Pražská Trojská lávka spadnout musela

Pražský magistrát a Technická správa komunikací Praha (TSK) vyřešily spadlou Trojskou lávku dočasným odvoláním šéfa oddělení mostů TSK. Tato instituce se jeví nereformovatelnou a je otázkou, zda by nebylo lepší ji zrušit a vybudovat novou, která by mohla dát do pořádku nejen mosty a lávky, ale i chodníky a ulice. Píše Tomáš Hlaváč.

Trojská lávka z Troje na Císařský ostrov, otevřená v červenci 1984 na místě... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Trojská lávka z Troje na Císařský ostrov, otevřená v červenci 1984 na místě... | foto: HZS Praha- Roman Půta
Trojská lávka z Troje na Císařský ostrov, otevřená v červenci 1984 na místě... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Před několika měsíci jsem popisoval své zážitky s tím, jak jsem se snažil přimět Technickou správu komunikací Praha (TSK), aby opravila několik náhodně vybraných děr v pražských ulicích. Po zhruba pěti měsících neustálých urgencí na vyšších a nejvyšších místech, včetně paní primátorky, opravila TSK zhruba polovinu ze tří děr v ulicích, které jsem reklamoval. Pak jsem ztratil sílu se občansky angažovat a od té doby se nic neděje.

Věc, která mně vadila nejvíc, byl totální nezájem TSK o jakoukoliv prevenci. Místo aby pražské ulice a chodníky někdo pravidelně kontroloval a opravoval závady, když je jejich odstranění možné provést rychle a levně, čeká se, až přijde nějaká stížnost. O nutnosti prevence jsem se snažil přesvědčit i zmíněné pražské autority, ale ani ty to zjevně nezaujalo. Asi jsou jejich služební Superby natolik dokonale odpérované, že stačí nárazy utlumit.

Laxní přístup

Na zoufalý stav pražských ulic začali Pražané reagovat tím, že masově nakupují vozidla typu SUV. Nic jiného jim ani nezbývá, protože naděje na rychlé řešení současného havarijního stavu je mizivá. Praha si neustále nechává vypracovávat analýzy, škoda, že si od někoho nenechá zpracovat studii, kolik stojí ignorace jakékoliv preventivní údržby ulic a chodníků. Příkladem může být estakáda v ulici Pod Plynojemem na rozhraní Prahy 8 a Prahy 3, která je deset let od dokončení několik let v havarijním stavu a nikoho na TSK, nebo Magistrátu to neznepokojuje.

Pokud Technická správa komunikací Praha, potažmo pražský magistrát, aplikují stejně laxní přístup k proaktivní údržbě lávek mostů a tunelů, jako je tomu u chodníků a ulic, je s podivem, že toho nepadá víc

Na zoufalý stav ulic a chodníků je alespoň vidět a obyvatelé Prahy mu můžou do určité míry přizpůsobit své chování. Stavební stav mostů, tunelů a dalších objektů ve správě TSK může běžný občan posoudit jen obtížně, a proto se nelze divit vysoké míře znepokojení, když nějaký most spadne. Pokud TSK, potažmo magistrát, aplikují stejně laxní přístup k proaktivní údržbě lávek mostů a tunelů, jako je tomu u chodníků a ulic, je s podivem, že toho nepadá víc.

Magistrát a TSK vyřešily případ spadlé Trojské lávky tím, že dočasně odvolaly šéfa oddělení mostů TSK. Jeho vinu je těžké při neznalosti vnitřních poměrů v TSK posoudit. Ke zlepšení stavu to ale přispěje jen stěží. TSK se jeví nereformovatelnou a je otázkou, zda by nebylo lepší ji zrušit a místo ní vybudovat organizaci úplně novou, která by za čas snad mohla dát do pořádku nejenom mosty a lávky, ale i chodníky a ulice.



Počet příspěvků: 3, poslední 4.1.2018 05:27 Zobrazuji posledních 3 příspěvků.