden Silvers, si sice na žádného kantora nehraje, hudebně však šel ještě o nějaký ten stupínek dále. Společně s producentem Lexxxem, který spolupracoval právě i se zmíněnou Björk a týmem vědců z londýnské Goldsmiths University vyvinul software BRONZE, díky kterému zní všechny skladby jeho debutového alba Tender Metal při každém dalším poslechu jinak. Posluchačům tím připravili nekonečný počet hudebních zážitků.

U písní se mění zejména tempo, rytmika, začátek a konec a aranže, některé zvuky jsou generované v reálném časeDíky softwaru mají mít písně blíž k těm hraným naživo, které jsou svým způsobem také neopakovatelně reprodukovatelné. Během opakovaného přehrávání však nejde o žádné radikální přeskakování z popové skladby do bezbřehého ambientu nebo rockové balady, u písní se mění zejména tempo, rytmika, začátek a konec a aranže. Některé zvuky jsou generované v reálném čase, přímo během přehrávání.

Hudební deska a software nikdy nebyly v takové symbióze – jeden bez druhého nemůžou fungovat. Zřejmě se nejde o vztah, který by se uchytil ve velkém, nicméně bude v budoucnu velmi zajímavé sledovat, jakým vývojem bude toto technologicko-umělecké manželství procházet. Forma alba je sice jeho největší předností, ale zároveň i slabinou. Pokud si totiž posluchač oblíbí určitou verzi písně, nemá šanci ji znovu slyšet, což přece jen může být postupem času poněkud ubíjející.

Muzikant se také nechal slyšet, že nikdy nevydá svůj debut v originálním znění – v podobě, jakou nahrál ve studiu. Album si lze momentálně pustit pouze prostřednictvím avizované aplikace na iPhonech a iPadech, nicméně pracuje se na i na verzi pro Windows, Mac i Linux.