Padělky: Velký byznys, proti němuž lze bojovat jen těžko

Jsou označovány za jednu z nejvýnosnějších současných trestných činností, v níž padá nejméně trestů. Výrobci padělků jen v roce 2016 připravili evropské majitele ochranných známek o více než 670 milionů eur.

Některé padělky byly skoro nerozeznatelné od originálu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Některé padělky byly skoro nerozeznatelné od originálu. | foto: JIří Meixner, MAFRA
Některé padělky byly skoro nerozeznatelné od originálu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Hitem padělatelů loni byly tenisky. Trend „ponožkových“ tenisek s vroubkovanou podrážkou zahýbal nejen módními trendy, ale i továrnami na výrobu padělků. Těm do karet nahrává i marketingová strategie velkých obuvnických firem. Z tenisek se totiž snaží vytvořit luxusní zboží, na jehož designu se podílejí například známé hudební hvězdy, a byly vyrobeny v omezených počtech kusů. Ceny originálů se pak pohybují kolem pěti tisíc korun, kdežto padělek se prodává třeba za dvě stovky. Boty obecně patří k jednomu z nejpadělanějších artiklů. Jen během posledního zátahu proti prodejcům padělků v pražské tržnici zadrželi kontroloři až jedenáct tisíc párů obuvi.

V celé Evropské unii proběhlo jen v roce 2016 na 63 tisíc zátahů proti prodejcům, které odhalily přes 41 milionů kusů padělků. Problém s padělky přitom bude podle odborníků trvat do té doby, než se zákazníci naučí nepodléhat lákavě nízké ceně za „fejky“ tvářící se jako luxusní zboží. „Zákazníci si musí vybírat obchodní partnery takové, na něž se mohou v případě problému obrátit a být si jistí, že s nimi problém vyřeší. V Číně se většinou nikoho nedovoláte,“ upozorňuje Markéta Shubik z organizace React, která zmiňuje i případy, kdy byl padělek prodán velkými českými e-shopy. Z jejich strany je ale možné se vrácení peněz dovolat.

Nákup padělků především na tržnicích a v outletech je již passé. Významná část tohoto byznysu se přesunula na internet, což kontrolorům i značkám boj s padělateli znesnadňuje. V lepším případě mají prodejci padělků sklady, které může policie zabavit. V horším hrají prodejci pouze roli prostředníka mezi továrnou a zákazníkem.

Vystřelit si padělek

Největší problém nicméně nyní podle české pobočky organizace React, která po celém světě zastupuje asi 250 výrobců, představují mobilní telefony. Jedná se téměř o každodenní rutinu, že celníci zachytí padělaný telefon zakoupený především na serverech Aliexpress nebo Alibaba. Jde o repasované telefony, jimž v Asii odstraní zadní kryty a nahradí je padělanými. Pro zákazníka takový výrobek představuje zdravotní riziko, neboť zásah mohl porušit součástky telefonu.

Boj s domácími rukodělníky se ale podobá zápasu s větrnými mlýny – své výtvory prodávají na několika e-shopech najednou a občasné pokuty, jež se pohybují kolem pěti tisíc korun, jim v další výrobě padělků nezabrání.

Teniskami a mobily ale seznam oblíbených padělků nekončí. V regálu zabavených předmětů pražské pobočky React jsou vystaveny jako příklady padělaný fotoobjektiv, hokejka, nože od bruslí, šampaňské, oční stíny nebo parfém „Cannal 5“. Z módních doplňků si padělatelé v posledních letech oblíbili především náramky a korálky Pandora. Do jejich výroby se pouští i drobní výrobci v Česku, kteří zaručují, že jejich zboží je zcela „ve stylu Pandora“. „Parazitují tak na cizí pověsti,“ argumentuje Shubik. Boj s domácími rukodělníky se ale podobá zápasu s větrnými mlýny – své výtvory prodávají na několika e-shopech najednou a občasné pokuty, jež se pohybují kolem pěti tisíc korun, jim v další výrobě padělků nezabrání.

V hledáčku kontrolorů se objevují i pochutiny s postavičkami Mimoňů a dalšími animovanými hrdiny dětských zákazníků. Hojně se prodávají především na poutích. „Každý rok provedeme zátah na Matějské pouti. Jedná se nejen o prodej lízátek nebo perníčků vyrobených u českých producentů, ale i plyšové a další hračky ve střelnicích,“ doplňuje Shubik.

Nerovný boj

Podle Evropské komise pochází nejvíce padělků z čínských továren, které mají v oblibě technologie nebo části cyklistických kol. Singapur je lídrem ve výrobě falešných alkoholických nápojů, Írán vyniká v módních doplňcích a Indie se specializuje na výrobu léčiv. Jednotlivá odvětví se ale každý rok liší. Zatímco loni se padělatelé zaměřili především na cigarety, hračky, potraviny a obaly, v roce 2015 patřily do seznamu nejpadělanějších výrobků také samolepky.

Podle Evropské komise pochází nejvíce padělků z čínských továren, které mají v oblibě technologie nebo části cyklistických kol. Singapur je lídrem ve výrobě falešných alkoholických nápojů, Írán vyniká v módních doplňcích a Indie se specializuje na výrobu léčiv.

Až v 15 procentech zabavených výrobků se nicméně nakonec zjistí, že se jedná o originály. Podle organizace React jde o klasickou chybu zaviněnou lidským faktorem. „Mohou to být výrobky bez obalu nebo oblečení z kolekcí starých klidně i deset let, takže už neodpovídá současným ochranným prvkům značky,“ vysvětluje Shubik. V celním řízení se ale s chybami počítá, a proto má Celní správa i Česká obchodní inspekce deset dní na zadržení výrobku, během nichž musí potvrdit jeho (ne)pravost. Zároveň ale musí získat souhlas od majitele ochranné známky. Od některých z nich se ovšem odpovědi nedočkají.

„Čína chrlí miliony padělků za rok a jít proti takovým výrobcům představuje ohromné výdaje. Majitelé platí zajištění zboží, právníky, zničení, “ vyjmenovává na prstech Schubik. „Jsou firmy, které na boj s padělateli jednoduše nemají a peníze vynaložené na boj s padělky se blíží zisku společnosti.“ Nakonec přiznává, že některé značky zadržení padělků do deseti kusů raději ani neřeší…



Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.