Požár katedrály Notre-Dame by neměl sloužit politickým cílům

Není třeba pronášet jednoznačné soudy o příčinách, zaviněních či náhodách, ale soustředit se na záchranu katedrály Notre-Dame na ostrově Île de la Cité, nikoliv katedrály ve čtvrti Saint Denis.

Požár pařížské katedrály Notre-Dame | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Požár pařížské katedrály Notre-Dame | foto: Reuters
Požár pařížské katedrály Notre-Dame

Několik dnů po požáru pařížské katedrály Notre-Dame – 23. dubna – zveřejnil server Neviditelný pes rozhovor s Alexandrem Tomským o devastaci symbolu západní křesťanské civilizace z 12. a 13. století, tedy ještě před rozdělením západní společnosti na katolíky a protestanty a mnoho jiných církví.

Zavádějící je dikce rozhovoru. Na otázku „Má pro vás vyhoření Notre-Dame nějaký symbolický rozměr?“, Tomský odpovídá: „Nepochybně, je to zlé znamení – omen – postupující sekularizace. Katedrála s hroby francouzských králů se nachází v muslimské čtvrti a církevní slavnosti i mše se odehrávají pod policejní ochranou.“

Propaganda a nevěrohodnost

Doposud jsem nebral vážně ideologické a podobné názory se zdviženým prstem a varováním zveřejňované zejména v médiích – hoaxy, fake-news či prvky takzvané hybridní války. Jsou „cinknuté“ zprava i zleva, z Východu i Západu, a jen vůl by na ně skočil. Uvedená Tomského odpověď je však ukázkovým příkladem manipulace polosdělením, polozamlčením a zavádějícím naznačením.

Alexander Tomský zamlčením/zaměněním katedrály vytváří zavádějící a štvavou propagandu. Na svou obranu může říct, že uvedl jen slovo katedrála bez bližšího určení, a myslel tu v Saint Denis, přestože dotaz je jednoznačně a pouze na katedrálu Notre-Dame. Stejně nevěrohodně působí výroky francouzských politiků v průběhu požáru i po něm, například „příčinou není úmyslný čin někoho, šlo jen o náhodu“.

V rozhovoru se mluví výhradně o katedrále Notre-Dame. I v otázce je uvedena. Ne každý zná jinou pařížskou katedrálu v Saint Denis. Tomský a s ním mnoho dalších ano. Leží skutečně ve čtvrti silně rezidenčně muslimské, katedrála Notre-Dame nikoliv, právě naopak. Tomský zamlčením/zaměněním katedrály vytváří zavádějící a štvavou propagandu. Na svou obranu může říct, že uvedl jen slovo katedrála bez bližšího určení, a myslel tu v Saint Denis, přestože dotaz je jednoznačně a pouze na katedrálu Notre-Dame.

Kdo prokoukne a podiví se, může být považován za ignoranta. To čpí manipulací a zatemňováním. Stejně nevěrohodně působí výroky francouzských politiků v průběhu požáru i po něm, například „příčinou není úmyslný čin někoho, šlo jen o náhodu“. Vyšetřování ještě nezačalo, oheň hořel, obě průčelní věže byly ohroženy a pařížský pachatel byl stejně rychle identifikován jako při požáru Říšského sněmu nacisty v roce 1933. Tehdy Marinus van der Lubbe, nyní stejně jednoznačně nikdo, náhoda, personne, rien.

Sofistikované sledovací systémy při opravě katedrály zaznamenaly požár, ale obsluha jej považovala za fintu počítačové hry soma. Tím bylo ztraceno kritických 23 minut pro zásah hasičů. Jen pět minut pak údajně chybělo do zažehnutí průčelních věží, tedy do úplného zničení hlavního symbolu křesťanské katolické a západní civilizace – Notre-Dame, nikoliv San Pietro.

Nahodilá elektrická jiskřička

Jak propagandisticky efektivní. Ještě víc než pád symbolů západního světa – newyorských mrakodrapů Světového obchodního centra – 11. září 2001, které v přímém přenosu napadla letadla a jejich půlkilometrová výška a konstrukce z kvalitní oceli se téměř volným pádem v podstatě sesuly do malého půdorysu. Bude tomu zanedlouho již 18 let a nevíme nic.

Kulka vyjde z pušky, jen když člověk chce, mrakodrap je ohrožen skutečným letadlem. Zkoušeli jste zapálit silnější, zcela vyschlé polínko nahodilou elektrickou jiskřičkou?

Dodnes ani nic nevíme o atentátu 22. listopadu 1963 na další symbol západní civilizace – amerického prezidenta a katolíka Johna F. Kennedyho. Věřme a zapomeňme – osamocený střelec Lee Harvey Oswald s karabinou Carcano M 1891 ve skladu učebnic. Tohoto zatčeného a přísně střeženého atentátníka pak zastřelil „nahodilý“ z davu vystoupivší „rozhořčený“ občan Jacob Rubinstein/Jack Ruby v závěrečném stadiu rakoviny, které za několik let podlehl – nepotrestán rozsudkem smrti.

Kulka vyjde z pušky, jen když člověk chce, mrakodrap je ohrožen skutečným letadlem. Zkoušeli jste zapálit silnější, zcela vyschlé polínko nahodilou elektrickou jiskřičkou? Řeknu údiv v současné lingua franca, dávno již ne francouzštině: „Come on, guys?“

Žádná prodleva hasičů

Říšský sněm v Berlíně 27. února 1933 zapálili po skutečných a masivních přípravách opravdoví žháři a taková obrovská škoda jim musela dát velkou práci – materiálně i politicky. Zda toto zapálení provedli nacisté či komunisté, se také dodnes neví. Na místě byl chycen nizozemský komunista Marinus van der Lubbe, a proto vinu přisoudili komunistům a Lubbeho popravili – zapomeňte.

Oheň byl při zapálení Říšského sněmu spatřen okamžitě, hasiči neměli prodlevu 23 minut jako při požáru katedrály Notre-Dame. Za šest let byl svět ve druhé světové válce.

Oheň byl při zapálení Říšského sněmu spatřen okamžitě, hasiči neměli prodlevu 23 minut jako při požáru katedrály Notre-Dame. Za šest let byl svět ve druhé světové válce. Bez ohledu na politickou příslušnost žháře/ů a politického vítěze v Německu v roce 1933 by se tento vítěz dříve či později spojil se Stalinem, aby se ještě později napadli a téměř nechali padnout celý svět.

Není třeba pronášet jednoznačné soudy o příčinách, zaviněních či náhodách, ale soustředit se na záchranu katedrály Notre Dame na ostrově Île de la Cité, nikoliv katedrály ve čtvrti Saint Denis. Nikdo by neměl zneužívat tuto historickou katastrofu k politickým a mocenským cílům. Žijeme dnes stejně na hraně jako v roce 1933.

Alexander Tomský píše zajímavé články. Tuto hříčku a urážení čtenáře nemá zapotřebí.

Počet příspěvků: 2, poslední 29.4.2019 10:06 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.