Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Monogamie může být smrtelná

  7:33

Americký ekonom mimo jiné spočítal, že kromě hříchu promiskuity existuje i hřích zdrženlivosti.

foto: © Steven E. LandsburgČeská pozice

S natolik pozoruhodným nápadem, jako je víc sexu znamená bezpečnější sex, by asi stěží přišel moralista, zdravotník nebo sexuolog. Listujeme však v další z bizarně humorných knih amerického profesora ekonomie a matematika Stevena E. Landsburga More Sex Is Safer Sex: The Unconventional Wisdom of Economics (Víc sexu znamená bezpečnější sex. Nekonvenční ekonomické náhledy). Ten propojením statistik a matematicko-logických postupů přichází na to, že kromě hříchu promiskuity existuje i hřích zdrženlivosti. Matematicky mu to vychází následovně.

Jste-li muž sexuálně zdrženlivý, s nevelkou historií sexuálních vztahů, jste pro ženy bezpečným úlovkem, od něhož se nemusejí bát, že chytnou nějakou tu chorobu. Odpíráte-li jim však takový úlovek, vyhýbáte se jim ze strachu či studu, nebo jim nejste dostatečně často k dispozici, vydáváte je napospas mužským predátorům, kteří mají za sebou bohatší sexuální historii, a tudíž nesou větší riziko nákazy.

Jestliže naopak úlohu ochránce přijmete, pak každou ženu, kterou uspokojíte, před takovým nebezpečím chráníte. A čím víc takových žen zvládnete, tím víc jich chráníte a váš sex je bezpečnější. Čím víc je (a jich) uspokojíte, tím méně budou toužit po někom jiném, čímž zachraňujete životy jim i sobě.

Jak vystoupit z hříchu zdrženlivosti

Jestliže ze své hříšné zdrženlivosti vystoupíte na „trh partnerských vztahů“, zvyšujete průměr jeho kvality, čili pročišťujete jej, čímž snižujete častost nákazy. Jestliže naopak zůstanete zdrženliví a vztahů se neúčastníte, snižujete na trhu procento bezpečných mužů, čímž trh znečišťujete. Jestliže tedy víceré partnerství takto chrání životy, monogamie může být smrtelná. To by fungovalo následovně.

Kdyby každá manželka byla ochotná si v zájmu zdravé komunity přibrat jednoho mimomanželského muže, trh pro prostituci by zanikl

V zemi, v níž jsou téměř všechny ženy monogamní, zatímco muži žádají dvě partnerky za rok, bude všechny muže obsluhovat poměrně malý počet prostitutek, které se časem od někoho nakazí. A dalším časem nakazí všechny muže, kteří nákazu přinesou domů svým věrným manželkám. Kdyby však každá manželka byla ochotná si v zájmu zdravé komunity přibrat jednoho mimomanželského muže, trh pro prostituci by zanikl a s ním i virus. A všichni by zůstali zdraví a šťastní.

Protože to Landsburgovi takto dobře vychází, doporučuje zavést systém grantů a subvencí pro stydlivé nenakažené muže jako účinný boj proti sexuální nákaze. Uznává sice, že nebude jednoduché stanovit oficiální kritéria pro kvalifikaci na grant a také že bude těžké se vyhnout podvodnému kšeftování s granty nekvalifikovaným mužům pomocí korupce odpovědných úředníků za udílení grantů.

Výhody a náklady

V tomto duchu si Landsburg dělá šprťouchlata z konvenčních ekonomických náhledů. A boří další desítky ekonomických, politických a právních mýtů a etablovaných pravd. Přitom jejich ekonomický aspekt vnímá jako „překvapivé a někdy tragické následky racionálního chování“. Racionální chování vede k iracionálním výsledkům, nedodržuje-li to, co Landsburg uvádí jako obecný princip ekonomie.

Všechno dopadá líp, když lidé musejí žít s následky svého jednání. A naopak špatně, když se následky našeho chování přenášejí na jiné lidi. Tak vypadá i dnešní politika, v níž politikům a byrokratům následky jejich jednání přinášejí výhody, zatímco náklady za ně nesou bezmocní občané.

Jestliže nám naše jednání přináší výhody, přičemž náklady nese někdo jiný, je zcela racionální si toto jednání co nejvíc užívat

Každé jednání má dva následky: výhody a náklady. Jestliže nám naše jednání přináší výhody, přičemž náklady nese někdo jiný, je zcela racionální si toto jednání co nejvíc užívat. Oproti tomu, když neseme jen náklady, přičemž výhody má někdo jiný, budeme ve svém jednání mnohem střídmější. Proto vyvážené jednání bude řízeno tím, jaké nám přináší výhody a náklady.

Investice do krásy a výšky

Podle Landsburgova „principu komunálního proudění“ máte svobodu znečišťovat si vlastní bazén. Jakmile však váš ,sajrajt‘ přeteče do proudu, který všichni sdílíme, měli byste platit za jeho čištění. A naopak, chce-li jej čistit, měli byste za to dostat zaplaceno.

Podle statistik zaměstnanosti a platů Landsburg zjišťuje, že nejlépe placení lidé jsou jednak krásní, jednak vysocí. Díky jakémusi podvědomému procesu jim zaměstnavatelé platí víc. Diskriminace? Prý nikoli. Má to prý víc společného s vypěstovaným sebevědomím.

Lidé vysocí a krásní prý tolik netrpí komplexem méněcennosti, a proto jsou odvážnější a průbojnější

Lidé vysocí a krásní prý tolik netrpí komplexem méněcennosti, a proto jsou odvážnější a průbojnější. A díky tomu i zkušenější, protože tím získali víc příležitostí a praxe. A lidé, kteří byli vysocí a krásní už v dětství nebo pubertě, jsou v dospělosti sebevědomější než lidé stejně vysocí a krásní, ale kteří vyrostli nebo zkrásněli až v dospělosti. Neměli totiž stejné množství času praktikovat sebevědomí už od dětství. Investice do krásy a výšky tudíž dává i smysl ekonomický.

Rady a bonmoty

Máte-li nějaký ekonomický, politický a třebas i morální problém, Landsburg radí přeložit si jej do matematiky, a tím v něm nacházet „vnitřní konzistenci“. A upozorňuje, že tam, kde chybí matematika, chybí i logika. Proto jsou možná dnešní nelogické akce a události západní civilizace následkem nápadně klesajícího zájmu o studium matematiky.

Matematika existuje proto, aby nás udržovala v poctivosti a chránila před jemnými nesrovnalostmi. Z tohoto důvodu si diskuse o morálce nemůže dovolit vyloučit sílu matematiky a její schopnost identifikovat a upřesňovat podstatné a zavrhovat nerelevantní.

Landsburg hýří praktickými užitečnými radami a bonmoty:

  • Když někdo dělá něco, čemu nerozumíte, máte dvě možnosti: označit to za iracionální, nebo se pokusit zjistit, proč to dělá. To první vám poslouží k posílení nafoukanosti, to druhé poskytne příležitost se něco nového naučit.
  • Pomstychtivost je ekonomicky mnohonásobně nákladnější než odpouštění a předává moc nad námi emocím.
  • Příroda je příliš dobrým ekonomem, než aby investovala do takových lehkomyslných záležitostí, jako je pochopení původu vesmíru. Za lépe návratnou totiž považuje investici do snahy pochopit lidské jednání.
  • Psaní knih je společensky destruktivní, protože když napíšete lepší knihu než někdo jiný, okrádáte ho o čtenáře, jež mu touto knihou odvedete. Lidé totiž mají čas přečíst jen určitý počet knih.
  • Opravdový soucit vyplývá z ekonomických ohledů, ze snahy dát lidem, co chtějí.

Tento Landsburgův nápad by pak možná chtěly převzít do svého programu pirátské strany:

  • Patentů je příliš a na kdejakou hloupost a brzdí technický pokrok. Všechny patenty by se proto měly prodat státní, nebo soukromé sféře. Jejich cena by se stanovovala tendrem, v němž by si s vítězným uchazečem (čili o nejvyšší cenu) vláda cvrnkla mincí. Kdyby padla hlava, patent by koupil stát, kdyby orel, dostala by jej soukromá firma.

More Sex Is Safer Sex: The Unconventional Wisdom of Economics
(Víc sexu znamená bezpečnější sex. Nekonvenční ekonomické náhledy)
AUTOR: Steven E. Landsburg
VYDAL: Free Press 2007
ROZSAH: 288 stran