Raději kvalitu. Čechům začíná záležet na tom, co pijí

Poprvé v historii v České republice převládl prodej jedenáctek a dvanáctek nad výčepními pivy. Dražší ležáky si lidé mohou dovolit díky lepší ekonomické situaci. ale i proto, že konzumenti stále víc preferují kvalitu, což souvisí i se změnou životního stylu. Lidé chodí do hospod méně než před lety, ale jsou stále vybíravější.

Miroslav Petr 16.4.2018
Ilustrační foto: Pivo | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto: Pivo | foto: Shutterstock
Ilustrační foto: Pivo

Česko dohání Evropu. Poprvé v historii u nás převládl prodej jedenáctek a dvanáctek nad výčepními pivy. Češi pijí méně, ale za vyšší cenu. Ještě před několika lety přitom v Česku drtivě vedla spotřeba desítek, devítek, zkrátka levnějších a slabších výčepních piv. Do předloňska se převaha snížila na minimum a loni se podle informací LN poprvé v historii vyšvihly na první místo ležáky.

Česká legislativa tak označuje jedenáctky a dvanáctky, tedy silnější, výraznější a většinou i kvalitnější piva s plnou chutí a vyšším podílem alkoholu. Vcelku však kromě toho ale pijeme stále méně, což dokládají za loňský rok i čísla celní správy, která inkasuje od pivovarů spotřební daň.

„Dalo by se říci – konečně. Klasičtí pijáci, kteří si dali za večer pořádnou porci levných desítek a moc neřešili, co pijí, postupně vymírají. Přichází mladší generace, která si už vybírá a hledá víc kvalitu,“ potvrzuje Tomáš Maier, který na České zemědělské univerzitě Praha přednáší ekonomiku pivovarnictví.

„Klasičtí pijáci, kteří si dali za večer pořádnou porci levných desítek a moc neřešili, co pijí, postupně vymírají. Přichází mladší generace, která si už vybírá a hledá víc kvalitu.“

Česko se podle něj v podílu prodeje vícestupňových piv postupně, i když zatím ještě ne tak úplně, přibližuje rozvinutým pivovarnickým zemím, jako je Německo nebo Rakousko. A částečně i Belgii, která je však v kvalitě a kultuře pití piva ještě daleko před námi.

Do značné míry s tím souvisí i naše světové prvenství ve spotřebě piva na hlavu. Už to ale není přes 160 litrů jako před deseti lety, ale „jen“ 143 v roce 2016. „V podstatě jsme taková evropská rarita, ale postupně se to zlepšuje ve prospěch kvalitnějších ležáků. V Německu a podobně mají vícestupňová piva převahu dávno,“ dodává Maier.

Údaje o loňské první převaze jedenáctek a dvanáctek – byť zatím jen o několik desetin procenta proti podílu výčepních piv – má k dispozici i Český svaz pivovarů a sladoven. Souhrnná data za loňský rok ale bude prezentovat až v polovině dubna.

Méně piva, více kvality

Přední české pivovary a největší prodejci piva ale hlásí přesun spotřebitelů k ležákům už teď. Včetně lídra domácího trhu Plzeňského Prazdroje, kterému v Česku patří podíl přes 40 procent. „Můžeme potvrdit, že se loni poprvé z naší produkce prodalo více ležáků než výčepních piv,“ uvedl na dotaz LN obchodní ředitel Prazdroje Tomáš Mráz.

Přestože aktuální údaje za rok 2017 ještě svaz pivovarů neprezentoval, z údajů celní správy je zřejmé, že většina piv prodaných v kategorii ležáků jsou jedenáctky. Na dvanáctky připadá menší část.

Důvodem je podle něj dobrá ekonomická situace na trhu, ale i to, že konzumenti stále víc preferují kvalitu na úkor množství vypitého piva. Což souvisí i se změnou životního stylu. Lidé chodí do hospod méně než před lety, klesá spotřeba, ale zákazníci jsou stále vybíravější. Česko je roční spotřebou na sedmém místě v Evropě. V roce 2016 vyrobily pivovary v tuzemsku téměř 20,5 milionu hektolitrů piva, z toho na domácím trhu prodaly 16,4 milionu (včetně nealko piv). Převážnou část, přes 60 procent, v obchodech, zbytek v hospodách a restauracích.

Přestože aktuální údaje za rok 2017 ještě svaz pivovarů neprezentoval, z údajů celní správy je zřejmé, že většina piv prodaných v kategorii ležáků jsou jedenáctky. Na dvanáctky připadá menší část. „Růst jedenáctek začal před sedmi lety a v posledních dvou letech nabral na síle, a to především v hospodách,“ připomíná mluvčí Pivovarů Staropramen Pavel Barvík. „V posledních třech letech se na růstu ležáků začaly podílet také speciály vařené v limitovaných várkách,“ dodává.

Není ležák jako ležák

Barvíkova slova potvrzují, že k postupnému přesunu pivařů od levnějších desítek k ležákům přispívá i větší pestrost na trhu a rychle přibývající nové značky. Různá netradiční piva, která dnes vaří nejen stovky minipivovarů, ale stále častěji i ty velké průmyslové, jsou často vyrobena jako jedenáctky a dvanáctky.

A nemusí jít jen o technologii, typickou pro tradiční český ležák. Platí to i pro ochucená piva nebo ta, vyrobená ve stylu angloamerických či belgických piv metodou svrchního kvašení. Letošní řada dalších pivních novinek naznačuje, že podíl ležáků poroste nadále.