Co je to umění? Tohle by namalovala i opice!

14:07

Výstavy, které ukazovaly umění v mezikulturním náhledu, už tu dávno byly. Nyní běží v Londýně první mezidruhová výstava umění.

Krásné dílo, není-liž pravda? Autorem je Bakhari. Nejde ale o zapomenutého expresionistu. foto: © repro www.ucl.ac.uk / Rob Eagle/UCLČeská pozice

Kdo je autorem výše namalovaného plátna? Který umělec jej vytvořil? Malá nápověda: jmenuje se Bakhari. A že ho neznáte? Není divu! Nejde totiž ani o íránského modernistu ani zapomenutého expresionistu či impresionistu, ale o opici ze ZOO v americkém městě St. Louis. Tento „obraz“, který vytvořil talentovaný šimpanz Bakhari, je titulním dílem, které zve na výstavu Art by Animals v University College London (UCL). Koná se až do 9. března a k vidění jsou výtvory nejen od šimpanzů, ale i goril a také slonů...

Na univerzální definici umění se neshodnou umělečtí kritici, kunsthistorikové ani etnologové. Další podněty, zda je umění výlučně lidským projevem, chce vznášet i tato výstava v Londýně. „To je přesně ta otázka, kterou lidem předkládáme: Co je umění?“ říká kurátor Jack Ashby z muzea zoologie při UCL. Je tvořivost pouze lidskou vlastností, kterou získal někdy před 80 tisíci lety, jak ukazují archeologické nálezy z jihoafrické jeskyně Blombos? Anebo se záměrným jednáním chtějí ve světě „podepsat“ i němé, hloupé tváře?

Magazín Wired, jenž na výstavu mimo jinými upozornil, předkládá čtenářům i fascinující galerii, která ukazuje, že i nelidští tvorové vytvářejí „esteticky krásné výtvory“ – stačí se podívat na vkusně uspořádané plástve včelstev. O tom, že primáti v zajetí malují, už víme hodně (v Česku se těmito výzkumy zaobírají například manželé Marina a Václav Vančatovi z Univerzity Karlovy), ale výstava ukazuje i obrazy slonů, jako je například působivý květinový motiv od thajského chobotnatce jménem Boon Me, abstraktní čáry od slona Nong Banka nebo namalovaný sloní portrét, jak je vidět na serveru You Tube:

„Hlavně se tu zjevuje otázka, kde se bere kreativita, což vlastně nevíme ani v lidském případě,“ říká Ashby, jenž mezi exponáty zařadil také výtvory orangutanů ze Sumatry, kteří by měli svá plátna podepsat signaturami Baka a Joseph. K výstavě se přihlásila i fakulta výtvarných umění, jejíž absolvent a spolukurátor Mike Tuck dodává: „Věříme, že naše výstava je první akcí, která prezentuje malby několika živočišných druhů a je pokusem dívat se na fenomén umění více zeširoka.“

Důležité jsou rozdíly mezi výtvory zvířat držených v zajetí – jak je možné, že některá umí jenom nesmyslné čáranice a shluky čar, zatímco jiná namalují esteticky libé věci? Mají snad někteří živočichové více talentu a píle, nežli jiní? „Zda jde o umění, je velká otázka. Zatímco sloni jsou trénováni k opakovanému malování téže věci, opičí umění je daleko více kreativnější a je téměř nerozeznatelné od abstraktního umění, které produkují lidé s pomocí týchž nástrojů,“ tvrdí zoolog Ashby.

K velkému umění patří i obchod, což se pojí už i s opičími malbami. Například v roce 2005 byly tři obrazy, jež v padesátých letech namaloval slavný šimpanz jménem Congo, vydraženy za 20 tisíc dolarů! Původní opí plátna se objevila na výstavě, již připravil Desmond Morris, jehož proslavila kniha Nahá opice (1967) – kniha o člověku.

S přesnou a univerzální definicí umění je potíž, byť je zřejmé, že vymezení by bylo tím výstižnější, čím více platných kritérií by zahrnovalo. Otevřenější definice s málo podmínkami může vést k příliš širokému spektru „umělců“, jak ukázal antropolog Richard L. Anderson, jenž se pokusil definovat umění prostřednictvím zručnosti.

Definovat umění je stálou výzvou věd o člověku a jeho místě v příroděDefinovat umění je stálou výzvou věd o člověku a jeho místě v přírodě. Například etnolog Roy Sieber, jenž zkoumal africké masky, přednesl roku 1973 osm klíčových vlastností, jež má umění mít: 1) Je lidským výtvorem, 2)prokazuje zručnost, 3) má v sobě řád, 4) vyjadřuje význam, 5) je výsledkem vědomého záměru, 6) je efektivní, 7) vyjadřuje smysl pro jednotu a celistvost, 8) vyvolává bezprostřední reakci.

Podle takové definice by sloni ani šimpanzi neuspěli, ale je otázkou, zda se pojem umění neposune ještě dále, jako se uznání dočkalo v průběhu 20. století „primitivní“ a „domorodé“ umění. Dočká se ocenění i „umění zvířecí“? Mimochodem: Nejsou ty podmořské písně kytovců docela pěknými melodiemi hraničícími až s vysokým uměním?