Muž, který uměl velkolepě podvádět i rozhazovat peníze

17:44
Malajsijský podnikatel Jho Low přesvědčil premiéra Malajsie Najiba Razaka k založení investičního fondu 1MDB k rozvoji jeho země. S pomocí velkých bank se do něj podařilo získat deset miliard dolarů, načež polovina z nich zmizela. A s ní i Jho Low.

Bradley Hope, Tom Wright, Billion Dollar Whale: The Man Who Fooled Wall Street, Hollywood, and the World. foto: Montáž Richard CortésČeská pozice

Přitahují-li vás finanční skandály, globální intriky a příběhy o bohapustém utrácení stovek milionů dolarů, pak je kniha Billion Dollar Whale: The Man Who Fooled Wall Street, Hollywood, and the World (Velryba za miliardu dolarů. Muž, který podvedl Wall Street, Hollywood a svět) pro vás. Reportéři amerického deníku Wall Street Journal Tom Wright a Bradley Hope sepsali sotva uvěřitelný příběh o malajsijském podnikateli Jho Lowovi, který využil svých styků s premiérem Malajsie Najibem Razakem k největšímu finančnímu podvodu v moderní historii.

Wright a Hope barvitě popisují, jak Low přesvědčil Razaka, že je třeba vytvořit investiční fond 1MDB, který měl sloužit k rozvoji Malajsie. S pomocí Goldman Sachs a dalších velkých bank se pro něj podařilo získat deset miliard dolarů, načež polovina zmizela. A s ní i Jho Low. Pět miliard dolarů je částka, kterou na první pohled nelze snadno utratit. Úvod knihy ale ukazuje, že Low měl na velkolepé rozhazování peněz talent.

Prasknutí bubliny

Byl listopad 2012, kdy slavil v Las Vegas 31. narozeniny. Mezi hosty byl známý hiphopový producent Swizz Beatz, hollywoodské hvězdy Leonardo DiCaprio a Benicio del Toro nebo zpěvák Kanye West se svou přítelkyní Kim Kardashian. Low dostal tři motorky Ducati, sportovní vůz za dva a půl milionu dolarů, načež před něho z obřího narozeninového dortu vyskočila Britney Spears oblečená ve zlatém outfitu, který toho více ukazoval, než zahaloval. Připadá vám to jako bláznivá scéna z filmu Vlk z Wall Street? Pak právě Low jeho natáčení z velké části zaplatil…

Nakonec bublina praskla. Malajsijského premiéra Najiba Razaka to stálo politickou kariéru, loni v květnu přišel o premiérský post a čelí obviněním ze zpronevěry. Low po anglicku zmizel. Wright a Hope tvrdí, že tajně jedná s vládami, že se vzdá části ukradeného majetku výměnou za svobodu.

Wright a Hope popisují, že Low již v mládí pochopil, jak důležité je mít přátele na vrcholných postech. A tak se seznámil s Rizou Aziz, jejímž nevlastním otcem byl tehdejší malajský ministr obrany Najib Razak. Po studiích v USA se Low vrátil do Malajsie, využil svých konexí a založil investiční fond Mubadala Development. Záhy získal důvěru malajských bank, které mu svěřily miliony dolarů. V průběhu následujících let se Razak stal malajským premiérem a Low mistrem v zakládání neprůhledných firem, přes něž převáděl cizí peníze na svůj účet.

Největší trik ale předvedl, když přiměl Razaka k založení fondu 1MDB. Podle Wrighta a Hopa postupně převedl na své účty na pět miliard dolarů. A začal utrácet ve velkém. V průběhu večera dokázal utratit na baru v jednom manhattanském klubu 160 tisíc dolarů. Za pouhých osm měsíců mezi říjnem 2009 a červnem 2010 rozházel 85 milionů dolarů za alkohol, hazard v Las Vegas, pronájem soukromých tryskáčů a luxusních jachet a za řadu Playmate a celebrit, které měl rád po svém boku.

Nakonec bublina praskla. Najiba Razaka to stálo politickou kariéru, loni v květnu přišel o premiérský post a čelí obviněním ze zpronevěry. Low po anglicku zmizel. Podle zvěstí měl být nejprve v Thajsku, poté v Macau, později na Tchaj-wanu a pak v Číně. Wright a Hope tvrdí, že tajně jedná s vládami, že se vzdá části ukradeného majetku výměnou za svobodu. Podle Wrighta a Hopa evidentně sází na citát z písně „Sweetheart Like You“ od Boba Dylana, který dali vytisknout na frontispisu své knihy: „Ukradni málo a uvrhnou tě do vězení, ukradni hodně a udělají z tebe krále.“

Billion Dollar Whale: The Man Who Fooled Wall Street, Hollywood, and the World

Velryba za miliardu dolarů. Muž, který podvedl Wall Street, Hollywood a svět

AUTOŘI: Bradley Hope, Tom Wright

VYDAL: Hachette Books 2018

ROZSAH: 400 stran

Jak se USA staly nejmocnější ekonomikou v historii

Někdejší guvernér Federálního rezervního systému USA (Fed) Alan Greenspan a ekonomický historik a editor britského týdeníku Economist Adrian Wooldridge se ve své knize Capitalism in America: A History (Kapitalismus v Americe. Historie) snaží vysvětlit, jak se z USA stala „nejmocnější ekonomika, jakou kdy svět viděl“.

Podle Greenspan a Wooldridge za to může především americká otevřenost vůči procesu kreativní destrukce, kdy v důsledku průlomových inovací zanikají staré obory a firmy. Jakkoli jde o proces v mnoha ohledech bolestný, právě on podle nich umožnil Američanům dosáhnout během krátké doby nevídané životní úrovně.

• Capitalism in America: A History

Kapitalismus v Americe. Historie

AUTOŘI: Alan Greenspan, Adrian Wooldridge

VYDAL: Penguin Press 2018

ROZSAH: 496 stran

Jak klimatické změny a infekční nemoci ovlivnily antický Řím

O pádu Římské říše byla napsaná řada knih, dílo amerického profesora historie Kylea Harpera The Fate of Rome: Climate, Disease, and the End of an Empire (Osud Říma. Klimatické změny, infekční nemoci a konec říše) je ale prvním, které zkoumá, jakou roli v této dějinné etapě hrály klimatické změny a infekční nemoci.

Harper ukazuje, že osud Říma určovali nejen císaři, legionáři a hordy barbarů, ale i vulkanické erupce, nestabilní klima a populaci ničící viry a bakterie. Příklad římských dějin ukazuje, jak klimatická změna a rozličné nemoci formují a mění svět, který obýváme. Výjimečně aktuální kniha o dávných událostech.

• The Fate of Rome: Climate, Disease, and the End of an Empire

Osud Říma. Klimatické změny, infekční nemoci a konec říše

AUTOR: Kyle Harper