Poražený správce českého mýta se nevzdává. Zvažuje žalobu

U českého mýta jde o hodně – ve hře je desetiletá zakázka za více než deset miliard korun. Dle firmy Kapsch, jež ho spravuje, ale v nedávném tendru o správu mýta neuspěla, ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) kontrakt s konkurenční společnosti CzechToll podepsat neměl. Mimo jiné proto, že jejich stížnost na soutěž nebyla ještě uzavřena.

Michal Pavec 11.10.2018
Jaká je budoucnost českého mýta? | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jaká je budoucnost českého mýta? | foto: Ilustrace Richard Cortés
Jaká je budoucnost českého mýta?

Firma Kapsch v úterý 25. září požádala antimonopolní úřad o zneplatnění smlouvy, která od roku 2020 předává správu dálničních poplatků konkurenční společnosti CzechToll. Manažeři Kapsche tvrdí, že ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) kontrakt podepsat neměl. Mimo jiné proto, že jejich stížnost na soutěž o správu mýta nebyla ještě uzavřena.

Podle Kapsche také stále platí předběžný úřední zákaz na podpis smlouvy s vítězem tendru. Když mu Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nevyhoví a plnění smlouvy nezarazí, má v záloze další právní arzenál. „Zvažujeme žalobu, možná se obrátíme i na Evropskou komisi. Bude záležet na verdiktu ÚOHS, paleta právních kroků je široká,“ řekl LN šéf Kapsche Karel Feix.

Prohrávající strana

Nešlo by o první firmu z Česka, která se na Brusel obrátila. Před dvěma lety to udělali soukromí dopravci Leo Express a RegioJet, kteří si stěžovali na údajně „podseknuté“ ceny státních Českých drah na trase Praha–Ostrava. Vyšetřovatelé z Evropské komise se pak stížnosti dopravců na sklonku roku 2016 skutečně ujali. Jejich případem se shodou okolností také zabýval ÚOHS. Tehdy jej měl na stole už čtyři roky.

V současné době je firma Kapsch ve sporu prohrávající stranou. Nahrálo tomu dění z druhé poloviny září – po pětiletém martyriu přípravy a soutěžení se ministerstvo dopravy dočkalo podpisu smlouvy s firmou, která bude od roku 2020 v Česku vybírat dálniční poplatky od kamionů či autobusů.

U českého mýta jde nyní opravdu o hodně – ve hře je desetiletá zakázka za více než deset miliard korun. Proto bude Kapsch, který mýto v Česku zajišťuje od roku 2007, zápolit do posledního dechu. V současné době je ovšem ve sporu prohrávající stranou. Nahrálo tomu dění z druhé poloviny září – po pětiletém martyriu přípravy a soutěžení se ministerstvo dopravy dočkalo podpisu smlouvy s firmou, která bude od roku 2020 v Česku vybírat dálniční poplatky od kamionů či autobusů.

Stalo se tak jen tři hodiny poté, co antimonopolní úřad v opakovaném řízení zamítl stížnost Kapsche proti tendru, v němž zvítězilo konsorcium firem vedené CzechTollem z portfolia investiční skupiny PPF. Přitom letos v květnu ten samý úřad rozhodl úplně odlišně. Důvodem tehdejšího zrušení soutěže především bylo, že ministerstvo poskytlo uchazečům na elektronických nosičích rozdílné podklady. Údajně se lišily desítky tisíc souborů. Ťokův resort se bránil tím, že šlo jen o začernění osobních údajů nemající vliv na obsah dokumentů.

Bezmocnost antimonopolního úřadu

K podpisu smlouvy s CzechTollem – který nabídl státu satelitní výběr za cenu 10,75 miliardy korun na deset let – ve druhé polovině září došlo navzdory tomu, že ÚOHS ponechával v platnosti předběžné opatření, které resortu zapovídalo podepsat smlouvu s vítěznou společností. Jenže ministerstvo dopravy využilo právního argumentu, že se jako účastník řízení vzdalo možnosti odvolání. Tím ze zákona zaniklo předběžné opatření. Nic tedy podle jeho výkladu nebránilo podpisu.

Antimonopolní úřad připustil, že je nyní téměř bezmocný. Považuje výklad ministerstva za nesprávný a svůj dočasný zákaz podpisu smlouvy za platný, jenže nemá v ruce nic, čím by mohl postup resortu zastavit.

„Smlouvu jsme uzavřeli rychle, ale uváženě. Nový provozovatel musí mít dostatek času. Současně nezastírám, že postup byl takový, abychom co nejlépe ochránili zájmy státu,“ vysvětloval ministr Ťok. Toto vidění věci logicky neladí s pohledem šéfů Kapsche. „Podle renomovaných právníků i samotného antimonopolního úřadu zůstalo předběžné opatření v platnosti,“ uvedl Karel Feix. Antimonopolní úřad připustil, že je nyní téměř bezmocný. Považuje výklad ministerstva za nesprávný a svůj dočasný zákaz podpisu smlouvy za platný, jenže nemá v ruce nic, čím by mohl postup resortu zastavit.

„Ve věci elektronického mýta je uzavřená smlouva, zadávací řízení skončilo a nemáme žádný zákonný mechanismus, jak bychom mohli do postupu zadavatele zasáhnout z moci úřední,“ vzkázal mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Zároveň uvedl, že cesta, kterou se vydal Kapsch, je asi jediná možná. „Na návrh může být zahájeno řízení o uložení zákazu plnění smlouvy. Úřadu byl nyní takový návrh doručen a bude se jím bezesporu zabývat. Návrh bude prověřen v zákonné lhůtě, tedy do 60 dní,“ dodal Švanda.

Předčasné žádosti

Zástupci Kapsche také tvrdili, že už několik dnů před rozhodnutím antimonopolního úřadu začali lidé z CzechTollu na úřadech podávat žádosti o stavební povolení k výstavbě mýta. Konkrétní důkazy pro tato tvrzení ovšem Kapsch neposkytl.

Zástupci Kapsche poukázali na údajné politické tlaky ve prospěch vítězného sdružení firem CzechToll a slovenského SkyTollu. Tvrdili také, že už několik dnů před rozhodnutím antimonopolního úřadu začali lidé z CzechTollu na úřadech podávat žádosti o stavební povolení k výstavbě mýta. Konkrétní důkazy pro tato tvrzení ovšem Kapsch neposkytl.

„Je to absolutní lež,“ kontroval mluvčí CzechTollu Miroslav Beneš. „Plně se soustředíme na přípravu nového mýtného systému, přesně tak, jak nám to ukládá podepsaná smlouva,“ doplnil Beneš. O tom, že by lidé z CzechTollu obcházeli stavební úřady předem, nemá žádné zprávy ani ministr Ťok. „Ze strany Kapsche nepadly žádné skutečné argumenty, jen samé pocity a dojmy,“ dodal ministr dopravy.

Souboj o české mýto

Pět let

trval výběr provozovatele mýta.

Čtyři konsorcia

se ucházela o zakázku na výběr poplatků.

2007

je první rok provozu mýta v Česku.

10,4 miliardy korun

vybral Kapsch loni na mýtném.

10,75 miliardy korun

je cena nabídnutá vítěznou společností CzechToll za správu mýt.



Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.