Pražské tramvaje ze Škodovky: Záhadná mise bývalého šéfa DPP Liche

Dle analýzy vypracované pro dopravní podnik dodatky vyjednané Vladimírem Lichem brání vypovědět smlouvu na dodávku tramvajových souprav.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © montáž ČESKÁ POZICE, Richard Cortés, repro foto DPP, golfdigestČeská pozice
 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Dodávka tramvajových souprav od Škody Transportation pro Dopravní podnik hlaního města Prahy (DPP) je dlouhodobým problémem pražské politiky. Radní nevědí, jak tramvaje splácet. Ve vyjednáváních se Škodovkou hraje důležitou roli generální ředitel DPP.

ČESKÁ POZICE získala právní analýzu advokátní kanceláře Řanda Havel Legal, kterou si nechal vypracovat DPP. A její výsledky ukazují, že Vladimír Lich, bývalý generální ředitel dopravního podniku a spojenec exprimátora Bohuslava Svobody, vyjednal dodatky smluv, jež nyní brání ji vypovědět. Nabízí se otázka: Jednal Lich ve prospěch Škodovky, aby nepřišla o své „zlaté vejce“?

Historie dodávky tramvajových souprav

Dopravní podnik ve vlastnictví hlavního města v roce 2006 uzavřel dvě smlouvy se Škodou Trnsportation (na 50 kusů a 200 kusů) na dodávku celkem 250 tramvají za zhruba 18 miliard korun. Každý rok musí DPP splácet několik miliard korun, což hlavnímu městu coby majiteli činí problémy. Pražští radní se kvůli ulehčení rozpočtu hlavního města snaží vyjednat rozložení splátek do více let, někteří politici by smlouvu nejraději úplně zrušili. Tramvaje jsou navíc značně poruchové.

Změny ve smlouvě nejsou možné

Právní analýza zkoumá dané dvě smlouvy a zejména dodatky, které byly od roku 2010 ke kontraktu připojovány. Dle analýzy jsou důležité dodatky „č. 2“ a „č. 4“ uzavřené v srpnu 2012, které se týkaly prodloužení záruky za jakost na 43 měsíců (prodlouženo kvůli plošně se vyskytujícím vadám na tramvajích) a přesunu dodávky 17 tramvají z roku 2012 na rok 2018. V analýze, jejíž závěry dopravní podnik ČESKÉ POZICI potvrdil, se například píše:

  • Od kupních smluv je možné odstoupit pouze v případech, jež stanoví tyto kupní smlouvy nebo zákon. Tyto případy jsou spojené s vadami tramvají a prodlením dodání tramvají. Od kupních smluv jako celku v současnosti odstoupit nelze.
  • Dílčí kupní smlouvy by neměly vybočit z časového rámce daného Rámcovou smlouvou, což znamená, že by dodávky tramvají 15T neměly být rozloženy za termín 31. 12. 2018. V případě přesáhnutí tohoto limitu by mohly přijít sankce od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

O celkovém vypovězení smlouvy či alespoň rozložení splátek do delšího časového období přitom chtějí vyjednávat současní radní za TOP 09. Dle právní analýzy však takový postup není možný.

Inkriminované dodatky dle vyjádření tiskového odboru DPP vyjednával jeho exšéf Vladimír Lich (odvolán byl v polovině srpna 2012, dodatky byly podepsány už bez Liche zhruba o dva týdny později). „Podepsanými dodatky se zásadně omezila (fakticky suspendovala) možnost odstoupení od smlouvy jako celku, a to až do konce roku 2013,“ sdělil ČESKÉ POZICI tiskový mluvčí dopravního podniku Petr Vorlíček.

Účelové jednání?

Dodávka tramvají 15T Forcity pro hlavní město představuje jednu z hlavních a nejlukrativnějších zakázek plzeňské Škodovky. Na základě uvedených informací se vtírá otázka, zda zmiňované dodatky nebyly vyjednány proto, aby vzhledem k vadám na tramvajích nevznikl pro hlavní město důvod smlouvy vypovědět.

Nebyly dodatky vyjednány proto, aby vzhledem k vadám na tramvajích nevznikl pro hlavní město důvod smlouvy vypovědět?

Vladimír Lich ČESKÉ POZICI potvrdil, že když se Škodovkou vyjednával, tématem bylo prodloužení záruky a natáhnutí doby splácení – prý o dva až tři roky, ale až za rok 2018. Lich vyloučil, že by ve své funkci jednal ve prospěch Škody Transportation. „Nic jsem nepodepsal. Za mého působení nebyly posudky uzavřeny. Do jednání navíc tehdy vstupovali Jiří Nouza (bývalý šéf dozorčí rady podniku – poznámka redakce) a Josef Nosek (exradní pro dopravu – poznámka redakce),“ řekl Lich ČESKÉ POZICI.

Podle Liche nese za dodatky odpovědnost ten, kdo je podepsal. Po jeho odvolání z čela podniku a postu předsedy představenstva byla nejvýše postavenou manažerkou místopředsedkyně představenstva DPP Magdalena Češková, na kterou by měl podpis dodatků tedy teoreticky připadnout. Češková nám na dotaz, zda představenstvo vědělo, co bylo předmětem dodatků, neodpověděla.

Na otázku, jestli Lich a tehdejší vedení DPP šli Škodě Transporation „na ruku“, Jiří Nouza odpověděl: „Omlouvám se, je to už tři čtvrtě roku, ale nemohu tuto skutečnost vyloučit. Nicméně pokud si dobře vzpomínám, tak možnost odstoupení od smlouvy je slovy právníků suspendována pouze do konce roku 2013. Pak nastává opět platnost smlouvy v celém rozsahu.“ A dodal, že o projednávání této věci nebyla dozorčí rada tehdy vůbec informována.

„To byl bohužel standardní vzorec chování bývalého ředitele Liche,“ napsal ČESKÉ POZICI Nouza, do loňského října šéf dozorčí rady podniku. Lich namítá, že Nouza měl coby předseda dozorčí rady informací dostatek. Současný předseda rady Jiří Pařízek k výsledkům analýzy sdělil, že u vyjednávání nebyl, a proto neví, zda dodatky byly sjednány účelově.

Je zřejmé, že politici a manažeři si nyní zodpovědnost za vyjednávání se Škodovkou a smluvní dodatky přehazují jako horký brambor. I proto lze očekávat, že řešení dodávky dalších tramvají (vzhledem k zájmu města ulevit svému rozpočtu) bude složitou právní bitvou.

Svoboda: Lich plnil svá zadání

Vladimíra Liche si bez výběrového řízení do čela dopravního podniku prosadil v únoru 2012 tehdejší primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Lich, veterán z války ve Vietnamu, byl jeho pravou rukou. Tento tandem měl být zárukou odkrytí špinavostí, které v této městské společnosti s více než deseti tisíci zaměstnanci mělo provést její minulé vedení. V polovině loňského srpna však byl Lich z postu šéfa DPP na popud dozorčí rady nečekaně sesazen. Exprimátor Svoboda tento krok považoval za útok proti sobě a s odvoláním Liche se nedokázal smířit.

„Znovu opakuji, ty zásadní úspory, které v tuto chvíli máme v dopravním podniku, jsou jeho zásluha. On vyjednal redukci nákupu tramvají, která nám tam zůstala jako pozůstatek. Já jsem přesvědčen o tom, že je velmi dobrý manažer, že plní svá zadání, která dostal, a že není žádný důvod, proč ho vyměňovat,“ řekl Svoboda 15. srpna 2012 v pořadu České televize Události, komentáře. A k tramvajím pak dodal: „Je pravda, že se panu řediteli podařilo udělat něco, co je zásadní – změnit smlouvu na ty nešťastné tramvaje.“

Půlroční mise Vladimíra Liche v čele DPP zůstává dodnes trochu záhadouSvoboda tehdy v ČT hovořil o úsporách, redukci nákupu tramvají (míněno odložení dodávky 17 tramvají z roku 2012 na 2018) a jakési změně smlouvy. Dopravní podnik však dnes na základě právní analýzy Svobodova slova o úsporách a redukci tramvají popírá: „Nešlo ani o úsporu, ani odklad splátek, ale o odložení části dodávky do roku 2018.“

Půlroční mise Vladimíra Liche v čele DPP zůstává dodnes trochu záhadou. Na jedné straně se za jeho vedení do DPP dostal šetřící tým advokáta Václava Lásky a následně do něj vstoupila protikorupční policie, aby si odnesla případné důkazy. Na straně druhé však hodnota Láskou prověřovaných zakázek byla řádově nižší než třeba tramvajová megazakázka za 19 miliard korun. Ta zatím nijak vyšetřovaná nebyla.