Pivovary Lobkowicz neplní očekávání čínského investora

Pokud by firma Lapasan, ovládaná čínským koncernem CEFC, prodala část svých pivovarnických aktiv, konkrétně pivovaru Vysoký Chlumec, šlo by o negativní reklamu a přiznání určitého neúspěchu čínských investic v Česku.

Miroslav Petr 15.11.2016
Pivovar Lobkowicz je na burze. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pivovar Lobkowicz je na burze. | foto: Richard Cortés, Česká pozice
Pivovar Lobkowicz je na burze.

Klesající prodej piva, nižší tržby. Skupině Pivovary Lobkowicz, do níž patří sedmička regionálních výrobců a která letos v létě opustila pražskou burzu, se nedaří tak, jak si noví čínští majitelé zřejmě představovali. Není vyloučeno, že firma Lapasan, ovládaná koncernem CEFC, prodá část svých pivovarnických aktiv. Konkrétně nejmenšího z pivovarů – Vysoký Chlumec. Transakce ale není podle informací LN jistá.

Nicméně pokud by se potvrdila, znamenala by negativní reklamu a přiznání určitého neúspěchu v čínských investicích v Česku, tolik vzývaných částí politiků v čele s prezidentem Milošem Zemanem. „Noví vlastníci se cítí poškozeni. Pivovary jim nepřinášejí to, co očekávali. A hledají řešení,“ uvedl jeden z manažerů pod podmínkou zachování anonymity. Pivovary Lobkowicz jako jedna z hlavních tuzemských akvizic čínského finančního obra CEFC plánovaly při vstupu nového majitele loni v září výrazný nárůst prodeje, včetně exportu. Odbyt ale naopak spíš klesá.

Proti trendu

Společnosti ještě loni rostla produkce, letos se ale navzdory vyššímu prodeji piv na celém trhu čísla Pivovarů Lobkowicz nevyvíjejí podle plánu. V prvním čtvrtletí, což je poslední období, ve kterém Pivovary Lobkowicz reportovaly své výsledky, než odešly z burzy, klesla produkce sedmi pivovarů jako celku meziročně téměř o čtvrtinu – na 141 tisíc hektolitrů. Tržby propadly o 17 procent a hodnota exportu, který letos táhne byznys ostatních pivovarů rekordně vzhůru, se v prvních měsících roku snížil o 26 procent.

Pivovary Lobkowicz jako celek jdou ve svých výsledcích proti trendu českého byznysu s pivem. Mají vysoký podíl v prodeji sudového piva, přičemž na celém českém trhu je jeho objem menší než z prodeje lahvového a odbyt sudového obecně vytrvale klesá.

Zástupci akcionářů spekulace o možném prodeji Vysokého Chlumce popírají. „Je to nesmysl. To nedává logiku,“ uvedl místopředseda představenstva CEFC Group (Europe) Jaroslav Tvrdík. Podle odborníků z pivovarnické branže by však prodej Chlumce, který potřebuje rozsáhlé investice, naopak smysl dával. „Kdybych byl manažerem Pivovarů Lobkowicz, Vysoký Chlumec bych už dávno prodal. Výkon manažerů, již byli dosazeni čínským investorem, je slabý,“ říká například bývalý dlouholetý výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.

Vysoký Chlumec je pivovar, který se prezentuje zajímavou řadou speciálů, ale nutně potřebuje investovat do technologie i navazující infrastruktury – kanalizace, kotelny, vylepšení vlastního zdroje vody. To vše představuje pro majitele obrovské vydání. Pivovary Lobkowicz jako celek jdou ve svých výsledcích proti trendu českého byznysu s pivem. Mají vysoký podíl v prodeji sudového piva, přičemž na celém českém trhu je jeho objem menší než z prodeje lahvového a odbyt sudového obecně vytrvale klesá.

Omezování neziskových obchodů

Skupině Lobkowicz také loni a zřejmě i letos klesal export, zatímco produkci ostatních pivovarů právě cizina zachraňuje před klesajícím domácím odbytem. Prodeje českého piva do zahraničí jí rekordně rostou. Důvodů nižšího odbytu celé skupiny může ale být podle Tomáše Maiera, který se na České zemědělské univerzitě v Praze zabývá ekonomikou pivovarů, několik.

Propady tržeb z prodeje piva z prvních letošních měsíců firma vysvětluje omezováním neziskových obchodů na domácím trhu

Jednak negativní přístup části českých spotřebitelů, jelikož se loňský prodej majoritního podílu společnosti Pivovary Lobkowicz a dalších firem čínskému investorovi značně medializoval. Někteří spotřebitelé tak mohli zanevřít na sedmičku regionálních pivovarů, jež byly prezentovány předchozími vlastníky jako ryze české.

Druhým faktorem pak může být podle Maiera jakési umělé navyšování tržního podílu před prodejem firmy. „Jsou tím myšleny různé slevové akce, větší pobídky hostinským a podobně, aby se krátkodobě zvedla produkce. A po podepsání transakce se logicky výstav a tržní podíl vrací na původní úroveň. Nebo ještě níže,“ říká Maier. Ostatně propady tržeb z prodeje piva z prvních letošních měsíců firma vysvětluje právě omezováním neziskových obchodů na domácím trhu.

Naprosté ovládnutí

Vlastnická rošáda se odehrála loni v září, kdy nový investor Lapasan (70 procent čínská CEFC, 20 procent česká investiční skupina J&T a deset procent generální ředitel a spoluzakladatel celé skupiny – původně K Brewery – Zdeněk Radil) získal podíl 79,4 procenta akcií. Své podíly v pivovarnické skupině, obchodované od roku 2014 na pražské burze, Lapasanu prodali za 1,9 miliardy korun finančníci Martin Burda a Grzegorz Hóta.

Lapasan získal více než 98 procent Pivovarů Lobkowicz, vyplatil menšinové akcionáře a opustil pražskou burzu. Pivovary tak zcela ovládl.

Lapasan ale následně výrazně navýšil základní kapitál, získal více než 98 procent Pivovarů Lobkowicz, vyplatil menšinové akcionáře a opustil pražskou burzu. Pivovary tak zcela ovládl. V září pak většinoví majitelé vyloučili ze všech funkcí statutárních orgánů dosavadního šéfa společnosti Zdeňka Radila, kterému po navýšení kapitálu zbyl jen minimální akciový podíl.

Čínská CEFC vlastní u nás kromě řady významných nemovitostí a podílu v J&T Finance Group a aerolinkách Travel Service také třeba fotbalovou Slavii, Médea Group nebo strojírny Žďas.

Pivovary Lobkowicz

První čtvrtletí 2016

(poslední zveřejněné období; miliony korun; změna oproti 1. čtvrtletí 2015)

  • celkem tržby: 198,5; -16,9 procenta
  • tržby z prodeje v ČR: 161,3; -14,8 procenta
  • export: 30,1; -26,2 procenta
  • výroba piva: 140,9 tisíc hektolitrů; -23,7 procenta

Produkce piva skupiny Pivovary Lobkowicz

(v milionech hektolitrů)

  • 2012: 0,97
  • 2013: 0,85
  • 2014: 0,89
  • 2015: nezveřejněno
  • První čtvrtletí: 2016*: 0,141 / meziroční pokles o 24 procent

*) jediný letos zveřejněný údaj

Pivovary a příklady značek skupiny Lobkowicz

(kapacita; tisíce hektolitrů; příklad značky)

  • Protivín; 500; ležák Lobkowicz, Platan...
  • Hlinsko; 120; Rychtář, Premium...
  • Klášter; 140; Klášter ležák...
  • Uherský Brod; 115; Perun, Patriot Premium...
  • Jihlava; 380; Ježek...
  • Vysoký Chlumec; 100; Lobkowicz Premium Wheat, Vévoda, Démon...
  • Černá Hora; 230; Páter, Kvasar...

Vlastnická struktura skupiny

  • 79,4 procenta akcií koupila v září 2015 společnost Lapasan (CEFC, J&T, Zdeněk Radil) od podnikatelů Martina Burdy a Grzegorze Hóty.
  • 20,6 procenta akcií vlastnili loni akcionáři na burze a management.
  • 100 procent akcií vlastní Lapasan po letošním navýšení kapitálu, vytěsnění menšinových akcionářů a odchodu z burzy.



Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.