Porsche slaví 70. výročí svého vzniku. A velkolepě

Porsche je automobilová ikona a dnes jednou z nejvýdělečnějších automobilek světa. Letos značka slaví 70 let od svého vzniku, a to i velkým festivalem na závodním okruhu nedaleko polských Katovic.

Návštěvníci oslav si mohli na okruhu Silesia Ring vyzkoušet Porsche na vlastní... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Návštěvníci oslav si mohli na okruhu Silesia Ring vyzkoušet Porsche na vlastní... | foto: Lidové noviny
Návštěvníci oslav si mohli na okruhu Silesia Ring vyzkoušet Porsche na vlastní...

SileSia Ring je poměrně nový závodní okruh, který vznikl na bývalém letišti nedaleko polských Katovic. V sobotu 9. června se stal dějstvím velkého festivalu fanoušků značky Porsche. Zastoupení pro střední a východní Evropu tu totiž uspořádalo jednu z největších Porsche akcí v rámci oslav 70. výročí vzniku značky. Tím pravým svátečním dnem je 8. červen 1948, kdy získalo registraci první Porsche typu 356, a tento den proto značka považuje za svůj oficiální vznik. Přestože Ferdinand Porsche založil svou konstrukční kancelář ve Stuttgartu už v roce 1931.

Stovky návštěvníků, z nichž mnozí na Silesia Ring dorazili vlastními vozy Porsche, mohly na polském okruhu obdivovat minulost i současnost značky. Minulost reprezentovaly historické modely vystavené v části zázemí okruhu: od modelu 356 přes první typy 911 až po dnes již živou legendu, supersport Porsche Carrera GT s ohromujícím desetiválcovým motorem a pověstí zákeřného zabijáka nepozorných či nezkušených řidičů.

Na vlastní kůži si pak mohli návštěvníci vyzkoušet vozy Porsche v různých podmínkách: SUV Cayenne prohánět po dvou terénních úsecích, se sportovními vozy 911 a 718 vyzkoušet akceleraci a schopnost brzdění či slalom. Po okruhu se mohli svézt cestovními vozy Panamera a tak dále. Atmosféru nezkazil ani déšť v průběhu odpoledne. Večer pak velký Porsche festival uzavřel koncert kapely Jamiroquai, jejíž frontman Jay Kay je znám svou láskou k rychlým autům a v jehož garáži vozy značky Porsche nechybějí, například dvě krásná Porsche 911 2.7 RS či moderní „hyperauto“ 918 Spyder.

Tři kategorie

Do Katovic jsme přicestovali z Vratislavi a v průběhu této cesty (s důkladně promyšlenými zajížďkami) jsme si vyzkoušeli tři modely současné produkce značky. Ta, ač firma tvrdí, že každé auto Porsche je sportovním vozem, je v podstatě rozdělena do tří kategorií. Sporťáky zastupují modely 718 Boxster a Cayman a typ 911. Cestovní vozy reprezentuje Porsche Panamera a SUV pak modely Cayenne a Macan. Nejprve usedáme za volant modelu Panamera Sport Turismo v provedení Turbo S E-Hybrid. To je nejsilnější verze, ve které se Panamera prodává.

Firma sice tvrdí, že každé auto Porsche je sportovním vozem, ale je v podstatě rozdělena do tří kategorií. Sporťáky zastupují modely 718 Boxster a Cayman a typ 911. Cestovní vozy reprezentuje Porsche Panamera a SUV pak modely Cayenne a Macan.

Její hybridní ústrojí, které prý těží i ze zkušeností s hybridními speciály v Le Mans (tam už Porsche v nejvyšší třídě nestartuje), je pozoruhodným pohonem. Samotný osmiválcový motor s objemem čtyři litry a přeplňováním dává úctyhodný výkon 404 kW (550 koní), a k tomu elektromotor o výkonu 100 kW (136 koní). Celé se to potkává na maximu rovných 500 kW, tedy 680 koní. To je zběsilá hodnota, vždyť Panamera Turbo S E-Hybrid je tím nejvýkonnějším, co si lze u Porsche pořídit.

Ohromujícímu výkonu odpovídá i dynamika auta: stačí při předjíždění lehce sešlápnout plynový pedál, a ukazatel rychlosti na palubní desce se vydává hodně rychle a hodně daleko za jakékoli legální hodnoty. Stovku toto 2,4 tuny těžké kombi, které umí na baterky ujet až 50 kilometrů, zvládne za pouhé 3,4 vteřiny. Rychlost přitom auto maskuje neskutečně, v legálních rychlostech to uvnitř vypadá, jako že auto stojí, a je tu téměř absolutní ticho. Závratná rychlost této Panamery je ale trochu záludná, protože do zatáček je přece jen třeba vjíždět opatrněji, vysoká hmotnost se v nich projeví.

Ale opět: brzdná síla je ohromující a ostrá jízda navíc dokáže dobíjet baterie vozu. Spíš než auto na řezání zatáček to však je rychlá střela pro přesuny napříč státy i kontinenty.

Ohromující výkon

Po Panameře přesedáme do auta, které je aktuálně nejprodávanějším modelem Porsche: do SUV Macan, opět v nejsilnější verzi Turbo Performance Edition. To nám může posloužit jako můstek k historické exkurzi. Jsou to totiž auta kategorie SUV, jež Porsche dělají moderní automobilkou, která funguje – a to výtečně. Díky nim nejen Porsche dnes existuje, ale je i nejvýdělečnější automobilkou na světě: provozní marže v roce 2016 byla 17,4 procenta, to neumí ani Ferrari. Než Porsche začalo SUV vyrábět, byla to malá automobilka, která by měla potíže v současnosti přežít.

S Cayenne začal významný růst a loni i především díky dvěma řadám SUV značka prodala více než 246 tisíc vozů. Na luxusní značku je to ohromující výkon, na kterém se právě Macan podílí nejvíc: loni jej zvolilo přes 97 tisíc zákazníků.

V roce 2002, tedy v roce, kdy se začalo vyrábět velké SUV Cayenne, značka prodala jen něco málo přes 54 tisíc vozů. S Cayenne začal významný růst a loni i především díky dvěma řadám SUV značka prodala více než 246 tisíc vozů. Na luxusní značku je to ohromující výkon, na kterém se právě Macan podílí nejvíc: loni jej zvolilo přes 97 tisíc zákazníků. Druhým nejprodávanějším modelem je Cayenne s asi 64 tisíci prodanými vozy, a to se čekalo na letošní novou generaci.

Pak teprve s větší propastí následují další modely: legendární 911 si loni našla přes 32 tisíc zákazníků, nová zmíněná Panamera zaujala přes 28 tisíc klientů a menší sportovní modely si koupilo přes 25 tisíc lidí. A jaké je nejprodávanější Porsche? Upřímně, je na něm trochu vidět jeho věk, auto uvedené v roce 2014 ještě na starší verzi koncernové platformy MLB čeká na modernizaci v podobě faceliftu a třeba jeho infotainment není stejně moderní jako v Panameře nebo Cayenne.

Ale jízdně se nemá zač stydět a jasně ukazuje, proč (kromě image) toto auto zákazníci volí: mezi středně velkými SUV jde o jedno z nejagilnějších aut. V zatáčkách je sice výrazněji nedotáčivé, ale působí překvapivě lehce a přeplňovaný šestiválec s výkonem 324 kW (440 koní) má řízný zvuk a přináší zrychlení z nuly na stovku za 4,4 vteřiny.

Komfort a sportovní jízdní vlastnosti

Na závěr na nás vyšlo nejzábavnější auto, 718 Boxster GTS, nejsilnější provedení „malého“ sporťáku od Porsche. Z „běžných“ modelů značky je nejzábavnějším a nejsportovnějším, jejž lze u Porsche pořídit. Zvolit jej lze i v provedení s manuální převodovkou, my jsme ale jezdili s verzí s dvouspojkovým automatem PDK, která je trochu rychlejší, ale méně vtáhne řidiče do hry. I tak je to ryzí Porsche, auto, v němž lze ochutnat podstatu a historický odkaz značky.

Všechna auta, která jsme zkoušeli, jezdí příkladně a poskytují perfektní kombinaci komfortu a sportovních jízdních vlastností, již najdeme jen u málokterých vozů

Působí velmi lehce a řídit ho je velká zábava, byť po nedávném přechodu na přeplňované motory ztratila tato modelová řada trochu ze svého charakteru, ale zase získala na rychlosti. Silný zvuk motoru, vítr ve vlasech a skvěle přesné řízení nebo perfektně dávkovatelné brzdy jsou tím, co vtáhne řidiče do hry. I zrychlení je působivé, ale za volantem Boxsteru není natolik důležité: auto zrychluje s vervou, důležité však je, jak krásně „sedí“ v zatáčkách a jak přesně se v nich dá řídit. Při té vší přesnosti a komunikaci s řidičem překvapí, jak je Porsche 718 i ve své nejostřejší variantě pohodlné.

Na rozbitých polských silnicích se sice natřásá, ale pro posádku to není přehnaně nepříjemné, spíš jde o to, že auto tím posílá řidiči signály o stavu vozovky a nabádá ho k opatrnějšímu zacházení. Tak dobré odladění podvozku mimochodem ukazuje výhodu, již Porsche coby tradiční a celkem velká automobilka oproti menším konkurentům má – bohaté zkušenosti s různými typy aut znamenají, že u Porsche jsou experti v ladění podvozků a zvládají svou práci skvěle. Všechna auta, která jsme zkoušeli, jezdí příkladně a poskytují perfektní kombinaci komfortu a sportovních jízdních vlastností, již najdeme jen u málokterých vozů.

Specialita

Porsche své 70. výročí neslavilo jen festivalem v Polsku. Různých drobných oslav přichystala značka řadu – od speciální výstavy ve svém domovském Porsche Muzeu ve Stuttgartu až po cestovní „exhibici“ se zmíněným prvním Porsche. Automobilka totiž připravila specialitu – model 356 číslo 1, auto, které 8. června 1948 dalo de facto vzniknout této značce, putuje ve speciálním skleněném kontejneru po městech Evropy, v každé z vybraných lokalit se zastaví na pár dní a pak putuje dále. Do Prahy dorazil tento přelomový vůz 20. června.

Ve skleněném kontejneru není původní model, který se podařilo do současnosti dochovat, ale replika. Důvodem je, že původní auto už není tak původní – v minulosti bylo několikrát upravováno a jeho podoba neodpovídá té, ve které se kdysi představilo světu. Proto se u Porsche v rámci oslav rozhodli postavit věrnou repliku prvního modelu, která ctí původní tvary. Zvláštností prvního modelu 356 je mimo jiné uložení motoru – na rozdíl od následných sériových provedení má prototyp motor uložený uprostřed, tedy před zadní nápravou, ale za sedadlem řidiče.

Automobilka připravila specialitu – model 356 číslo 1, auto, které 8. června 1948 dalo de facto vzniknout této značce, putuje ve speciálním skleněném kontejneru po městech Evropy, v každé z vybraných lokalit se zastaví na pár dní a pak putuje dále

V sériové verzi dostalo auto motor uložený vzadu, tedy za zadní nápravou. Důvod byl jednoduchý – úspora. Sériový vůz totiž využil zadní nápravu a motor z VW Brouka. Brouk a 356 mají i díky tomu úzký vztah otec a syn. Brouka totiž zkonstruoval Ferdinand Porsche (rodák z Vratislavic nad Nisou), 356 je pak dílem jeho syna Ferryho Porsche (celým jménem Ferdinand Anton Ernst Porsche).

Své 70. výročí slavilo Porsche ve velkém stylu i při letošním ročníku slavné čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans o víkendu 16. a 17 června. V ní sice už automobilka neměla zástupce v nejvyšší třídě LMP1 (z té po loňském vítězství odešla), a tak se nemohla těšit nadějím na celkové vítězství. Účast ve třídě cestovních vozů GTE Pro s modelem 911 RSR ale přinesla vítězství v této kategorii. Tovární tým přivezl do Le Mans dva exempláře 911, jejichž zbarvení odkazovalo na legendární historické účastníky značky Porsche ve slavném závodě.

Jeden model ve zbarvení Rothmans, které nesly speciály 962 v osmdesátých letech, a druhý růžový v provedení Pink Pig, který odkazuje na typ 917/20 z roku 1971.

Limitovaná edice

Porsche si ke svým 70. narozeninám nadělilo i malý dárek. Automobilka světu přesně v den výročí představila koncept modelu 911 Speedster, který svým provedením odkazuje na první typ 356 a zároveň je vyvrcholením současného provedení legendárního modelu 911. Generace označovaná interně jako 991 se totiž vyrábí od roku 2012 a v blízké době, nejspíš v průběhu příštího roku, tedy dostane nástupce. Speedster je v současnosti pouze koncept, ale šušká se, že by to mohla být závěrečná varianta, kterou značka svým příznivcům v této generaci nabídne.

Speedster je v současnosti pouze koncept, ale šušká se, že by to mohla být závěrečná varianta, kterou značka svým příznivcům v této generaci nabídne. Auto by to bylo lákavé – Porsche, pokud ho vyrobí, z něj určitě udělá limitovanou edici, takže k dispozici budou maximálně stovky kusů.

Auto by to bylo lákavé – Porsche, pokud ho vyrobí, z něj určitě udělá limitovanou edici, takže k dispozici budou maximálně stovky kusů. Krásné Porsche bez střechy má plochý šestiválec s výkonem 500 koní, který se bude moci pochlubit hodně divokým zvukem: motor totiž točí až devět tisíc otáček za minutu. Speedster je však zatím jen snové auto, my jsme však před časem v rámci běžného testu mohli usednout za volant jeho trochu obyčejnějšího „brášky“: typu 911 Carrera GTS Cabrio. Toto provedení má „jen“ 450 koní, ale ukazuje cestu, již za dobu své existence řada 911 urazila.

Ostatně, toto auto také letos slaví jubileum: první Porsche 911 bylo světu představeno na frankfurtském autosalonu v roce 1963, tedy před 55 lety. Tehdy ještě pod označením 901, které ale muselo Porsche po protestu Peugeotu (má ochrannou známku na číselná označení s nulou uprostřed) změnit na dnes legendární 911. První 911 působí z dnešního hlediska coby sportovní auto možná trochu úsměvně. Jeho plochý, vzduchem chlazený šestiválec měl výkon pouhých 96 kW, tedy 130 koní.

Už nikoli nebezpečná

Na danou dobu to bylo dost a 2+2místné auto bylo příjemným sportovním modelem, dnes je ale základní provedení 911 téměř třikrát výkonnější (má 370 koní). Během let sice 911 výrazně povyrostla a například v roce 1998 přešla na zvukově trochu méně výrazné vodou chlazené motory, nárůst výkonu však znamená, že dnes je 911 mnohem dramatičtějším vozem. Potvrzuje to i svezení s typem GTS stále aktuální generace 991, která jako první hromadně přešla na přeplňované motory. Ty doposud měly jen modely Turbo a některé speciální typy, teď je naopak u 911 vzácností nepřeplňovaný motor.

Už dávno neplatí, že je 911 v rukou nezkušeného řidiče trochu nebezpečná, divoké tendence zádě krotí jak pečlivé ladění inženýrů, tak moderní stabilizační systémy – ten od Porsche nazývaný Porsche Stability Management (PSM) patří opět k nejlepšímu na trhu. Ano, řízení 911 je trochu specifická disciplína.

GTS má díky tomu ohromující zátah, který v provedení s dvouspojkovou převodovkou potvrzuje hodnota zrychlení z nuly na 100 kilometrů za hodinu za pouhých 3,8 sekundy. U takto rychlého auta možná nedává otevřená verze takový smysl, kupé bude přesnější a rychlejší, ale i tady platí, že auto bez střechy vtáhne řidiče více do hry. Carrera GTS je až směšně rychlá, v běžném provozu zůstává její potenciál hrubě nevyužit. Zejména v porovnání s menšími modely Boxster je znát, jak rychlá moderní 911 je.

Navzdory tomu si nadále ponechává specifikum, umístění motoru za zadní nápravou, jak to měly první 911 i první sériová Porsche 356. Škarohlídi tvrdí, že to je špatné umístění, a mají trochu pravdu – motor vzadu znamená, že nezvykle značná část hmoty auta je za zadní nápravou, což může znamenat především pro nezkušené řidiče trochu nevyzpytatelné chování.

Už dávno ale neplatí, že je 911 v rukou nezkušeného řidiče trochu nebezpečná, divoké tendence zádě krotí jak pečlivé ladění inženýrů, tak moderní stabilizační systémy – ten od Porsche nazývaný Porsche Stability Management (PSM) patří opět k nejlepšímu na trhu. Ano, řízení 911 je trochu specifická disciplína.

Zážitek

Namísto rychlosti a divokého chování je největším překvapením současné 911 to, jak praktická a použitelná dovede být v každodenním provozu. Svým způsobem je i silná GTS vcelku přátelské auto, do kterého jednoduše nasednete a jedete. Působí trochu jako lepší běžný hatchback, a to nikoli ve špatném slova smyslu: luxus a síla z 911 GTS čiší, ale přitom se v něm téměř každý cítí hned jako doma.

Řídit Porsche je zážitek a platí to v podstatě pro jakýkoli model, i když zastánci sportovních vozů nemohou mnoha typům v současné nabídce přijít na jméno. Jenže bez SUV by možná dnes značka neexistovala a nemohla by vyrábět úžasná, skutečně sportovní auta, která z ní udělala automobilovou legendu.

Je to specifikum 911 v dané třídě sportovních vozů a mohou za to i tradiční tvary auta s trochu méně skloněným čelním oknem. V 911 si řidič nepřipadá tak stísněně a „sportovně“ jako v řadě konkurentů, což z něj dělá skvělý cestovní vůz pro běžnou jízdu. Na tu bohatě stačí i běžná 911 a v podstatě se říká, že vyšší verze jsou jen odrazem chutí a bohatství peněženky svého majitele.

Řídit Porsche je zážitek a platí to v podstatě pro jakýkoli model, i když zastánci sportovních vozů nemohou mnoha typům v současné nabídce přijít na jméno. Jenže bez SUV by možná dnes značka neexistovala a nemohla by vyrábět úžasná, skutečně sportovní auta, která z ní udělala automobilovou legendu. A mimochodem, i ona slavná 911 je docela „tuctové“ auto, jakkoli to nemyslíme hanlivě. Porsche už jich totiž za svou historii vyrobilo přes milion kusů, takže dodnes nejspíš jezdí po světě více kusů tohoto modelu než moderního SUV Cayenne. I to vypovídá o kvalitách legendárního modelu.

Elektromobily

Značka, která se mimo jiné chlubí i více než 30 tisíci vítězstvími v motoristických závodech, ale nežije jen v minulosti. Naopak, aby mohla její legenda žít nadále, intenzivně myslí na budoucnost. Tou budou mimo jiné elektromobily. Opět v rámci oslav svého 70. výročí totiž značka oznámila, že její první elektromobil, který bude vycházet ze studie Mission E, se bude jmenovat Taycan. Sériového provedení se nejspíš dočkáme příští rok, krásné čtyřdveřové kupé slibuje výkon 440 kW (600 koní), zrychlení z nuly na 100 km/h za 3,5 sekundy a dojezd na jedno nabití přes 500 kilometrů.

Značka, která se mimo jiné chlubí i více než 30 tisíci vítězstvími v motoristických závodech, ale nežije jen v minulosti. Naopak, aby mohla její legenda žít nadále, intenzivně myslí na budoucnost. Tou budou mimo jiné elektromobily.

Specialitou auta bude také rychlé dobíjení, díky podpoře nabíjecího výkonu až 350 kW (napětí 800 V) bude možné Taycan dobít na 80 procent kapacity baterií zhruba za 15 minut. To ale vyžaduje speciální dobíječky, o jejichž budování se Porsche v příštích letech zasadí. Modelem Taycan pak elektrické snahy Porsche nekončí, naopak.

Letos na jaře na autosalonu v Ženevě představila značka další elektrický koncept: Mission E Cross Turismo. Základní linie vychází z Mission E, auto ale dostalo zvýšený podvozek a díky této nezvyklé kombinaci dává vzpomenout na další legendu – speciální verzi typu 911 označenou jako 953, která v roce 1984 vyhrála slavnou rallye Paříž-Dakar, nebo na pozdější rallyové provedení „monstra“ 959. I při pohledu do budoucnosti se tak Porsche ohlíží ke své bohaté minulosti. A to ze značky dělá žádanou záležitost.

Modely Porsche v historii

1948: 356

Model 356 dal vzniknout značce i mnohým jejím typickým znakům, mezi které patřily ploché vzduchem chlazené motory a jejich umístění vzadu.

1963: 911

Asi nejslavnější model Porsche vznikl v roce 1963 a po mnoha generačních obměnách se vyrábí dodnes, a to ve velmi široké variaci provedení. Krátce existovalo i slabší provedení 912.

1969: 914

Typ 914 byl prvním pokusem Porsche o levnější model, auto vznikalo ve spolupráci s Volkswagenem a mělo čtyř- a šestiválcové motory uložené uprostřed.

1976: 924

Model 924 odstartoval takzvanou transaxle éru, tedy sérii modelů s motorem vpředu a převodovkou za zadní nápravou. Ve své době opět hrál roli vstupního modelu nabídky.

1977: 928

Porsche 928 naopak patřilo v době svého uvedení na vrchol nabídky. Velké cestovní kupé Gran Turismo se silnými motory navíc nikdy nedostalo přímého nástupce. Na jeho designu se podílel brněnský rodák Jiří Kuhnert.

1982: 944

Typ 944 postupně v nabídce automobilky nahradil model 924. Byl postaven na stejné platformě, ale dostal řadu vylepšení včetně výkonnějších motorů.

1986: 959

Model 959 je jedním z mála extrémních samostatných modelů značky. Ve své době patřil k nejrychlejším a technologicky nejvyspělejším autům světa a dodnes svými výkony dovede udivit.

1992: 968

Porsche 968 je závěrečnou evolucí typu 924 a roli vstupního modelu značky hrál jen tři roky, než přišla další změna strategie. Ta z něj udělala na dlouhou dobu poslední Porsche s motorem vpředu.

1996: Boxster

Malý roadster, který je v nabídce dodnes, přinesl do nabídky Porsche po dlouhé době vůz s motorem uprostřed. Dodnes je to vstupní sportovní model značky.

2002: Cayenne

SUV Cayenne je pro mnohé autem, které by Porsche vyrábět nemělo, ale vůz přinesl firmě komerční úspěch a vytáhl ji z existenčních potíží. Od počátku letošního roku se vyrábí ve třetí generaci.

2003: Carrera GT

Dalším legendárním „zuřivým“ modelem je Carrera GT, opět jedno z nejvýkonnějších a nejrychlejších aut své doby. Vzniklo jej pouhých 1270 kusů.

2006: Cayman

Roadster Boxster dostal v roce 2006 „brášku“ v podobě kupé Cayman. Od té doby se modely vyrábějí spolu, od roku 2016 nesou tyto modely shodně označení 718, jméno Cayman a Boxster ale nadále odlišuje kupé a kabriolet.

2009: Panamera

V roce 2009 uvedlo Porsche velký sedan Panamera, který se od roku 2017 vyrábí ve druhé generaci i jako kombi Sport Turismo. Je to nejdelší model značky a typ, který nejvíce experimentuje s moderní technikou.

2013: 918 Spyder

Typ 918 Spyder je prozatím posledním „hyperautem“, které Porsche vyrobilo, vzniklo ho 918 kusů. Hybridní vůz se chlubí kombinovaným výkonem 899 koní (661 kW) a je dodnes nejsilnějším sériovým autem, které Porsche vyrobilo.

2014: Macan

Menší SUV Macan je prozatím nejčerstvějším přírůstkem do palety modelů značky a rychle se stal jejím nejprodávanějším typem. Další rozšiřování nabídky přijde již brzy v podobě elektromobilů.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.