Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Osvědčil se boloňský recept na vysokoškolské studium?

Systém, jenž dělí studium na bakalářské, magisterské a doktorské, má podle kritiků řadu chyb. Přinesl ovšem i evidentní výhody.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
K

Kecálek

19. 2. 2013 9:51
Jádro pudla
Je někde jinde - IQ populace se za posledních 20 let nijak dramaticky nezměnilo, tudíž více absolventů VŠ znamená logicky jejich nižší úroveň. Na druhou stranu nám v ČR chybí kvalitní lidé vyučení či středoškoláci. A ať se na mě nikdo nezlobí - bude-li se u mě o práci ucházet Bc. (obzvláště nějakého supermoderního oboru jako je enviromentalistika či genderová studia, o politologii či religionistice nemluvě) - doporučím mu, ať se přihlásí na pracovní úřad a tam si udělá rekvalifikaci na nějaké řemeslo (v mém případě je potřeba elektromontér) a pak se přihlásí znovu.Nic nenamítám proti jakékoliv vědě či studijnímu oboru, ale problém je v proporcionalitě - tj. bádat o tajích mezilidských vztahů můžete buď, když si na to sami vyděláte a nebo se najde někdo ochotný, kdo vám to zaplatí. A těch, co natahují chtivou ručku ke státní kase je bohužel už dnes víc, než těch, kteří ji pomáhají naplnit.
0 0
možnosti
JJ

Jiri Janecek

18. 2. 2013 7:16
Ja nevim...
Co si predstavit pod "odklonem od inbreedingu"? Z celoevropskeho pohledu jsem presvedcen, ze takove Nemecko, Francie ci Svedsko jsou na tom stejne jako pred dvaceti lety... A u nas? Podivejte se treba na Fialovu katedru...
0 0
možnosti
M

Msebek

17. 2. 2013 19:11
Systém špatný není,
 Systém špatný není, už léta úspěšně funguje třeba i v USA. A jak známo, studenti z celého světa se špičkové americké školy hrnou a platí tam obrovské školné. Navíc je v USA běžené, že student studuje každý stupeň na jiné škole, obvykle se vždy snaží dostat na tu nejlepší, na kterou má (v obou slova smyslech). Že si české univerzity tento systém kazí jeho špatnou realizací je jen jejich vina a jejich škoda. Ministerstvo se na tom podepsalo také, neuvěřitelnou ochotou platit donedávna každému bakaláři i magisterské studium, bez ohledu na schopnosti a výsledky. Nicméně ani tak školy nikdo nenutil nechat každého pokračovat. Byla to opět jejich špatná volba a pak jejich škoda.
0 0
možnosti
PM
Tituly, zásluhy, nabízí i lopaťák
To je stará dobrá rakousko-uherská tradice. Kdo měl metál, který byl poctivý, byl vážen. Byl v tom také trochu balagan, a tak musel Karel I. vydělit metál pro lidi z první linie, a generálu provianťáku se o něm mohlo jenom snít. Což jistě císaři nepřineslo obdiv provianťáků, ale jen oddanost mužů pod palbou. Když vyhasly války, nastoupili Csc (titul, ne celkem  spokojený příslušník minority ) a mnohé další. Zatímco staro-profesoru stačilo jeho jméno a příjmení, rychlokvašky potřebovali alespoň čepici. Podobně žák už se neměl na koho odkázat, jeho profesor byl ostuda k pohledání, alespoň titul. Jak přisouzeno jidische mame: "syn! doktor!se topí!" Asi pro maminky bez rozdílu původu tituly zavedeny. Jak zaslechnuto u necek kdesi na dvorku "Víš co, Mařko, jak si pomůžeme? Budeme si řikat milostpani!" Nic proti respektu, ale snadno se překlopí do parodie. Lépe jak u nás na vsi, když brali nového pacholka, dali mu potah a projet dvorem kolem hnoje, akorát v opačném směru, než byly kobyly zvyklý. Potah jej prověřil více, než týden mluvení. U doktorů se ptám spolustudujících, to je čas, kdy je člověk ještě čitelný. Popř. jeho  profesora samotného.  Ale kdo sám rychlokvaška, někomu z Plzně nalítne hravě, žel i ve vládě. A kdo titul používá i tam, kde nemá smysl, je hlupák. Snáze lidem méně významným.
0 0
možnosti
VP

V95í24t 70P66á22t18e59k

16. 2. 2013 20:52
Pro pedagogické studium,
které už "před Boloňou" na tom nebylo dobře (stručně řečeno, převážně - čest výjimkám, vyskytujícím se hlavně v přípravě prvostupňových učitelů - se pokoušelo generovat odborníky na vše možné jiné, jen ne na to jak na špičkové světové úrovni učit děti) , bylo rozdělení na Bc. a Mgr. už jen dodatečnou "ranou do vazu", která účinně zamezila jeho potenciálnímu obratu k lepšímu.
0 0
možnosti
F

Ferrum

16. 2. 2013 19:36
Jen pár poznámek...
Bylo by zajímavé článek doplnit i o hodnocení kladů a záporů Boloňského procesu mimo ČR; takto člověk nabyde dojmu, že zase ti Češi nečemu nerozumí, jsou líní, zatuchlí a brání se světovosti či aspoň evropskosti; nebo naopak to zase jako jediní svou příslovečnou skepsí prokoukli. Paradoxně možná ti nejlepší a nejvytíženější jsou obviňování z lenosti a neschopnosti, protože se BP brání, ačkoliv možná spíše brání náročnost a celistvost svých studijních oborů, zatímco mnoho těch průměrnějších se naopak na celém procesu může pohodlně svést a ještě se tvářit pokrokově. Většina problémů zřejmě vznikla z násilného dělení oborů a potřeby se vměstnat co nejrychleji do nějakého systému. Není mi jasný jeden rozpor - má-li být Bc. profesně orientovaný, jak může tvořit základ pro další širší či hlubší vzdělávání. A je-li náročný a obecný, pak ten, kdo ho zvládne, nejspíše směřuje i k Mgr. V některých, asi spíše humanitních oborech, to zřejmě není takový problém, u exaktních celistvých oborů to může být horší. Příkladem budiž studium medicíny: zde většina neúspěšných končí po 1., event. 2. roce. Přelom po 3. ročníku již zdaleka není tak kritický.  Takže zde by smysl Bc. byl poměrně malý, možná by pár jedinců přešlo na jiný přírodovědný obor, pro praxi by moc vzděláni v tuto chvíli ještě nebyli. To by se studium medicíny muselo upravit po americkém způsobu, čili naopak již jako Bc. začínat s důkladnými základy přírodních věd z jiných škol. I přes Boloňský proces je např. studium medicíny v Evropě dosti různorodé. Naopak nelékařské Bc. obory na lékařských fakultách docela fungují, asi právě proto, že nevznikly z násilného dělení něčeho, ale díky jasnému cíli.
0 0
možnosti
Č

Černoušek

16. 2. 2013 18:00
opakování nesmyslů stále dokola...
To, co v článku bájí pan prorektor Bek, je asi vůbec nejrozšířenější a bezkonkurenčně nejhloupější mýtus o údajných pozitivech Boloňského systému. Student mohl jít do zahraničí studovat i předtím, není to žádná zásluha Boloně. Tento systém k tomu není potřeba.Po něm to nekriticky opakuje i autor článku:  "Přitom přinesl i výhody, například umožnění snazšího přechodu na jiné školy a odklon od „inbreedingu", kdy lidé tráví celé studium na jediné škole, a po doktorátu tam i učí."Nesmysl. Na to, aby lidé mohli přestupovat ze školy na školu (pokud chtějí - tady asi vězí hlavní problém), vůbec nepotřebujete rozdělovat studium na několik uzavřených celků. Stačí se podívat třeba do Rakouska, stejně to bylo za Rakouska-Uherska i tady. Inbreedingu rozdělení studia také nezabrání, kdo bude chtít sedět stále na jedné škole jako pověstný zajíček ve svém důlku, dělá to i dnes - máme Bolognu 10 let a nic, naprosto nic se na tom nezměnilo.Jediné, co může inbreeding zničit je to, že se zkrátka to sezení nebude tolerovat, klidně i jen neformálním chováním akademické obce.- Chceš být u nás doktorand? Sorry, bereme pouze studenty, kteří studovali jinde než u nás, o zápecníky nestojíme.- Chceš být u nás docent? Sorry, ale napsali jsme si do fakultních pravidel přijímání, že pouštíme k habilitaci pouze doktory odjinud, abychom předešli narčení, že jsme vůči nim zaujatí - domácí mazlíčky u nás nevedeme.- Chceš být u nás profesor? Fajn, ale habilitovat se předtím musíš někde jinde než u nás, jinak máš smůlu.Na tom by se ale musela alespoň určitá část české akademické veřejnosti shodnout... Dokud se bude každá z univerzit v Česku zabývat - dámy prominou, ale jinak to napsat nejde - nekonečnou masturbací vlastního ega o tom, jak právě jejich univerzita je v tom našem Česku ta nejelitnější, nejlepší, nejvýznamnější, nejúžasnější, atd. atd., nic se nezmění.  
0 0
možnosti
JN

Josef Novak

16. 2. 2013 16:08
jsou jen dva a to není o
jsou jen dva a to není o přesvědčování, to je realita.
0 0
možnosti
G

Goeg

16. 2. 2013 16:02
Koukam, ze jako spravny
Koukam, ze jako spravny demagog a udernik mate rad vykricniky. V teto vymene nazoru jste je pouzil za kazdou vetou. Vykricnikama ale ostatni diskutujici o svych nazorech tezko presvedcite.
0 0
možnosti
JN

Josef Novak

16. 2. 2013 13:01
Studujte si co chcete, ale za
Studujte si co chcete, ale za své! A hned se vytříbí zrno od plev!
0 0
možnosti
ŠČ

Š62i32m68o76n 94Č95u80d66a

16. 2. 2013 14:48
Tim myslite "odstrani deti
Tim myslite "odstrani deti tech podradnych chudaku bez 100k platu mesicne z okru lidi, kterym muze byt posytnuta vzdelanost" .. pokud Vas dobre chapu ....
0 0
možnosti