Dlouhý, podivný trip s LSD

9:45

Dokumentární film Zrození LSD je fascinujícím záznamem pokusů s drogou v komunistickém Československu a vrcholem festivalu Jeden svět.

Dr. Albert Hofmann, shortly before his 100th birthday foto: © Ventura FilmČeská pozice

Pro ČESKOU POZICI / CZECH POSITION napsal  v Praze žijící novinář Ian Willoughby.

Film Zrození LSD (The Substance), který se promítá na festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět v Praze, kombinuje bohatý archivní materiál s nedávno vedenými rozhovory. A vytváří strhující historii dietylamidu kyseliny lysergové, psychedelické drogy měnící vědomí, která v šedesátých letech zaplavila alternativní kulturu na Západě.

Tuto látku poprvé syntetizoval v roce 1938 švýcarský chemik Albert Hofmann v basilejské farmaceutické firmě Sandoz Laboratories. Ale až o pět let později, v dubnu 1943, doktor Hofmann zjistil – po náhodném požití malého množství –, že je to neobyčejně účinná droga, která radikálně mění lidské vnímání.

Je zajímavé, že se charismatický vědec dožil 102 let a po určitém přemlouvání krátce před svými 100. narozeninami souhlasil, že bude hovořit s Martinem Witzem, režisérem nového celovečerního dokumentárního filmu. „Když pochopil, že tenhle film bude vyprávět celý příběh LSD, že se nesoustředí jen na romantický ,svět hipíků‘ nebo na hrůzy ,špatného tripu‘, rozpovídal se,“ řekl ČESKÉ POZICI švýcarský filmař, jehož vlastní zkušenosti s drogou za mlada byly „pozitivní a velmi fascinující“.

Zdroj: Vimeo. Upoutávka na film Zrození LSD, který kombinuje rozsáhlý archivní materiál s novými rozhovory a vytváří fascinující historii LSD.

Zájem na celém světě

Firma Sandoz začala LSD vyrábět a dodávat ji psychiatrům jako prostředek k vyvolání psychózy, což mohlo být užitečné pro zkoumání vědomí. Netrvalo dlouho a o tuto drogu se začaly zajímat vlády po celém světě.

Film Zrození LSD ukazuje zkoušky, které americká armáda – nadšená myšlenkou vedení války s využitím LSD a „války bez smrti“ – prováděla ve svých vlastních jednotkách. U vojáků se projevovala naprostá dezorientace a neschopnost řídit se rozkazy a někteří propadali neovladatelným záchvatům veselí, jimž se začalo říkat „kosmický smích“.

Mimochodem takové zkoušky prováděla také československá armáda. Jedním z pokusných králíků byl mezinárodně proslulý animátor Jan Švankmajer, jenž podle článku, který napsal pro britský list The Guardian, neměl z té zkušenosti požitek.

Český velikán

Z lokálního hlediska je jedním z nejpoutavějších částí dokumentu Zrození LSD nádherný barevný „instruktážní film“ o šikovném mladém doktorovi Stanislavu Grofovi, který prováděl zkoušky s LSD na jedné pražské klinice předtím, než v roce 1967 emigroval do USA, kde získal renomé jako jeden z předních světových průkopníků experimentování s touto drogou. „Osobně, ale i profesně naprosto změnila můj život,“ říká 80letý Grof, kterého Witz popisuje jako „velikána“ výzkumu LSD.

Režisér při svém pátrání zjistil, že Československo bylo „v mnoha směrech klíčové, pokud jde o LSD ve východní Evropě“. Československá farmaceutická firma Spofa tuto drogu vyráběla osm let a vyvážela ji do několika zemí včetně SSSR. „Domnívám se, že kvalitou a rozsahem byl vědecký výzkum LSD prováděný československými psychiatry naprosto unikátní,“ tvrdí Witz.

Zdroj: YouTube. V rozhovoru z roku 2008 dr. Stanislav Grof, mezinárodně proslulý psychiatr narozený v Praze, popsal své vlastní zážitky s LSD.

Koncem padesátých let se LSD stala uznávanou v psychiatrických kruzích. Jak se šířily zprávy o jejích účincích, začala rovněž přitahovat pozornost umělců a intelektuálů dychtících po zvýšení své tvořivosti. Mezi těmi, jež tato droga přitáhla, byl autor knihy Vyhoďme ho z kola ven (předloze k filmu Miloše Formana Přelet nad kukaččím hnízdem – pozn. red.) Ken Kesey

Ten ji se svou kapelou Merry Pranksters, zastoupenou ve filmu členkou známou jako Mountain Girl, v šedesátých letech pomáhal šířit ve vznikající alternativní kultuře bouřící se proti establishmentu prováděním zkoušek s LSD zvaných „acid tests“, kdy byly dávky rozdávány zdarma. V USA se stal oddaným stoupencem LSD harvardský profesor Timothy Leary a vymyslel slavné rčení „zapnout, naladit, vypadnout“.

Mimo kontrolu

Mezitím na své klinice ve Švýcarsku Albert Hofmann nesouhlasně sledoval, jak se z LSD stává za velkou louží stále populárnější rekreační droga. „Hofmann byl šokovaný a znepokojený, když se v šedesátých letech věci dostaly mimo kontrolu,“ prohlašuje Witz. „Jak stárnul, začal ji považovat za ,svátost‘, za něco, co by se mělo zažívat v duchovním a dobře regulovaném kontextu.“

Hofmann Learymu, kterého prezident Richard Nixon charakterizoval jako „nejnebezpečnějšího muže v Americe“, zastavil přísun drogy, ale Learyho žáci ji brzy začali syntetizovat sami v obrovských kvantech. Říká se, že americkým vojákům sloužícím ve válce ve Vietnamu poslali stovky tisíc tablet.

Když se LSD stala běžnou pouliční drogou a v lidové fantazii byla démonizována, byla začátku sedmdesátých let mezinárodně zakázána. Je však stále tolerována na některých lékařských klinikách, kde se používá jako paliativní prostředek u lidí trpících nevyléčitelnými nemocemi, jako je rakovina. Svědectví pacientů o prospěchu, jejž měli z léčby pomocí LSD, tvoří dojemný závěr filmu.

Intenzivní odezva

Zrození LSD je dílo s vynikajícím obrazovým záznamem a editovaným zvukem. I když originální rozhovory jsou poučené, jeho skutečným úspěchem je spojení úplného pokladu archivních materiálů, počínaje amatérskými filmy Alberta Hofmanna a jeho rodiny přes staré filmové týdeníky a konče záběry psychedelického kytaristy Jimiho Hendrixe, jak se uvolňuje na hudebním festivalu v Monterey v roce 1967. Witz podotýká, že sestavení snímku vyžadovalo zdolání „džungle filmové stopáže“.

Tento dokumentární film je už hitem na festivalovém okruhu. Není těžké si představit, že se časem dostane k mnohem početnějšímu publiku a stane se nejlepším filmem na dané téma. „Odezva, kterou dostáváme, je mnohem intenzivnější, než jsem čekal,“ přiznává režisér. „Ale důležitější je, jak jsme doufali, že diváci zjevně prožívají… no, když ne přímo trip s LSD, tak alespoň úžasnou cestu do téměř zapomenuté historie.“

Zrození LSD
(The Substance)
REŽIE: Martin Witz