Pražský dopravní podnik zdaleka nehospodaří nejhůř

Investice do dopravních podniků nejsou vhodné, naopak je nutná restrukturalizace a reorganizace, vyplývá z ukazatele finanční výkonnosti.

O Dopravním podniku hl. m. Prahy v poslední době čteme nelichotivé zprávy. Ať už o nevýhodných smlouvách, které městská firma ve svůj neprospěch údajně uzavírala, o zmatcích, jež se očekávají se začátkem platnosti nového jízdního řádu, či o politických intervencích do vedení společnosti. Takže je skoro osvěžením informace, která dává jistou možnost nahlédnout na hospodaření pražského DP z komplexnějšího pohledu, a navíc je srovnat s jinými městskými dopravními podniky v České republice.

Agentura Bisnode si pro tento účel vybrala poměrně jednoduchý ukazatel finanční výkonnosti EVA, neboli ekonomické přidané hodnoty (economic value addend). V podstatě jde o to, jak dalece je podnik schopen efektivně zhodnotit vložené finanční prostředky akcionářů a věřitelů.

Nadějné se zdá být, že z hlediska vývoje EVA se pražský dopravní podnik od roku 2008 zlepšuje. „Nicméně i přes tuto pozitivní zprávu skončila EVA v roce 2010 s výsledkem mínus 3,9 miliardy korun v absolutním, respektive mínus 6,02 procenta v relativním vyjádření,“ uvedl analytik Bisnode Michal Řičař. Z ekonomického hlediska to znamená, že společnost nebyla schopna poskytnout akcionářům a věřitelům tržní zhodnocení vložených peněz, naopak jejich kapitál každoročně znehodnocovala.

Dopravní podnik hl. m. Prahy

RokEVA (absolutně v tisících Kč)EVA (relativně)
2010-3 877 597-6,02 %
2009-6 562 011-10,36 %
2008-6 454 616-9,93 %

Pramen: výpočet agentury Bisnode

Spravedlivě je však třeba uvést, že ve srovnání s ostatními dopravními podniky v ČR si pražský dopravce nevedl zdaleka nejhůře. V absolutním vyjádření je sice největším „znehodnocovatelem“ vložených prostředků, ale v relativním, tedy v případě, kdy vezmeme v potaz i množství používaného kapitálu, si stojí poměrně obstojně – za rok 2010 obsadil čtvrtou příčku. Nejhůř na tom byly dopravní podniky v Olomouci, Děčíně a Mostu a Litvínově. Zda to svědčí ve prospěch pražské firmy, jež získala pověst díry na peníze, nebo je to signál o fungování firem jiných, na to samozřejmě taková zpráva odpovědět nemůže.

PodnikEVA (absolutně v tisících Kč)EVA (relativně)
Plzeňské městské dopravní podniky, a. s.-27 236-2,01 %
Dopravní podnik města Hradce Králové, a. s.-36 237-3,74 %
Dopravní podnik města Brna, a. s.-229 392-4,36 %
Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost-3 877 597-6,02 %

Dopravní podnik Liberce a Jablonce nad Nisou, a. s.

-95 615-8,25 %
Dopravní podnik Ostrava a. s.-425 166-9,20 %
Městský dopravní podnik Opava, a. s.-22 169-9,22 %
Dopravní podnik města Pardubic a. s.-42 544-10,06 %
Dopravní podnik města České Budějovice, a. s.-81 687-10,28 %
Dopravní podnik města Olomouce, a. s.-78 733-11,53 %
Dopravní podnik města Děčína, a. s.-41 688-12,01 %
DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova, a. s.-70 574-14,33 %

Pramen: výpočet agentury Bisnode

A jaké je podle agentury Bisnode z těchto výsledků ponaučení? Další investice do dopravních podniků nejsou za situace negativní hodnoty ukazatele EVA vhodné. Naopak je napříč ČR nutná restrukturalizace a reorganizace. Budou toho komunální politici, do jejichž kompetence MHD zpravidla patří, vůbec schopni?

Vladimir1950 Fungoval by DPP bez dotací? 17:55 29.8.2012
murdoch Ano, DP Praha nehospodaří 9:03 29.8.2012

Počet příspěvků: 2, poslední 29.8.2012 05:55 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.