Graffiti: Lovkyně „tagů“ Martha Cooperová míří do Prahy

USA

22:09

I díky snímkům americké fotografky se z pouličních „sígrů“ staly hvězdy, které bylo minimálně stylové osobně znát.

V dřevních dobách konce sedmdesátých let, kdy v USA končil Jimmi Carter a vládu přebíral Ronald Reagan a rádia vyhrávala začínající proudy elektronické a disko muziky jako Blondie, Abba a Stevie Wonder, začaly děti v ulicích Bronxu z dlouhé chvíle malovat do skicáků, tagovat po městě, stříkat první vlaky a v metru tančit breakdance.

V té době přibližně pětatřicetiletá Martha Cooperová, fotografka pro The New York Post, cestou domů každý den dofocovala nevyužitá okénka filmu ve svém fotoaparátu v ulicích, jimiž procházela. Zachycovala dětskou hru, stavby velkoměsta, dopravu a sem tam i nějaký pokreslený vlak. Při jedné z těchto cest potkala malého kluka, píšícího svou přezdívku HE3, a ten ji vtáhl do nově začínajícího proudu v umění pouličních „sígrů“ (tedy dětí, o které se nikdo včetně rodičů moc nestaral) – do graffiti. Otevřel jí oči, pomohl ji naučit číst jejich písmo a na ní už zbývalo jediné: mačkat spoušť.

Zachycená mandala

Přestože je ženou bílé pleti, rychle zapadla mezi převážně černošskou a míšeneckou společnost, a to nejspíš také díky její dobrodružné a přátelské povaze. Její nová „práce“ ji natolik pohltila, že nejen že znala jízdní řády vlaků projíždějících od severu na jih a po pěti hodinách zpátky celým New Yorkem, ale začala sama systematicky dokumentovat a sbírat tagy po ulicích New Yorku. Její trefně komponované snímky zachycují dodnes místa a situace, které se pravděpodobně nikdy víckrát neopakovaly.

Graffiti jako jakýsi druh mandaly rychle vzniká a často stejně rychle mizí. Martha Cooperová se tak postupně seznámila se všemi aktivními writery, posléze i hiphopery, rappery, breakery, galleristy a dalšími lidmi, kteří měli s tímto nově vzniklým uměleckým proudem co do činění. Spolu s Henrym Chalfantem, mužem, který se zabýval podobnou činností a díky němuž vnikl i následně roku 1983 film Style Wars, vydali knihu Subway Art. Z neznámých pouličních umělců se velmi rychle staly díky fotkám a filmu hvězdy, které bylo minimálně stylové osobně znát.

Na tuto knihu, která se stala od doby svého prvního vytištění téměř biblí každého writera (dodnes je na trhu její reedice vydaná po 25 letech), v zápětí navázala další s názvem Hip Hop Files. Tento titul, spolu s několika dalšími, které i dosud ve svém vyšším věku stále vydává, představuje vznik a vývoj subkultury, jejíž výhonek dorazil do Čech až po sametové revoluci.

Pro někoho možná vykořeněný projev americké mládeže je však ve všech metropolích (vyjma Číny, velmi ostře hlídaného Švédska a několika málo dalších zemí) často vídanou aktivitou, která je obvykle funkční prevencí kriminality a drogové závislosti a zároveň alternativou zájmových aktivit, jako je skaut, sokol apod.

Znalosti a zkušenosti ze studia etnologie Marthu Cooperovou dodnes přivádějí s objektivem do míst, kde si graffiti našlo cestu na svět později. V posledních letech se často vyskytuje v Jihoafrické republice, Austrálii nebo dokumentuje writery v jejím rodném Baltimoru v Marylandu. Stále hledá lezouc po střechách ten správný záběr a právě v těchto dnech má zacíleno na Prahu.

ČESKÁ POZICE se stala partnerem její výstavy v pražské galerii s osobitým programem a v barevném kabátě: libeňské Trafačce. Kromě svých prací, které bude sama autorka komentovat v rámci doprovodného programu, je v plánu autogramiáda jejích knih, veřejná diskuse, projekce filmů a další akce.

Když Martha letos úspěšně završila sedmdesátku, parta newyorských writerů jí namalovala jako překvapení stěnu s její přezdívkou – Marty. My se můžeme nechat překvapit, co si pro ni vymyslí writeři v Česku.

The Martha Cooper Files

Trafo Gallery
Kurta Konráda 1, Praha 9-Libeň