Prasárna: Vzduch zamořují diesely s odmontovanými filtry

Firmy na internetu nabízejí odstranění filtrů, které zachycují emise z motoru. Způsobené znečištění tím vzroste až o dva řády.

Jan Charvát 7.3.2013
 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČESKÁ POZICE, Richard Cortés, foto ReutersČeská pozice
 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

„Nečekejte, až se vám filtr pokazí a pojistěte si klid ještě dnes. Odstranění filtru pevných částic vás zbaví problémů jednou provždy. Okamžitě po odstranění filtru poznáte vyšší výkon a nižší spotřebu,“ láká majitele osobních vozů s dieselovými motory firma Diesel technik. Také se chlubí, že mezi spokojené zákazníky, kteří si nechali „poladit“ motor, patří například Pepa Vojtek nebo Radek John. ČESKÁ POZICE firmě zavolala. Majitel uvedl, že tuto službu již nenabízí a pouze ji nestihl sundat z internetových stránek. Jméno uvést nechtěl.

Podobné nabídky se v posledních letech rychle množí. Novější dieselové motory jsou filtrem na zachycování pevných částic, jenž eliminuje až 99,99 procenta emisí, vybaveny téměř vždy. Jenže – mají omezenou životnost a nový vyjde na desítky tisíc korun. A tak různé firmy za obnos zhruba pět tisíc korun nabízejí „řešení“: jejich trvalé odstranění. Tím mnohonásobně vzroste počet vylučovaných škodlivin. Emisními kontrolami přitom tyto vozy projdou: kvůli mírným normám, špatnému vybavení měřících stanic nebo podvodem. Kolik takto upravených vozů jezdí, nikdo neví. Jejich počet však pravděpodobně rychle roste.

Lákavá nabídka – i se slevou

Jde zjevně o rozvinutý byznys, kde se už vytvořilo konkurenční prostředí. Společnost Fibo trading provozující server Odstranění DPF dokonce nabízí na odstranění filtru záruku a také slevový kupon a slevu pro taxislužby. Demontáž provádí v Lahovicích.

Odstranění probíhá ve dvou fázích. Nejprve je odstraněn samotný filtr, následně jsou provedeny softwarové modifikace v řídící jednotce motoru, to znamená vypnutí diagnostiky zanesení filtru, aby při emisní kontrole nesvítila kontrolka upozorňující na problém.

Cena za úkon se pohybuje od čtyř do deseti tisíc korun a servisů nabízejících tuto úpravu naleznete na internetu mnoho. Musí jít tedy o poměrně výdělečný byznys. Není divu, nový filtr stojí od 25 tisíc (u Škody Octavia) až po sumy kolem 150 tisíc korun u dražších zahraničních vozů. Když servisní technik řidiči oznámí, kolik bude muset za nový filtr zaplatit, většinou se mu podlomí kolena. Nabídka trvalého odstranění filtru pak vypadá velmi lákavě.

Co je filtr pevných částic?

Pro filtr pevných částic se nejčastěji užívá zkratka DPF (Diesel Particle Filter). Filtr je stejně jako katalyzátor umístěn ve výfukovém traktu. Díky velmi jemnému sítu má zachycovat pevné částice z motoru a zabraňovat jejich prostupu do ovzduší. Motory vybavené tímto filtrem téměř nekouří, protože výfuk propouští pouze výfukové plyny. Většina filtrů je vybavena samočisticím mechanismem, který zhruba každých pět set kilometrů saze na povrchu filtru jednorázově spálí. Po čase (jde zhruba o 100 – 150 tisíc ujetých kilometrů) se však filtr přesto začne zanášet, čímž postupně klesá výkon motoru. Filtr je potřeba vyměnit. Kromě toho, že některé firmy zajistí jeho trvalé odstranění za několik tisíc korun, nabízejí též vyčištění starého filtru, avšak o něco dražší.

Až o dva řády vyšší emise

Michal Vojtíšek (ČVUT Praha a Technická univerzita Liberec), který se zabývá měřením emisních norem mimo režimy homologace, před odstraňováním filtrů varuje. „Filtry pevných částic zachycují 90 až 99,99 procenta částic. Odstraněním filtru se proto zvyšují emise částic. Pravděpodobně by byly obdobné jako u vozu, u kterého filtr nikdy instalován nebyl, tedy zhruba o jeden až dva řády vyšší,“ uvedl vědec.

Nabízí se otázka, jak takto upravené vozy mohou projít měřením emisí? Odpověď ČESKÉ POZICI poskytly samy firmy, které odstranění filtrů provádějí. Autor článku zavolal na linku již zmíněné společnosti Fibo trading s tím, že má o službu zájem, a tázal se, zda nebude mít problémy při měření emisí. „Problémy mít můžete, je lepší to řešit přes nějakého známého,“ doporučil muž, který se nepředstavil a nabídl volné termíny.

 „Jestli nemáte známé, tak to nedělejte, protože je to samozřejmě neoprávněný zásah do vozu“Podobnou radu nám udělil i pracovník společnosti AZ-Racing s.r.o. „Na rovinu, jestli nemáte známé, tak to nedělejte, protože je to samozřejmě neoprávněný zásah do vozu.“ Mechanickou práci v tomto případě podle internetových stránek neprovádí přímo společnost AZ Racing s.r.o, ale společnost CAR-MEN s.r.o. Sídlí na stejné adrese, její jméno však není možné dohledat v rejstříku firem.

Někdy ovšem o podvod jít nemusí. Nové vozy, které jsou jinak zcela v pořádku a mají správně seřízený motor i řídící jednotku, projdou kontrolou emisí i bez filtru. „My to prostě ani poznat nemůžeme, protože emisní normy jsou stanovené mírně,“ uvedl majitel servisu, který provozuje i stanici měření emisí, Jiří Rejmon. „Firmy, které provádějí tyto demontáže, navíc provedou zásah do softwaru a mně přístroje při diagnostice nehlásí nic podezřelého. Stalo se mi nejméně dvakrát, kdy se mi řidiči po změření sami přiznali.“

Firmy zabývající se odstraňováním filtrů policie nestíhá. Sami majitelé těchto firem argumentují, že pouze provádějí to, co si zákazník přeje. „Když chce odmontovat kola, tak odmontujeme kola. Když chce odstranit filtr, proč bychom to na jeho přání neudělali,“ podotkl například majitel firmy Fap off Martin Tatíček.

Jeho slova částečně potvrzuje i ministerstvo dopravy. „Obecně odpovědnost za technický stav silničního vozidla nese jeho provozovatel. Pokud si nechá vozidlo neodborně opravit, například tak, že si nechá zasáhnout do konstrukčních celků vozidla, tedy i do výfukové soustavy tím způsobem, že ztratí technickou způsobilost, leží břemeno odpovědnosti v případě, že takový zásah byl proveden s jeho vědomím, na provozovateli,“ uvedl mluvčí úřadu Zdeněk Neusar.

Doplnil však, že může docházet ke klamání zákazníka: „Pokud opravna tvrdí, že postupuje například při odstranění filtru pevných částic správně, dá se předpokládat, že klame zákazníka a zde nastává řešení dodavatelsko-odběratelských vztahů při sjednání zakázky.“ Pokud tedy na internetových stránkách firmy například uvádějí, že nejlepší možnou volbu, jak se zbavit zaneseného filtru, je jeho odstranění (zde ukázka), pak zákazníka klamou. Relevantní důkaz pro takové tvrzení totiž neexistuje, výrobcem doporučená metoda je nákup filtru nového. Postih nicméně nespadá do kompetence ministerstva, nýbrž České obchodní inspekce, které by musel zákazník nejprve podat podnět k prošetření.

Další díl problému: stanice měření emisí

Mnohem závažněji se jeví uplácení a neodbornost na stanicích měření emisí (SME). Ministerstvo dopravy si je vědomé, že k těmto praktikám dochází. V roce 2010 kvůli podvodům na měřících stanicích resort zdvojnásobil počet kontrolorů ze dvou na čtyři. V roce 2010 provedli 138 kontrol a kvůli závažným pochybením museli uzavřít 38 stanic SME . V roce 2012 to bylo 103 kontrol a 18 zavřených stanic.

Poslanec Smutný: „Chceme policii naučit rozpoznávat funkčnost filtrů přímo v provozu.“

Nejčastějším pochybením vedoucím k okamžitému zastavení provádění měření emisí byla skutečnost, že SME prováděla měření emisí nad rámec rozsahu oprávnění a osvědčení k provozování stanice, to znamená, že mechanik zpravidla prováděl měření emisí i pro značky vozů, ke kterým neměl oprávnění. Kontroloři však našli i stanice, kde provozovatelé vůbec nevedli evidenci kontrolních nálepek a cenin, neměli funkční zařízení na odsávání výfukových plynů apod.

V roce 2012 bylo na základě poznatků policie například odňato osvědčení mechanikovi SME, který prováděl měření emisí bez přítomnosti vozidla.

Problémem měřících stanic se bude pravděpodobně zabývat i Poslanecká sněmovna. Výbor pro životní prostředí má na základě podnětu poslance Jana Smutného (TOP 09) připravit novelizaci prováděcích předpisů pro stanice technické kontroly, dle kterých budou muset být povinně vybavené novými, mnohem přesnějšími kouřoměry schopnými skutečně rozpoznat, zda filtr pevných částic ve vozidle je a zda funguje správně. „Dále chceme policisty naučit rozpoznávat funkčnost filtrů přímo v provozu, aby mohli využít své pravomoci odstavit nebezpečné vozidlo,“ uvedl Smutný.


emisak Věcně k článku a k technice 7:40 10.4.2013
shimina Prasárna pro autora ,,článku,, 12:24 8.3.2013
KARLTREU Řešení je v navigaci 18:57 3.3.2013
matej455 odvracena strana DPF 10:10 2.3.2013
pepan25 "kratke jizdy do 20min" 20:32 3.3.2013
jenicek jenicek 20:04 1.3.2013
matej455 v tom je nejvetsi problem, 9:38 2.3.2013
habadac DPF 10:39 1.3.2013
michal.vojtisek Poruchovost DPF? 19:03 1.3.2013
xmise RE 12:57 28.2.2013
Josef Novak Největší nebezpečím v 12:06 28.2.2013
Tok DPF, měření emisí 12:05 28.2.2013
kocourkovskej :D :D :D 11:18 28.2.2013
Monty Cha! 11:15 28.2.2013
thlavac přínos filtru je sporný 10:21 28.2.2013
Pragerz militantní ekologové? 10:58 28.2.2013
xmise Socky 11:28 28.2.2013
Monty Nechápu souvislost s mým textem 12:02 28.2.2013
kdvorak Drazsi udrzba dieselu je notorieta 11:59 28.2.2013
Monty A Škoda mlčí... 9:03 28.2.2013
kedu lobista Charvát 9:01 28.2.2013
Jan Charvát Tak teď jste mě upřímně 9:47 28.2.2013
vojak PITOMOST 7:12 28.2.2013
Richard Cortés Vážený pane 8:06 28.2.2013
trinitrofenol nemáte vůbec páru, o čem mluvíte 8:12 28.2.2013
Jan Charvát Musím se přidat. V článku o 9:11 28.2.2013
Pragerz pán je koukám odborník 10:56 28.2.2013
kdvorak Emise CO2 !? 11:53 28.2.2013

Počet příspěvků: 36, poslední 10.4.2013 08:21 Zobrazuji posledních 36 příspěvků.