Pražský DP si ponechá opravny tramvají, Škoda Transportation ostrouhala

Dopravní podnik hlavního města upustil od outsourcingu závodu v hodnotě bezmála dvou miliard korun a chystá jeho expanzi do Evropy.

Opravárenská základna tramvají (OZT) v Hostivaři, o niž má zájem plzeňská Škoda Transportation, je jednou z nejlépe vybavených v Evropě a má podle odhadů bezmála dvoumiliardovou hodnotu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Opravárenská základna tramvají (OZT) v Hostivaři, o niž má zájem plzeňská Škoda Transportation, je jednou z nejlépe vybavených v Evropě a má podle odhadů bezmála dvoumiliardovou hodnotu. | foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice
Opravárenská základna tramvají (OZT) v Hostivaři, o niž má zájem plzeňská Škoda Transportation, je jednou z nejlépe vybavených v Evropě a má podle odhadů bezmála dvoumiliardovou hodnotu.

Hostivařské opravny tramvají (OZT) jsou považovány za „zlaté vejce“ Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP). Kvůli budoucnosti závodu, jehož hodnota se odhaduje téměř na dvě miliardy korun, se nový generální ředitel největší pražské městské firmy Milan Křístek dostal před několika týdny do klinče. Na jedné straně byl plzeňský dravec Škoda Transportation, jenž usiloval o outsourcing opraven, na straně druhé stáli zaměstnanci podniku, kteří proti vyčlenění závodu brojili. Představenstvo dopravního podniku nakonec rozhodlo, že si opravny nechá plně pod kontrolou.

ČESKÁ POZICE od zdroje blízkého členům představenstva DPP zjistila, že na pondělním jednání tohoto orgánu – 28. ledna – bude záměr prodat či outsourcovat hostivařské opravny tramvají definitivně zrušen. Vedení dopravního podniku o svém postupu informovalo Škodovku dopisem představenstva. A technický úsek firmy už připravuje koncepci rozvoje a využití opravárenské základny.

„Představenstvo DPP na svém prvním jednání v novém roce rozhodlo zrušit výběrové řízení na prodej nebo outsourcing OZT v Praze v Hostivaři. Představenstvo se rozhodlo na příštím jednání koncem ledna schválit obchodní plán pro OZT na rok 2013 a dál,“ potvrdil informace redakce předseda odborů dopravního podniku Luboš Olejár.

Bitvu o tramvajové závody jsme podrobněji rozebrali v článku Rozehrává se miliardová hra o opravny tramvají.

Mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá ČESKÉ POZICI napsala, že firma již o outsourcing opraven dále usilovat nebude. „Dopis od Dopravního podniku hl. m. Prahy jsme obdrželi. (...) respektujeme rozhodnutí zákazníka a o outsourcingu opravárenského závodu v Hostivaři dále nevyjednáváme.“

Zvažovaný outsourcing či prodej dílen v kuloárech kritizovala zejména TOP 09Případné angažmá Škody Transportation v hostivařských opravnách mělo i politický podtext, neboť podnik je ve stoprocentním vlastnictví Prahy a jeho činnost kontrolují politici zastoupení v dozorčí radě DPP. Zvažovaný outsourcing či prodej dílen v kuloárech kritizovala zejména TOP 09. První náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP 09) na otázku, zda v této souvislosti vnímal v radě hlavního města nějaké politické tlaky, ČESKÉ POZICI s úsměvem sdělil: „Tlaky kolem mě nebyly, naopak já tlačil na tohle rozhodnutí (ponechat opravny jako součást DP – pozn. red.).“

Chceme do „Evropy“

Opravárenská základna tramvají v Hostivaři prošla v letech 1995 až 2004 rozsáhlou investicí a modernizací a podle znalců má v současnosti hodnotu zhruba 1,8 miliardy korun. V Evropě jde o jednu z nejlépe vybavených opraven těchto kolejových vozidel. Již v polovině listopadu ČESKÁ POZICE upozornila, že se v městské firmě schyluje k jedné z klíčových bitev. Proti záměru přenechat (ať už prodejem či pronájmem) závody Škodě Transportation rázně vyrazily podnikové odbory.

O snaze odborářů zabránit outsourcingu opraven jsme informovali v článku Odboráři DPP napsali novému řediteli: Opravnu tramvají nedáme!

Na začátku loňského prosince odboráři v otevřeném dopise vyzvali generálního ředitele, aby akci zastavil: „Zásadně odmítáme jakékoliv úvahy o outsourcingu nebo pronájmu opravny, zařízení nebo dokonce zaměstnanců DPP soukromým firmám, když DPP může mít deseti- až stamilionové zisky a můžeme z toho mít nejen ekonomický přínos,“ apelovali zástupci většiny odborových organizací na nového šéfa podniku v dopise.

Nejistota pro externí zakázky

Součástí dopisu byla i obsáhlá analýza a návrh řešení stavu OZT. Klíčovou částí tohoto dokumentu bylo sdělení, že nejistá budoucnost a otazníky nad provozem a vlastníkem dílen negativně ovlivňují možnost provádět externí zakázky, díky nimž by přitom dopravní podnik mohl ročně vydělávat desítky milionů korun. Podle odborářů by opravny měly mít v rámci DPP určitou samostatnost a měly by být podřízeny přímo generálnímu řediteli podniku.

Šéf odborářů při pražském dopravním podniku Luboš Olejár ČESKÉ POZICI dále napsal: „Naprostá většina odborových organizací v dopravním podniku velmi oceňuje tuto změnu po téměř čtyřech letech pokusů Škody Transportation zmocnit se lukrativního majetku DPP. Odbory předložily novému generálnímu řediteli analýzu možného rozvoje OZT a vítají rozhodnutí jít cestou odbory navrženého řešení.“

Podle Olejára je nyní cílem vytvořit z hostivařských opraven evropské opravárenské centrum. „Již v těchto dnech se hlásí mnohé dopravní podniky z Evropy a také výrobci tramvají o rekonstrukce. Počítáme s tím, že brzy se začne dvousměnný provoz a možná i třísměnný. Rádi uvítáme nabídky z Německa, Rakouska, Ruska a dalších zemí,“ dodal Olejár.

Seznam potenciálních zakázek, o které by se hostivařské opravny mohly ucházet, přikládáme v příloze PDF.

Počet příspěvků: 4, poslední 30.1.2013 08:52 Zobrazuji posledních 4 příspěvků.