Bohdan Bláhovec: Pop má utužovat iluzi, že s ním je život jednodušší

Rozhovor s autorem snímku Show! nejen o natáčení nejlepšího dokumentárního filmu roku 2013, ale i o hodnotových rámcích současného popu.

„Myslím, že paradigma devadesátých let, kdy každá zpěvačka musela mít dokonalou postavu a hrudník jako Mariah Carey, je opravdu pryč, cení se víc ta autenticita, byť paradoxně uměle vytvořená,“ říká dokumentarista Bohdan Bláhovec. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy „Myslím, že paradigma devadesátých let, kdy každá zpěvačka musela mít dokonalou postavu a hrudník jako Mariah Carey, je opravdu pryč, cení se víc ta autenticita, byť paradoxně uměle vytvořená,“ říká dokumentarista Bohdan Bláhovec. | foto: © Ondřej Lipár Česká pozice
„Myslím, že paradigma devadesátých let, kdy každá zpěvačka musela mít dokonalou postavu a hrudník jako Mariah Carey, je opravdu pryč, cení se víc ta autenticita, byť paradoxně uměle vytvořená,“ říká dokumentarista Bohdan Bláhovec.

Jméno režiséra Bohdana Bláhovce (29) v posledních měsících nabralo na zvučnosti. Podle serveru ČSFD.cz je jeho nový snímek Show!, jenž dostal název podle nejčastější hlášky ve slovním arsenálu manažera dívčí skupiny 5Angels Michala Mertla, nejlepším dokumentárním filmem roku 2013.

V rozhovoru pro ČESKOU POZICI se Bláhovec vrací k natáčení Show! a přemýšlí o hodnotových rámcích současného popu.

ČESKÁ POZICE: Jak dlouho vznikal dokument Show!?

BLÁHOVEC: I se střihem jsme ten film vytvářeli dva roky. Jeho finální podoba vznikla i díky spolupráci se střihačem Šimonem Hájkem. Nikdy to není podle plánu, věci okolo se neustále mění. To, že musím být neustále ve střehu, mě ale na dokumentární tvorbě hrozně baví.

ČESKÁ POZICE: Manažer dívčí skupiny 5Angels Michal Mertl, o němž film pojednává, působí hodně zaníceným dojmem, je to takový klasický ambiciózní rodič. Jaká je podle tebe jeho motivace?

„Nepotkal jsem v životě moc lidí, kteří by byli pohlceni vlastní prací tak jako Mertl...“BLÁHOVEC: Myslím, že má několik pater. První je ryze komerční, to je ta jeho snaha vytvořit projekt, který bude fungovat. Chce fenomén, na kterém bude moci brandovat různé produkty, a vytvořit tak moloch, který bude vydělávat peníze. Bezpochyby ho to baví, což je druhá motivace. Nepotkal jsem v životě moc lidí, kteří by byli pohlceni vlastní prací tak jako Mertl. To je jeho neuvěřitelně silná vlastnost. Kromě cynismu je v něm i ta klučičí hravost a potřeba si neustále vytvářet velké cíle. Můj film se samozřejmě snaží nastolit i otázku, do jaké míry má celá tahle věc smysl.

ČESKÁ POZICE: Jedinou stabilní členkou 5Angels je Mertlova dcera Nikola. Přišlo mi, že na několika místech dokumentu působila trochu otráveným dojmem, jednou i otci řekne: „Zkus bejt taky někdy tátou.“ Jak se fungování kapely projektuje do vztahu dcery a otce?

BLÁHOVEC: Ta situace je hodně prorostlá. Nikola je v showbyznysu od útlého dětství. Myslím, že se zde smazal rozdíl mezi soukromým a pracovním prostorem. Ona chce být dobrou zpěvačkou, protože díky tomu je možná Michalovi i dobrou dcerou. A naopak. Je nutné říct, že Nikola bere kapelu ze všech děvčat nejvíc vážně, zároveň je jediná, kdo si svou roli nevybral.

Přemýšlel jsem, jestli tím filmem můžu někomu ublížit, což bych hrozně nerad, a největší obavy jsem měl právě o ni. V Show! je samozřejmě propírán její vztah s otcem, což je i v pubertálním věku hodně citlivá věc. K té otrávenosti – v jejím věku je určitá revolta vůči rodičům normální, ba dokonce zdravá.

Trailer dokumentu Show!

ČESKÁ POZICE: Jak se projevuje Nikolina profesionální stránka?

BLÁHOVEC: Na mnoha místech dokumentu je vidět, kdy si uvědomuje, že se Mertl až moc předvádí a svou roli přehrává. Paradoxně je to ona, kdo pak víc hlídá tu PR rovinu, aby nedošlo k poškození značky 5Angels. V tomhle ohledu má pro věc větší cit než Michal, který svým emocím snadno propadá.

ČESKÁ POZICE: Co si jako režisér říkáš, když jedna z holek tvrdí, že „život je krátkej“ a v sedmnácti letech musí „bejt někde vejš“?

BLÁHOVEC: To je jednoznačně naučená formule, kterou jí někdo poradil, protože dobře zní. Cítil jsem z toho tu umělost, bylo to jako playlist frází. V mém pojetí věci je to docela mrazivé, když to říká někdo, kdo je o patnáct let mladší než já. Tahle urputně sportovní mentalita mě nutila k přemýšlení, zda trochu nezvolnit. Jak jsem ale říkal, je důležité tato tvrzení číst jako PR věty.

ČESKÁ POZICE: V úvodní scéně Mertl s děvčaty cvičí na atletickém oválu a říká jim: „Zpěvačka musí bejt krásná a s dokonalou postavou.“ Není to trochu vymývání mozků dětí, která ještě nejsou ve věku, kdy by se podobným řečem mohly kriticky postavit?

„Jestli jsem během natáčení vnímal třecí plochy a věci, které byly vyloženě špatné, tak nejhorší byl Michalův diktát ohledně životosprávy holek“BLÁHOVEC: Jestli jsem během natáčení vnímal třecí plochy a věci, které byly vyloženě špatné, tak nejhorší byl v tomto ohledu Michalův diktát ohledně životosprávy holek. Nejsem psycholog, ale tohle mi nepřijde úplně v pořádku. Na druhou stranu, tohle jsou pravidla hry, které showbyznys nastavil. Pro mě je zde otázka, jestli stojí za to vyrábět dokonalé lidi.

ČESKÁ POZICE: Mertl působí suverénním dojmem. Zamýšlel se během natáčení nad touto kontroverzí?

BLÁHOVEC: On vyrůstal ve sportovním prostředí a má v sobě to paradigma, že úspěch je vykoupen tvrdou prací. Když na sobě nemakáš, nebudeš první. Je to dobře vidět na 5Angels, má spíš přemýšlení sportovního trenéra než hudebního manažera. Když jsem mu ale pouštěl první hrubý sestřih filmu, říkal: „Ježiš, to je hrozný, vždyť já se tam chovám jak debil a diktátor.“ To mě překvapilo a velmi mile potěšilo. Chtěl jsem pak, aby to i řekl na kameru a stalo se to součástí filmu, ale to se už nepovedlo.

ČESKÁ POZICE: V Show! se objeví i Karel Gott nebo Michal David. Vnímáš teď oba stejně jako před natáčením?

BLÁHOVEC: Vnímám je jako absolutní profesionály. Nelíbí se mi hudba Michala Davida, říká můj intelekt. Má první signální soustava se ale chová jinak. Po každém natáčení mi jeho písně hrály v hlavě týden a nešly vyndat. On je prostě mistr funkčního popu, napíše skladbu tak, že vám vleze do hlavy.

Karel Gott podle mě zase úžasně zvládá svou sebeprezentaci. Bere svou práci tak, že je pro něj normální být Karlem Gottem se vším, co k tomu patří – hezky zpívat, usmívat se a být milý k fanouškům. Je vlastně takovým manuálem toho, jak se udržet na výsluní po desítky let. Ve filmu je scéna z backstage, kdy přijde Gott, vidí kameru a okamžitě se před ni postaví. Patnáct minut před ní stojí a čeká, že se ho na něco zeptáme. My ale točíme kapelu 5Angels a v prvním plánu máme Karla Gotta, na jehož tváři jsou znatelné rozpaky. Asi se mu dlouho nestalo, že by stál před kamerou a nikdo po něm nic nechtěl.

Autenticita především

ČESKÁ POZICE: Úspěch může zničit celý život. Touha po dokonalosti je často velmi tvrdě vykoupena. Proč myslíš, že tolik dětských hvězd později končí v psychiatrických léčebnách nebo na odvykačkách?

BLÁHOVEC: Musí to být hrozně obtížné prostředí. Člověk nemůže být šťastný, když je nucen hrát někoho jiného, než kým doopravdy je. V showbyznysu je na vás upírána velká pozornost a neustále se od vás něco očekává. Ta situace, kdy máte svého inženýra úspěchu, který vám nadefinuje, jak máte vypadat, tvářit se a koho hrát, je pro lidskou duši hrozně náročná.

Když je vám zle, nemůžete si dovolit to říct, jedete dál a pořád musíte držet tu roli. Jste nucen večer co večer vyjít na pódium a usmívat se na lidi, to časem asi musí vést k užívání nějakých pomocných látek. Vás živí to, co hrajete, nemůžete tam jen tak přijít a autenticky všechny poslat do háje. Tvrdé drogy a showbyznys jdou ruku v ruce a není se čemu divit – je to prostředí, které bere hrozně moc energie. I David Bowie prý po pěti lajnách kokainu nevěděl, jestli je pořád David Bowie, nebo Ziggy Stardust.

ČESKÁ POZICE: Jak dlouhou mohou mít dětské hvězdy životnost?

BLÁHOVEC: Velmi krátkou. Jakmile jedinec získá náhled na sebe a vlastní názor, odstřihne se od toho. Nejzásadnějším případem je Hannah Montana versus současná Miley Cyrus. Holce, která je v showbyznysu od svých sedmi let, tatínek vymyslí postavu hodné holky z Nevady. Najednou je jí devatenáct a rozhodne se postavit na vlastní nohy. Začne se profilovat jako party girl, která by ojela všechno, co se hýbe, a šňupe koks. Asi to bude další marketingový plán, ale nepochybně funguje.

Baví mě, že i když je to zase vymyšleno nějakým architektem od stolu, vypadá to celé v médiích jako autentické gesto. Dnešní doba volá po osobnosti víc než umělosti, v tom je podle mě největší chyba projektu 5Angels.

ČESKÁ POZICE: Mají ale vůbec dětské hvězdy šanci ze sebe to stigma setřást?

BLÁHOVEC: Mají minimálně šanci z té role vystoupit, využít pozornosti, která je na ně upřena, a obojí přetvořit v něco nového.

ČESKÁ POZICE: Jaký může mít radikalizace dětských hvězd, ve smyslu, jak jsi mluvil o Miley Cyrus, vliv na fanoušky, kteří jsou v útlém věku snadno ovlivnitelní?

BLÁHOVEC: Fanoušek dělá chtě nechtě nápodobu svého idolu. Když se někdo z oblíbené kapely vyfotí s dětským šampaňským, ty lahve se pak budou lépe prodávat. Proto tak dobře funguje propojení hvězdy a produktů. Pop je tady vždy jen proto, aby sloužil iluzi, že s ním je život jednodušší, a utužoval ji.

„Nepokrytě si přiznáváme, že se chceme jen bavit a dobře se najíst. Pop tohle nevytváří, ten se chce jen dobře prodat a reaguje na to, co visí ve vzduchu.“To, že se někdo z architektů úspěchu Hannah Montany rozhodl použít koncept sexuálně nevázané party girl, které není ani dvacet let, mě vede k zamyšlení nad tím, jaké jsou hodnotové rámce současného světa. Popem můžeme intelektuálně pohrdat, je to ten nejjednodušší způsob, jak s ním naložit, je v něm však ukryt společenský normativ. Nechci zase ale mluvit jako sedmdesátiletá babička a vytvářet obavu, že kvůli Miley Cyrus začnou všechny děti fetovat. Ta vyprázdněnost vyšších hodnot je ale evidentní. Sex, party a odvaz, to jsou hodnoty, na kterých se shodneme. A ještě jídlo, proto je tolik pořadů o vaření. Nepokrytě si přiznáváme, že se chceme jen bavit a dobře se najíst. Pop tohle nevytváří, ten se chce jen dobře prodat a reaguje na to, co visí ve vzduchu.

ČESKÁ POZICE: Nedávno to bylo přesně 75 let od vydání prvního dílu Rychlých šípů. Mohl by takový model dnes fungovat v hudbě?

BLÁHOVEC: Třeba kluci z kapely One Direction jsou takoví rychlošípáci, ne? Partička hochů, kteří jsou furt na pláži, jezdí na surfu a hrají na kytaru. Myslím ale, že paradigma devadesátých let, kdy každá zpěvačka musela mít dokonalou postavu a hrudník jako Mariah Carey, je opravdu pryč, cení se víc ta autenticita, byť paradoxně uměle vytvořená.

Třeba Tomáš Klus je vlastně takový Mirek Dušín, lidi ho milují, protože je hodný kluk s názorem. Rychlé šípy nepatří do showbyznysu ani nejsou tématem téhle doby. Tím už ale může být, jak žít mimo hranice konzumu a mít se dobře.

Bohdan Bláhovec (1984)
Absolvent magisterského studia na Katedře dokumentární tvorby pražské FAMU. Jeho nový film Show! věnující se osobnosti Tomáše Mertla, manažera dívčí skupiny 5Angels, měl premiéru 26. října 2013 na Mezinárodním festivalu dokumentárního filmu Jihlava, kde vyhrál cenu diváků. Mimo svou filmovou tvorbu patří Bláhovec k průkopníkům performativní disciplíny Poetry Slam v Česku. Je několikanásobným vítězem oblastních i národních kol. Často vystupuje i v zemích po celé Evropě a v roce 2007 byl jediným českým delegátem na Mezinárodním literárním festivalu v Berlíně.