Privilegium imunity je institucionální. Náleží sněmovně

„Volby dávají mandát člověku, aby složil například vládu. Jinak to nefunguje. A máme-li presumpci neviny, je fakt, že každý byl seznámen s osobou našeho předsedy, věděl o kauze, a hlas mu dal, takže vyjádřil přání, aby se Andrej Babiš podílel na správě země. Má to svou váhu,“ říká v rozhovoru předseda sněmovny Radek Vondráček (ANO).

Eliška Nová 21.12.2017
V tajné volbě získal Radek Vondráček 135 hlasů. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy V tajné volbě získal Radek Vondráček 135 hlasů. | foto: MAFRA
V tajné volbě získal Radek Vondráček 135 hlasů. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Předseda sněmovny Radek Vondráček (ANO) v rozhovoru mimo jiné říká: „Máme svého předsedu a chtěli jsme, aby byl premiérem, a v tuto chvíli už také premiérem je. Tak rozdali karty voliči, jasně dali najevo svůj názor. Každá strana má nějakou negativní zkušenost s podobnou kriminalizací. Ten jev existuje a imunita má v ústavě opodstatnění.“

LIDOVÉ NOVINY: Jak jste spokojený se svými prvními dny v postu předsedy sněmovny?

VONDRÁČEK: Je to náročnější, než jsem si představoval, ale je to významná funkce a samozřejmě to k tomu patří.

LIDOVÉ NOVINY: Ptám se proto, že od zvolení jste kvůli svým výrokům plnil média. Plánujete být příště opatrnější v tom, co říkáte?

Není osudem předsedy sněmovny vést akademickou diskusi, ale že se ode mě očekává jednoduché vyjádření

VONDRÁČEK: Spíš jsem zjistil, že je těžké vést jako politik ve veřejném prostoru akademickou debatu. Média vezmou jen polovinu toho, co jsem řekl, s tím obejdou různé komentátory a žije si to vlastním životem. Narážíte nejspíš na tu diskusi u pana Moravce. Proběhla úplně korektně, byli tam se mnou politologové a bavili jsme se v obecné rovině. Ale okamžitě se našli lidé, kteří to začali interpretovat.

Vysvětlil jsem to kolegům ve sněmovně a oni to akceptovali, přesto se pak objevily další a další reportáže, kde to bylo sestříhané. Souvislost nikdo neodvysílal. Pro mě je to poučení, ženení osudem předsedy sněmovny vést akademickou diskusi, ale že se ode mě očekává jednoduché vyjádření.

LIDOVÉ NOVINY: Původní výrok v Otázkách Václava Moravce zněl takto: Bude to trošku jiné rozhodování, protože budeme rozhodovat, co je lepší pro tuto situaci a pro tuto zemi, protože se jedná o člověka, který bude premiérem a bude sestavovat vládu. Vy na tom výroku nevidíte nic problematického?

Nevydáváme běžného poslance. Není to tak, že bych nectil rovnost, ale tíha toho rozhodnutí má důsledky i mezinárodní.

VONDRÁČEK: Ne, protože v úvodu se citovaly články ze zahraničního tisku a ta věta neznamená nic jiného, než že o to složitější a zodpovědnější to rozhodování bude. Nevydáváme běžného poslance. Není to tak, že bych nectil rovnost, ale tíha toho rozhodnutí má důsledky i mezinárodní. V kontextu diskuse je to běžný výrok. Kdyby na něm bylo něco nekorektního, ozval by se nezávislý politolog nebo předseda ODS Petr Fiala, kteří tam se mnou seděli.

LIDOVÉ NOVINY: Je správné poměřovat otázku vydání a nevydání podle toho, zda jde o běžného poslance, či premiéra?

VONDRÁČEK: Privilegium imunity je institucionální. Náleží sněmovně a vždycky bude. Ale je prostě něco jiného, když jde o premiéra, už jen z hlediska pozornosti médií. Možná se do toho znova zamotám a někdo mi to vyčte, ale za tím výrokem si stojím. Pro nás to není jednoduché. Ani jedno řešení není ideální, ale my se s tím nějak vypořádáme. A tím my myslím poslance hnutí ANO. Navíc to přece nemusí stát jenom tak, že to je argument pro nevydání, může to být stejně tak argument pro to, abychom ho vydali. Ale to už nikoho nezajímá.

LIDOVÉ NOVINY: Existuje přece i třetí řešení. A to, aby nebyl Andrej Babiš kandidát na premiéra za ANO.

Nerad bych, aby mi zase někdo připomínal, že jsme chtěli imunitu omezit, znovu říkám, že to byl můj osobní pozměňovací návrh omezit imunitu na pouhou indemnitu, tedy na projevy na půdě parlamentu

VONDRÁČEK: Ale to samotné neřeší otázku vydání nebo nevydání.

LIDOVÉ NOVINY: V podstatě ano, když říkáte, že je něco jiného vydat premiéra, nebo běžného poslance.

VONDRÁČEK: Máme svého předsedu a chtěli jsme, aby byl premiérem, a v tuto chvíli už také premiérem je. Tak rozdali karty voliči, jasně dali najevo svůj názor. Každá strana má nějakou negativní zkušenost s podobnou kriminalizací. Ten jev existuje a imunita má v ústavě opodstatnění. Ale nerad bych, aby mi zase někdo připomínal, že jsme chtěli imunitu omezit, znovu říkám, že to byl můj osobní pozměňovací návrh omezit imunitu na pouhou indemnitu, tedy na projevy na půdě parlamentu.

LIDOVÉ NOVINY: Což není tento případ.

VONDRÁČEK: Není, ale všude mi začali připomínat moje starší výroky, že imunitu je třeba omezit. Ke všemu se hlásím. Ale některé zkušenosti jsou nepřenositelné, existují zde ještě rizika, že může dojít k excesům v rámci fungující justice. Počkejme si, jak rozhodne imunitní výbor, na fakta. Sám rozhodnutý nejsem.

Některé zkušenosti jsou nepřenositelné, existují zde ještě rizika, že může dojít k excesům v rámci fungující justice. Počkejme si, jak rozhodne imunitní výbor, na fakta. Sám rozhodnutý nejsem.

Skutečně jsou tady důvody pro nevydání, protože ta kauza je kontroverzní a je to zásah jiné moci do moci zákonodárné. Na druhou stranu musíme také uvažovat o tom, jaký je to vzkaz do společnosti a jestli bychom neměli vydat už jen z toho důvodu, aby mohlo probíhat trestní řízení. Je to otevřená otázka, a tak k tomu přistupuji.

LIDOVÉ NOVINY: Nikdy jsem od ANO neslyšela, že by zpochybňovalo jiný údajně zpolitizovaný proces.

VONDRÁČEK: To není pravda. V roce 2014, když jsme rozhodovali o vydání poslance Svobody, jsem říkal, že jsem přesvědčený, že to nespáchal. Říkal jsem to i u kolegyně z ČSSD. Kdyby ti lidé nebyli politiky a nekandidovali, trestní stíhání by se možná ani neobjevilo.

LIDOVÉ NOVINY: Vnímáte stejně i pád Nečasovy vlády? Že to byl nestandardní zásah?

VONDRÁČEK: Ano, myslím, že nebylo nutné posílat tři sta těžkooděnců na Úřad vlády, že stačilo podat obsílku. Už několikrát orgány činné v trestním řízení zasáhly do voleb a do zákonodárné moci. Tehdy padla vláda a dodnes není jediný pravomocný rozsudek.

LIDOVÉ NOVINY: Zmínil jste, že Babiš prošel testem voleb. Máte dojem, že volby nahrazují soudy?

Nebylo nutné posílat tři sta těžkooděnců na Úřad vlády, že stačilo podat obsílku. Už několikrát orgány činné v trestním řízení zasáhly do voleb a do zákonodárné moci. Tehdy padla vláda a dodnes není jediný pravomocný rozsudek.

VONDRÁČEK: To jsem přece neřekl. Volby dávají mandát člověku k tomu, aby složil například vládu. Jinak to nefunguje. A jestli máme nějakou presumpci neviny, je fakt, že každý byl seznámen s osobou našeho předsedy, věděl o té kauze, a hlas mu dal, takže vyjádřil přání, aby se Andrej Babiš podílel na správě země. Má to svoji váhu.

LIDOVÉ NOVINY: Přijde vám lepší, kdyby se trestní stíhání odložilo, jak vy říkáte, o čtyři roky, mít premiéra, který se ale neočistil a čelí podezření ze zneužití dotace?

VONDRÁČEK: To jste přesně řekla jeden argument pro a druhý proti a je to diskuse, kterou bychom měli vést. Na jednu stranu bychom neměli trestně stíhaného premiéra, což by bylo pozitivní pro obraz republiky. Na druhou stranu už jednou trestně stíhán byl, jen se to zastavilo znovuzvolením do sněmovny. Ideální řešení není.

LIDOVÉ NOVINY: Budete dle svých slov zvažovat i to, jaký signál tím dáváte veřejnosti. Jaký bude, když se rozhodnete nevydat?

Rozhodli bychom se pro nevydání v případě, kdyby bylo jasně doloženo, že jde o politicky motivovanou kauzu. Ale kolegové by také museli mít chuť naslouchat. Jedinou cestou je diskuse.

VONDRÁČEK: Rozhodli bychom se pro nevydání v případě, kdyby bylo jasně doloženo, že jde o politicky motivovanou kauzu. Ale kolegové by také museli mít chuť naslouchat. Jedinou cestou je diskuse.

LIDOVÉ NOVINY: Váš další výrok, tentokrát pro DVTV, zněl, že bychom měli počkat, až budeme mít nezávislou policii a státní zastupitelství. To nemáme?

VONDRÁČEK: Ale to jsem právě neřekl. Řekl jsem jasně pracující policii a jasně pracující státní zastupitelství.

LIDOVÉ NOVINY: Slovo nezávislá padlo.

VONDRÁČEK: Ano, ale především jsem chtěl říct jasně pracující. Bylo to míněno tak, že bychom si měli počkat, až budeme moct vyloučit, že už se nebudou vyskytovat excesy, a to opakovaně. Tím jsem nezpochybnil právní stát ani nenapadal nezávislost justice. Je drtivá většina slušných státních zástupců, drtivá většina slušných policistů i soudců. Ale také máme trestně stíhané soudce a trestně stíhané státní zástupce. Bylo to řečeno v kontextu otázky, zda by nebylo lepší zredukovat imunitu na tu pouhou indemnitu.

LIDOVÉ NOVINY: Myslíte, že se někdy můžeme dostat do stavu, kdy nebudou žádné excesy?

Můj pocit se odvíjí i od toho, že jsem byl v komisi pro vyšetřování úniků z trestních spisů. Tam jsme konstatovali, že úniky jsou spíše pravidlem než výjimkou.

VONDRÁČEK: Můj pocit se odvíjí i od toho, že jsem byl v komisi pro vyšetřování úniků z trestních spisů. Tam jsme konstatovali, že úniky jsou spíše pravidlem než výjimkou.

LIDOVÉ NOVINY: Mluvil jste o excesech v justici s vaším kolegou Robertem Pelikánem? Hnutí ANO mělo ministerstvo spravedlnosti celé čtyři roky.

VONDRÁČEK: Snaha řešit to tu je, ale ani role ministra spravedlnosti není ovlivňovat či úkolovat justici či policii, fungují nezávisle. Musí se jim dát nějaký rámec a pak řadu let trvá, než se to projeví k lepšímu.

Radek Vondráček (ANO)

  • Narodil se 30. prosince 1973 v Kroměříži.
  • Vystudoval v Brně práva. Po škole pracoval jako advokátní koncipient, později si založil vlastní praxi.
  • V roce 2013 se stal poslancem za hnutí ANO, začátkem letošního roku byl zvolen místopředsedou sněmovny poté, co jeho stranická kolegyně Jaroslava Jermanová rezignovala.
  • V říjnových sněmovních volbách obhájil mandát. Byl jediným kandidátem na předsedu sněmovny a stal se jím díky hlasům KSČM, SPD a Pirátů.
  • Od října 2014 je také zastupitelem Kroměříže, kde fungoval do letošního ledna rovněž jako místostarosta.
  • Přivolal na sebe kritiku opozice i představitelů justice, když zapochyboval, že orgány činné v trestním řízení pracují jasně a nezávisle, a když řekl, že je rozdíl, zda se sněmovna rozhoduje o vydání v případě řadového poslance, nebo premiéra.