Plná nádrž vyjde příští rok o desítky korun dráž

Průměr za republiku se celý říjen neodchýlil od 30,2 koruny za litr benzinu, nafta byla o korunu levnější. Teď se pohonné hmoty vydaly vzhůru. Ropa od začátku října podražila o šest dolarů k 62 dolarům a je nejdražší od léta 2015. Se zpožděním se to projevuje u českých benzinek.

Miroslav Petr 10.11.2017
Čerpací stanice. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čerpací stanice. | foto: Shutterstock
Čerpací stanice. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Dražší ropa opět zvedá cenovky u stojanů čerpacích stanic. Tentokrát ale zřejmě nepůjde o krátkodobý růst. Na vyšší cenu oproti letošku se totiž musejí řidiči připravit i v příštím roce, kdy benzin a nafta mohou vyšplhat v průměru až o 1,5 koruny za litr. V srpnu skončilo postupné, půlroční zlevňování pohonných hmot a od té doby ceny rostly jen pomalu, případně stagnovaly. Průměr za celou republiku se celý říjen dle kartové společnosti CCS prakticky neodchýlil od 30,2 koruny za litr benzinu, nafta byla o korunu levnější. Teď se však pohonné hmoty vydaly vzhůru.

Ropa od začátku října podražila o šest dolarů k 62 dolarům a je nejdražší od léta 2015. Se zpožděním se to už projevuje u českých benzinek. V nejbližších dnech zdražením zhruba o 20 haléřů.

Obrat vlivů

„Cena ropy Brent v uplynulém týdnu vzrostla v důsledku informací o snaze Saúdské Arábie dále omezovat nabídku na světových trzích a kvůli pokračujícímu výpadku produkce v oblasti Kirkúku, kde produkce klesla na méně než 200 tisíc barelů denně z normální úrovně 600 tisíc barelů,“ říká ekonom společnosti Finlord Boris Tomčiak.

Vlivy, které dosud ropu dlouho zlevňovaly, se tak začínají obracet. Pomáhá tomu i skutečnost, že světové zásoby klesají, Čína jako největší spotřebitel zvyšuje poptávku a ta je po dlouhé době vyšší než nabídka těžařů.

Náznaky z trhu podle něho nasvědčují, že ropa poroste i v příštím roce, pravděpodobně až k 70 dolarům, což by odpovídalo zdražení u pump o 1,5 koruny na litru. Na 50litrové nádrži auta to znamená vyšší cenu o 75 korun. Možná méně, pokud by posílila koruna vůči dolaru, podle kterého se kalkulují české velkoobchodní ceny. Možná ale i více, oslabila-li by v příštím roce koruna k dolaru.

Saúdská Arábie a další vlivné těžařské země kartelu OPEC dlouhodobě usilují o cenu ropy nad 60 dolary za barel. A poté, co celý letošek s pomocí Ruska těžbu snižovaly, se jim daří cenu tlačit vzhůru. Vlivy, které dosud ropu dlouho zlevňovaly, se tak začínají obracet. Pomáhá tomu i skutečnost, že světové zásoby klesají, Čína jako největší spotřebitel zvyšuje poptávku a ta je po dlouhé době vyšší než nabídka těžařů.

Kurz koruny

I podle analytika ČSOB Petra Báči je možné, že ropa se v příštím roce nad 60 dolarů dostane. I když odhad banky je spíš opatrnější a počítá zatím spíš se stagnací ceny. Vlivy, jež ženou cenu ropy vzhůru, totiž částečně eliminuje rozsáhlá těžba ropy z břidlic v USA, kterou tamní těžaři neomezují, a naopak produkci zvyšují. „Americká ropa z břidlic tak tlačí dolů i cenu ropy Brent, jež se obchoduje na evropském kontinentu,“ připomíná Báča.

Jestli řidičům pomůže v příštím roce vyrovnat zdražení ropy kurz koruny, nebo jestli měna naopak pohonné hmoty ještě prodraží, je zatím těžké odhadovat. Podle hlavního ekonoma UniCredit Bank Pavla Sobíška se jeví určitá šance na první variantu.

Jestli řidičům pomůže v příštím roce vyrovnat zdražení ropy kurz koruny, nebo jestli měna naopak pohonné hmoty ještě prodraží, je zatím těžké odhadovat. Podle hlavního ekonoma UniCredit Bank Pavla Sobíška se jeví určitá šance na první variantu. „Dá se očekávat částečné oslabení dolaru. To by korunu posílilo a mohlo eliminovat zdražení pohonných hmot,“ odhaduje. Rostoucí cena pohonných hmot přesto nezpůsobuje menší zájem o tankování. Naopak. Prodej benzinu i nafty stále roste. Částka přes 30 korun za litr benzinu a o korunu méně za naftu není v historii Česka zdaleka nejvyšší.

V roce 2012, kdy cena ropy kulminovala na hranici 130 dolarů, se u leckterých pump prodával benzin i za 40 korun. Teď rostoucímu odbytu benzinu a ještě víc dieselu napomáhá lepší ekonomická situace v Česku, vyšší platy i rostoucí zakázky pro nákladní dopravu, která je největším tahounem spotřeby nafty.

„Musíte brát v úvahu i další faktory, například to, že automobilky vyrábějí stále úspornější vozy. To vyššímu prodeji paliv také nahrává. A pak je tu ještě jeden vliv, jenž brání nějakému prudkému zvýšení cen u nás, a to je obrovsky konkurenční trh s vysokým počtem čerpacích stanic. Konkurence nutí pumpy, aby stlačovaly své marže stále níž,“ říká Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.



Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.