Prezident Zeman osobně kampaň nevede. Ale někdo jiný za něho

Zemi zaplavily billboardy s uchazeči o post hlavy státu – nejvíce jsou vidět Miloš Zeman a Mirek Topolánek. Zemanova „nekampaň“ je natolik výrazná, že předčí marketingové produkty dalších uchazečů o Hrad Michala Horáčka a Jiřího Drahoše.

Reklama na knihu Miloše Zemana. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Reklama na knihu Miloše Zemana. | foto:  Dan Materna, MAFRA
Reklama na knihu Miloše Zemana.

Do prezidentských voleb zbývá týden a kampaň blíží se vrcholu. Zemi zaplavily billboardy s tvářemi uchazečů o post hlavy státu. Na nich jsou nejvíce vidět obhájce hradního křesla Miloš Zeman a bývalý premiér Mirek Topolánek. Zejména u prvního jmenovaného tento fakt zaráží, neboť prezident dopředu vyhlásil, že žádnou předvolební propagaci využívat nebude. Jeho „nekampaň“, vedená pod ústředním heslem Zeman znovu, je ale natolik výrazná, že předčí marketingové produkty týmů dalších výrazných uchazečů o Hrad Michala Horáčka a Jiřího Drahoše.

Billboardy s podobiznou současné hlavy státu vylepil spolek Přátelé Miloše Zemana, v jehož čele stojí hradní kancléř Vratislav Mynář spolu s bývalým šéfem Jazzové sekce Karlem Srpem. Navenek tudíž stále platí, že prezident osobně kampaň nevede, někdo jiný ji ale vede za něho. Jeho mluvčí Jiří Ovčáček navíc řekl, že si Zeman náklady, které spolek na billboardy vynaloží, zapíše do účetnictví předvolební kampaně.

Otázka započtení

Jiné velkoplošné plakáty, na nichž je prezidentova podobizna, platí vydavatelství Olympia. Jejich role je dvojjediná. Jednak jde o reklamu na knihu rozhovorů se Zemanem, kterou společně sepsali Hradu blízký novinář Parlamentních listů Radim Panenka a mluvčí Ovčáček, jednak billboardy k publikaci slouží k podpoře Zemanovy obhajoby postu. Toho si všiml i Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, který bdí nad férovostí volebního boje.

Prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček tvrdí, že reklama na knihu rozhovorů s Milošem Zemanem není podle jeho soudu předvolební kampaní. Úřad dohlížející na dodržování pravidel předvolebního boje ale trvá na tom, že se náklady na billboardovou reklamu musejí započítat do výdajů na prezidentskou volební kampaň.

„Posoudili jsme zmíněné billboardy a máme jako úřad za to, že naplňují definici volební kampaně dle volebního zákona. Čili úřad je považuje za prostředek kampaně a podle toho se k věci postaví,“ potvrdil serveru Lidovky.cz člen úřadu Jan Outlý. Ovčáček ale tvrdí, že plakáty nejsou předvolební kampaň, a naopak Úřad pro dohled nad financováním politických stran a politických hnutí nařkl ze záměrného tažení proti svému hradnímu nadřízenému Miloši Zemanovi a z podpory jeho protikandidátů v přímé volbě hlavy státu.

„Pan Outlý je navíc veden osobní nenávistí k panu prezidentovi. A k tomu je nekompetentní,“ dodal hradní hlas. Ovčáček tvrdí, že reklama na knihu rozhovorů s Milošem Zemanem není podle jeho soudu předvolební kampaní. Úřad dohlížející na dodržování pravidel předvolebního boje ale trvá na tom, že se náklady na billboardovou reklamu musejí započítat do výdajů na prezidentskou volební kampaň. Otázkou jen zůstává jak.

Oblíbený komunikační kanál

„Pokud náklady na tuto kampaň nevykáže kandidát (prezident Zeman), bude úřad posuzovat otázku, zda tak případně měl učinit kandidát, nebo zda se jiná osoba nebo subjekt měly před vstupem do kampaně registrovat jako třetí osoba a vést kampaň podle pravidel pro registrované třetí osoby,“ vysvětlil Outlý. Jinými slovy je ve hře, že po skončení volebního klání bude hrozit Zemanovi nebo nakladatelství pokuta. Její výše se pohybuje v rozmezí od deseti tisíc do statisícové částky. Ani maximální možná sankce by tak pro vydavatelský dům či Zemanův volební tým nebyla likvidační.

Nakladatelství Olympia má k Zemanovi blízko. Vlastní ho totiž stejná společnost, která vydává internetové Parlamentní listy. Webový projekt je médiem blízkým Hradu a patří k Zemanovým oblíbeným komunikačním kanálům.

Úřad by navíc musel posoudit míru závažnosti pochybení. „Při určení výměry pokuty právnické osobě se přihlédne k závažnosti správního deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům a k okolnostem, za nichž byl spáchán,“ říká k tomu příslušný zákon. Nakladatelství Olympia má k Zemanovi blízko. Vlastní ho totiž stejná společnost, která vydává internetové Parlamentní listy. Webový projekt je médiem blízkým Hradu a patří k Zemanovým oblíbeným komunikačním kanálům.

Stejnou strategii, jakou nyní prezidentův volební tým ve spolupráci s vydavatelstvím ukazuje, použil už před rokem. V době krajských voleb se v ulicích měst a podél silnic objevily billboardy s reklamou na první knihu rozhovorů Radima Panenky se Zemanem, nazvanou Tato země je naše. Ve volbách kandidovala i prezidentská Strana práv občanů. Reklama na knihu pak byla často viděna v blízkosti billboardů SPO, případně se s nimi střídala na plochách podél dálnic. Tehdy však ještě nefungoval Úřad pro dohled nad financováním politických stran a politických hnutí, který by podobný postup mohl napadnout.

Nejasný zdroj peněz

Pokud si Zeman všechny výdaje svých podporovatelů do volebního účetnictví dá, zákonu bude učiněno zadost. Cílem změny, v jejímž rámci byl zřízen nový úřad, však bylo zprůhlednit volební kampaně. V případě Přátel Miloše Zemana ale najednou není jasné, odkud spolek bere peníze, ani kolik zaplatil za vytištění a vylepení billboardů. Oficiální transparentní účet Zemanovy kampaně navíc obsahuje jediný záznam o výdajích ve výši pouhých 1775 korun.

V případě Přátel Miloše Zemana není jasné, odkud spolek bere peníze, ani kolik zaplatil za vytištění a vylepení billboardů. Oficiální transparentní účet Zemanovy kampaně navíc obsahuje jediný záznam o výdajích ve výši pouhých 1775 korun.

Kromě Zemana je na billboardech často vidět také jeden z jeho soupeřů Mirek Topolánek. Není divu, někdejší premiér a předseda ODS má vlivné sponzory. Energetický magnát Daniel Křetínský mu na účet poslal 350 tisíc korun. Rovných 100 tisíc dostal od akciové společnosti Ocelářská. Za pozornost stojí příspěvek 70 tisíc korun od bývalého fotbalového reprezentanta Tomáše Ujfalušiho nebo téměř 20tisícový příspěvek od exministra obrany Alexandra Vondry.

Více než 90 billboardů má jeden z favoritů volby Jiří Drahoš. Zatím za ně zaplatil půl milionu. Textař Michal Horáček disponuje 20 billboardy, další velkoplošné plakáty jeho tým různě stěhuje po republice. Hodně je vidět i bývalý velvyslanec Pavel Fischer. Billboardů i menších reklam má kolem 120. „Náklady na tuto část kampaně jsou 1 663 750 korun. Zdůrazňujeme evropské směřování Pavla Fischera a jeho osobní profil,“ popsal jeho mluvčí Bob Fliedr.

Peníze ve hře

  • Michal Horáček vyčlenil na billboardy 1,3 milionu z volebního rozpočtu. Někdejší majitel sázkové kanceláře si kampaň platí sám.
  • Bývalý šéf Akademie věd Jiří Drahoš za více než 90 velkoplošných plakátů zaplatil přes půl milionu korun. Na kampaň mu přispěla řada movitých byznysmenů. Milion mu na účet poslal developer Luděk Sekyra, poloviční částku dostal od Libora Winklera.
  • Expremiér Mirek Topolánek má v zádech Daniela Křetínského, s nímž ho pojí společné působení v energetickém byznysu. Magnát mu přispěl 350 tisíci korunami. Za Topolánkem se však šikují i jeho přátelé či kolegové z ODS.
  • Z transparentního účtu Miloše Zemana odešlo pouze necelých 1800 korun. Hlavní výdaje na billboardy leží na spolku Přátelé Miloše Zemana, který ho podpořil tiskem billboardů s heslem Zeman znovu. Prezident hodlá jejich výdaje zanést do volebního účetnictví.