Přijďte za dva týdny. Pošta chce omezit služby v malých obcích

Česká pošta navrhuje, aby třetina poštovních poboček nemusela být otevřená každý pracovní den. Pokud by byl její návrh přijat, 1100 poboček v menších obcích by mohlo mít až dvoutýdenní „prázdniny“. Pro obyvatele obcí jsou však poštovní služby nezbytné.

Česká pošta – ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Česká pošta – ilustrační foto. | foto: MAFRA - František Vlček
Česká pošta – ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Čtyři sta obyvatel Blešna u Hradce Králové může od loňska na poštu každý pracovní den. Do té doby byla pobočka otevřena jen třikrát týdně. Změnu otevírací doby přinesla aktualizovaná poštovní vyhláška. Teď ale hrozí, že se vše vrátí do původních kolejí.

Česká pošta totiž žádá Český telekomunikační úřad (ČTÚ), aby jí umožnil osekat provozní dobu 1100 poboček z celkového počtu 3200. Argumentuje úsporami. Má se jednat o venkovské lokality.

Zatímco zástupce malých obcí záměr děsí, pošta nepředpokládá, že by změna přinesla problémy. „V minulosti na dotčených poštách platil režim, kdy nebyly otevřené denně, a veřejnost tuto skutečnost bez potíží akceptovala,“ uvádí Česká pošta. Její žádost adresovanou ČTÚ mají LN k dispozici.

ČTÚ se nestaví zásadně proti. Naopak slibuje, že se jím bude zabývat.

Úřad se nestaví zásadně proti. Naopak slibuje, že se jím bude zabývat. „Připomínku ČTÚ využije ve své činnosti při dalším monitorování potřeb veřejnosti,“ píše v odpovědi.

Upozorňuje však na rizika. „Uplatňování navrhované otevírací doby by mohlo uživatelům způsobovat komplikace v případě vyzvedávání uložených poštovních zásilek,“ zmiňuje například. Odvolává se i na to, že parametry otevíracích dob jsou stanoveny právními předpisy. „ČTÚ nemá oprávnění rozhodovat o požadavcích, které by byly s nimi v rozporu,“ říká mluvčí úřadu Martin Drtina.

Pošta ale navrhuje i další změny. Jednou z nich mají být čtrnáctidenní prázdniny pro venkovské pobočky. Neomezí se jen na letní měsíce, pošta zavře třeba i v případě, že její místní zaměstnanec onemocní. „S ohledem na trh práce nejsme v mnoha místech schopni nalézt odpovídající náhradu po dobu dovolené příslušného pracovníka či po dobu jeho zdravotní indispozice,“ píše podnik.

Co si obyvatelé počnou v době, kdy bude pobočka zavřená? Mluvčí pošty Matyáš Vitík je odkazuje na listonoše.

Co si obyvatelé počnou v době, kdy bude pobočka zavřená? Mluvčí pošty Matyáš Vitík je odkazuje na listonoše, jemuž mají předat své zásilky. „Kontaktovat ho lze prostřednictvím nadřízené provozovny, přes mobilní telefon, který má k dispozici, nebo vhozem požadavku do poštovní schránky, již v rámci pochůzky obsluhuje,“ říká mluvčí pošty Matyáš Vitík. Další služby by měla poskytnout nejbližší tou dobou otevřená pobočka.

Pokud by poštovní „prázdniny“ skutečně prošly, byly by pobočky sice zavřené, běžné doručování zásilek listonoši by ale fungovalo nadále. Ostatní služby by ovšem zajišťovala vzdálenější provozovna. Řada menších obcí se omezování otevírací doby pošt bojí. „Pro obyvatele obcí i měst jsou poštovní služby nezbytné. Proto se obávají, že jejich postupné omezování nakonec povede k rušení poboček. Zejména venkov a menší města dlouhodobě trápí, že lidé přicházejí nejen o poštovní, ale i o další služby v území. Usilujeme proto o jejich zachování,“ uvedla mluvčí Svazu měst a obcí Petra Kubařová.

Ať se změnami souhlasí obec

Organizace také považuje za nepřípustné, aby se nadále snižovala kvalita poštovních služeb. Poukazuje rovněž na plán omezit počet dní, kdy jsou jednotlivé pošty otevřeny.

„Povinnost mít otevřeno pět dní v týdnu je v legislativě ukotvena již několik let. Uvedená povinnost se nadto vztahuje nejen na počet dní, ale také na počet hodin, kdy musí být pobočka otevřena,“ doplňuje Kubařová.

Podobně se k věci staví i Sdružení místních samospráv. „Máme obavy ze snížení dostupnosti poštovních služeb zejména na venkově. Trváme proto na požadavku, aby se změnou dostupnosti musela povinně vyslovit souhlas obec,“ uvedl předseda sdružení Stanislav Polčák (STAN).

„Zmatky s ukládáním zásilek, nejrůznějších obsílek, vyzvedáváním hotovosti a mnoha jinými úkony by pro veřejnost znamenaly minimálně složité cestování navíc.“

Europoslanec Polčák je skeptický také k zamýšlenému čtrnáctidennímu uzavírání poboček pošty. „Zmatky s ukládáním zásilek, nejrůznějších obsílek, vyzvedáváním hotovosti a mnoha jinými úkony by pro veřejnost znamenaly minimálně složité cestování navíc,“ doplnil.

Smířlivější je ve svém postoji ke změnám naopak Spolek pro obnovu venkova. Obává se totiž, že je bez nich ohrožen postupný přechod malých pošt do projektu Partner, v němž poštovní služby namísto státního kolosu provozují přímo obce nebo například venkovské prodejny COOP.

„Zamítnutí (požadavků pošty – poznámka redakce) znamená likvidaci pošty Partner v obcích,“ míní předsedkyně spolku Veronika Vrecionová. Dává tím za pravdu jednomu z argumentů České pošty. Ta totiž tvrdí, že zejména nemožnost vyhlásit dvoutýdenní volno na venkovské pobočce odrazuje možné uchazeče o vstup do partnerského programu. „Pro řadu zájemců představuje požadavek na zajištění nepřetržitého provozu pošty Partner problém,“ tvrdí Česká pošta.

Odneseš? Zaplatíš! Nebo ne

Pošta směřovala ČTÚ ještě jednu žádost, která se týkala výrazné úpravy jejích služeb. Z dokumentu, který má LN k dispozici, totiž vyplývá, že kvůli úsporám plánovala také zpoplatnění služby Odnáška. O co se jedná? Pokud si klient takovou službu aktivuje, pošťáci mu nebudou nosit zásilky do domovní schránky, ale ponechají je na poště, kam si je zákazník přijde vyzvednout. Sám si tak určuje, kdy si pro dopis nebo balíček přijde.

Pošta směřovala ČTÚ ještě jednu žádost, která se týkala výrazné úpravy jejích služeb.

Pokud by Česká pošta uvedenou službu zpoplatnila, vedlo by to k poněkud absurdní situaci. Člověk by si sám došel na pobočku, zásilku odnesl namísto doručovatele on a ještě by za to státní firmě zaplatil.

Požadavek na zpoplatnění Odnášky pošta vepsala do stejného materiálu, v němž žádá o možnost omezit otevírací dobu nebo vyhlásit dvoutýdenní volno v pobočce. Když se však LN začaly po této novince pídit, podnik odpověděl, že nic takového nechystá. „Službu zpoplatnit neplánujeme,“ odpověděl na dotazy mluvčí pošty Matyáš Vitík.



Počet příspěvků: 1, poslední 24.7.2017 04:09 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.