Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Potřebuje Praha další mezinárodní letiště?

Letiště Vodochody má zelenou k dalšímu rozvoji. Není ale záměr jen předehrou k budoucí taškařici s daňovými poplatníky? Zamýšlí se Jan Váňa.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Katule.V

18. 11. 2013 11:26
sednout s pentou za stůl
Pěkná myšlenka sednout si s Pentou za stůl. Mně se zdá, že u jednoho stolu sedí Penta se zástupci státu zřejmě poměrně často. Problém tohoto společného přístupu je v tom, že my jako minoritní akcionáři státu z těchto jednání vycházíme zkrátka. Penta, nevím jak to dělá, ale dokáže zřejmě divy. Viz její obchod s pozemky pro paralelní dráhu v Ruzyni. Když prošla loni EIA k paralelní dráze v Ruzyni, Penta hlasitě prohlašovala, že LV musí projít přece taky, hodilo se jí to.V červenci pro HN zase mluvil ředitel LV Kačur (ten, co byl ředitelem České správy letišť, s.p. v době, kdy stát přišel o pozemky pro paralelní dráhu a nebyl schopný odkoupit je ještě za rozumnou cenu zpět) o tom, že by v budoucnosti mohla Penta prodat LV Ruzyni (HN, 22.7.2013). A jaké používá nyní argumenty Penta? No přece stejné jako tenkrát u pozemků v Ruzyni - že se to státu "bohatě" vyplatí při následné privatizaci (ta tenkrát nepřišla, spekulovalo se o ceně 100 mld Kč, oproti kterým nějaké 4 mld pro Pentu za pár desítek ha pole vypadaly jako pakatel):"... pokud se jí podaří rozjet druhé pražské mezinárodní letiště a přetáhne na nižší poplatky low-costy, klesnou Ruzyni tržby a tím s velkou pravděpodobností i zisk. A pokud by se ruzyňské letiště privatizovalo, stát by kvůli nižšímu zisku prodával za méně, než původně plánoval. Penta tvrdí, že pro stát by před privatizací bylo výhodné koupit Vodochody – spojeným letištím by zůstal monopol na Prahu a privatizační cena by neklesla. " Ne nadarmo HN titulní článek nazvaly "Plány Penty: vydělat na Ruzyni i podruhé" Co na to letecký expert?
0 0
možnosti

Martinn

17. 11. 2013 11:32
Stejné dańové kontroly v Praze jako ve zbytku republiky ...
Rychle změní kupní sílu ve prospěch kritizovaných regionů. Praha tímto nelegálním způsobem vysává peníze odevšad. Od tohoto zásadního momentu se odvíjí věškeré rozhodování o infrastrukturách prohlubující rozdíly mezi Prahou a zbytkem. Odsouzeníhodné zejména v nedostavbách zásadních dopravních tras Hradec - Olomouc, Hradec- Brno, Mikulov - Vídeň. Ostudné provádění staveb ODS/EUROVIA  jenom  dokumentuje beztrestnou zločinnost vládnoucích mafií parlamentních stran. Odůvodňovat nutnost stavby dalšího velkého dopravního letiště pro milionové městečko je jenom pokračováním stále stejného stylu okrádání.
0 0
možnosti

Křivan

16. 11. 2013 13:58
Když Penta ty tři miliardy za
Když Penta ty tři miliardy za pozemky státu vrátí, ať si postaví dráhu třeba u Ruzyně, nebyl to snad původní plán?
0 0
možnosti

Ladislav

15. 11. 2013 12:09
Přínosná analýza. Obávám se však..
že problematika letiště Vodochody má více rozměrů. Možná až moc. Chápu,že kdyby je autor chtěl všechny zodpovědně podchytit v 1 článku, nikdo by jej asi nečetl...Určitě bych zmínil, že pozemky pro novou dráhu na Ruzyni, (na kterých PENTA vydělala na každém z nás - myslím nás jako fyzické osoby, kteří platíme daně- 1 500 Kč!) by byly nakoupeny v případě naznačované dohody PENTA-Stát zbytečně... Další rozměry problému letiště naznačím jen heslovitě:Důvod souhlasu Středočeského kraje u 2.verze EIA (za Ratha a proti odboru živ. prostředí kraje) a poté nesouhlasu Středočeského kraje u 3. verze EIA je těžko pochopitelný. Následný souhlas MŽP proti Štř. kraji je už zcela nečitelný...  Několikanásobný nárůst rozsahu studie EIA mezi 1. a 3. verzí svědčí o určitém problému (a 124 omezujících podmínek ho dokazuje).Velmi nízká kvalita studie EIA (lze dohledat v mnoha nesouhlasných stanoviskách), která má až kritický vliv na bezpečnost budoucího letiště (!). Tím nemyslím 1 odpadovou trubku z letiště, která prý stačí i pro odbavení 3,5 mil. cestujících ročně - zřejmě se počítá při využívání toalet s denními limity :-) Vážnější rizika souvisí např. s faktem, že v EIA je uvedeno,že v okolí letiště se téměř nevyskytují mlhy (vážně:-) Nemusím, doufám, vysvětlovat, že skutečnost v Polabí je diametrálně jiná. Mlhy se ovšem při definici rizik související se zásobníky plynu, paliv a kaučuku v Kralupech či ÚJV Řež s jadernými reaktory (vše v oblasti vzletu letadel). V kombinaci s problémem několikasethlavého hnízdiště krkavcovitých ptáků v Kralupech jde o skutečně výbušnou kombinaci...dle EIA (kde bych spíše čekal bagatelizaci problémů, viz mlha..) se do Prahy podél teplické dálnice D8 a Vltavy (kterými je letiště ohraničeno, takže je pokrytá oblast příletu i vzletu letadel) stěhuje za potravou každý den minimálně 100-200 tisíc ptáků! (ráno do Prahy, večer zpět - čili krát 2 a navíc přesně v období provozu letiště zaměřeného na LOW COST přepravce). Dle pamětníků, když byli mlhy a zimní období (ptačí přelety) testovací lety vojenských letadel se na letišti neprováděli....teď ale mlhy dle EIA nejsou a ptáci se budou plašit (v takovém mnošství velmi ambiciózní plán:) takže můžeme zavézt standardní provoz s frekvencí 1 letadlo za 5 min v ranní a večerní špičce!Část studie EIA, která se problematikou ptačích přeletů zabývá (a byla proti 1 verzi dopracována na základě požadavku MŽP) má 70 stran a přes 60 cizojazyčných zdrojů (cca 3 české). Ani jeden ze zdrojů uvedených na konci studie v seznamu zdrojů není v textu citován!!! Ale studie (s úrovní nedostatečnou i pro nejhorší uznatelnou bakalářskou práci), která říká, že střety s ptáky nepředstavují pro obyvatele a pasažéry žádné riziko byla základem pro kladné stanovisko MŽP.A perlička na závěr:Na konci studie je uvedeno, že i kdyby došlo ke střetu letadla s ptáky a došlo k vyřazení obou (!) motorů, pořád lze s letadlem bezpečně přistát, jak ukazuje příklad přistání na řece Hudson v roce 2009 (vážně!). Při představě přistávájící 737 v úzkém údolí na Vltavy u Kralup je člověku do smíchu, ale  zároveň i mrazí.... ...koukám, že jsem se rozepsal o tématu bezpečnosti a na další body nezbyl prostor.- i tak jsem zřejmě přesáhl kritickou délu příspěvku a tím snížil jeho čtenost...tedy gratuluji všem kdo dočetli až sem.Hezký víkend!
0 0
možnosti

Poutníkalf

16. 11. 2013 9:39
Mohu potvrdit
Společnost pro kterou pracuji, před rokem koupila areál v obci Líbeznice a proto se tam často zdržuji. Tato obec je kousek od Vodochod a letadla přistávající na tomto letišti tu přelétají prakticky nad hlavou. Když pominu dosti nepříjemný hluk, také mne zaráží nepřítomnost mlh dle EIA. Zřejmě já a dalších několik tisíc lidí máme pravidelný zákal zraku. Je jasné, že moderní letadla mohou přistávat pomocí přístrojů, ale stojí to za takový risk? Ta obrovská hejna ptactva raději pominu.Samostatnou kapitolou je dle mého názoru otázka potřebnosti dalšího letiště. Jednak je na Ruzyni v běhu plán rozšíření letiště a bylo tam značně investováno, druhá strana věci je samotný vývoj v letectví. Díky přetíženosti klíčových  letišť, mnoho společností přechází k nákupu letadel třídy super jumbo jako je třeba A380, aby zajistily přepravu většího počtu pasažerů stejným počtem letů. Tento trend navyšování kapacit lze předpokládat i u nižších tříd. To znamená, že větší počet přepravovaných osob nemusí nutně znamenat, a zřejmě ani nebude, vyšší frekvenci letů. Jsem pevně přesvědčen, že Penta tento trend zná a vzhledem k tomu, jak dlouho blokovala prodej pozemků kolem Ruzyně, je to důkaz o tunelu na stát a zároveň i trestu za to, že ČR neprivatizovala ruzyňské letiště.
0 0
možnosti