Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Osudový moment v kariéře Lenky Bradáčové

Pražská vrchní státní zástupkyně je závislá na dokonalé práci policie a s policií spojená možná více, než si sama přála.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Ondráček Zdeněk

21. 4. 2013 18:22
Výzva
Je vidět, že jste "zevnitř" a máte přesné informace. Ono to v této funguje tak nějak divně. To co tady už bylo a fungovalo tak nějaký chtrák zrušil, aby to jiný chytrák po nějakém tom roce zase objevil. Osobně nevěřím, že se analýzy dočkáme a nejsem ani pro další speciální útvar. Jen bych ten stávající policejní dokonale očistil od parazitů. Ale to by musela být vůle. Problém je, že ti paraziti vědí, mají informace a tak jsou nebezpeční pro ty, kteří by mohli k očistě dát svůj impuls.Nestiňte prosím Vy, jak by jste problém řešil.  
0 0
možnosti

Arny

23. 4. 2013 6:38
Řešení je známé už dlouho, takže jistě nepřekvapím
když řeknu, že základ je v :1) odpovídajícím vzdělání (nejen vzdělání mít, ale i vzdělaným být)2) dostatečné praxi3) mravní integritě4) jasném kariérním řádu5) finančním ohodnocení reflektujícím kvalitu a společenský význam odvedené práce Jedinou "drobnou" překážkou pro realizaci tohoto řešení je ryba dlouhodobě smrdící od hlavy až po ocas. Jak vyhodit zapáchající rybu na smetiště demokratickým způsobem, tak to už je na  delší debatu v rovině politické. 
0 0
možnosti

Arny

20. 4. 2013 7:24
Novodobá Johanka z Arku a staří kostlivci
 Na počátku byla myšlenka vytvořit speciální útvar, který by se zabýval jen tou nejzávažnější hospodářskou trestnou činností, korupcí, trestnými činy proti republice a trestnými činy veřejných činitelů.  Kdo první, a z jakých pohnutek s touto myšlenkou přišel na světlo světa, se již nejspíš nedovíme, ale zcela jistě ji veřejně propagoval politik, který nás ujišťoval z billboardů, že to „myslí upřímně“.A tak vznikl útvar se zkratkou ÚFKOS. Jakousi supervizí nad tímto útvarem byl pověřen člověk, který „gaunery nemá rád“, ale o trestné činnosti, spadající do působnosti útvaru nevěděl celkem nic.  Oč více neměl rád gaunery, o to více měl rád policejní „čerňáky“, auto s majákem, akci a slivovici jako lék na bolest v krku.  Díky této kombinaci velmi rychle ve své funkci „dobrovolně“ skončil.  O něco později skončil i ten „upřímný“ politik – také dříve, než sám plánoval. Neznámo jak, ale mezi policisty útvaru byl přijat i „policista“ s nulovou praxí, ale kontakty „černějšími“ než les, kde stojí perníková chaloupka. Všichni to věděli, ale nikomu to nevadilo. Nebo přesněji, „nesmělo“ vadit, protože byl jako analytik s přístupem k informacím o činnosti útvaru, nepostradatelný. Jen nebylo až tak jasné, zda ta nepostradatelnost byla pro útvar nebo pro někoho mimo útvar. Ani ne po dvou letech existence ÚFKOS, začal kdosi přemýšlet, že by to chtělo nějakou reorganizaci.  V podstatě šlo o to, že došlo ke sloučení s tzv. „ekonomickou kontrarozvědkou“, známou pod zkratkou SPOK. Na vedoucí pozice se dostali povětšinou nekompetentní lidé, staré vedení útvaru bylo „odejito“, někteří policisté z Prahy se měli hlásit na expozituře na jiném konci republiky. Někteří z Moravy se, měli hlásit v Praze, někteří rovnou odešli do civilu. A bylo zreorganizováno a vznikl útvar nový – ÚOKFK.A tak se reorganizovalo skoro vždy, když si někdo vzpomněl nebo se změnil ředitel. Lidé přicházeli a odcházeli a po létech tohoto opakujícího se koloritu „se zjistilo“, že útvar je zavalený kauzami, které vůbec nespadaly do jeho příslušnosti.  Jediné, co se nezjistilo, bylo to, kdo nepříslušné kauzy „natahal“ na útvar.  Další „objevné“ zjištění na sebe nedalo dlouho čekat. Když je to protikorupční útvar, tak jaké jsou výsledky na poli boje proti korupci?  A vůbec, jaké jsou zajištěné majetkové hodnoty z trestné činnosti?  Že skoro nic?  No tak máme po ruce osvědčený nástroj – personální opatření.  Ale jak vidno, ani to nestačí, protože prý potřebujeme vytvořit nový protikorupční útvar, který bude partnerem protikorupčního „speciálu“ – odboru při Nejvyšším státním zastupitelství.A jak to bylo před lety? My jsme neměli na státním zastupitelství „speciální“ odbor, jako partnera ÚOKFK?  Měli, a to hned od vzniku ÚFKOS až dosud. A jaká to náhoda, že tento speciální odbor je při Vrchním státním zastupitelství, které je najednou „potřeba“ zrušit.Na počátku stála myšlenka, že státní zástupci ze speciálního odboru budou v jedné budově jako policisté ÚFKOS, aby byla spolupráce efektivní. Nic z toho se však neuskutečnilo. I tento odbor při VSZ měl svůj vývoj, ne nepodobný vývoji protikorupční policie.  A tak řada těch státních zástupců, co stála na jeho počátku, byla přesunuta kamsi jinam nebo odešla ze státního zastupitelství pryč. Kdo a podle jakého klíče obsazoval vedoucí posty na speciálním odboru – ví jen zasvěcení. Kam a proč „zmizeli“ někteří  státní zástupci z tohoto odboru – to ví jen oni sami a další zasvěcení.Jsme tam, kde jsme.  Novodobá Johanka z Arku nám vytrvale slibuje vymýcení korupce a potřebuje k tomu „jen“ nový zákon a ty dva nové protikorupční speciály – policejní a „státnězástupecký“.  Jenže „ono“ už to tady minimálně od roku 2000 existuje, pravda, ale moc to nefunguje. Až tato spasitelka transparentně a veřejně popíše příčiny, proč stávající systém nefunguje, tak budu ochoten věřit, že nový, jí prosazovaný, vychází z analýzy chyb systému starého a nezopakujeme si historii znova. Dovolím si tvrdit, že možné dopady z pojmenování minulých problémů pravým jménem, by zcela zastínily aktuální žabomyší spor o jakési vykonstruované kauze proti „naší spasitelce“.
0 0
možnosti
Propracovaný systém
Nejdená se již o korupci v klasickém pojetí. Ta byla na začátku a nyní probíhá na mikroúrovni. Ale současný systém je natolik zdokonalený, propracovaný a sofistikovaný, že se z něj stala defacto norma a procesy, které vedou k obohacení bossů i jejich podřízených, jsou považovány za standardni chování. Z toho vyplývá, že pokud bude tento systém i nadále jeste několik let zdokonalován, přemění se postupně na novou formu systemu vládnutí, ovšem pak zapomeňme na jakoukoliv demokracie. Půjde o novou formu totality s prvky feudalismu avšak s vysoce vyspělými technologiemi.
0 0
možnosti

Matyas

19. 4. 2013 11:09
Demokracie už tu dávno není
Souhlasím s tím, co píšete ale nemyslím si, že by u nás demokracie byla.Myslíte si, že u nás lid dnes vládne? Že vládnou občanem volení zástupci? Nikoliv. Moc mají kmotři a investiční skupiny, kteří řídí politiky ve svém vlastním zájmu a řídí je napříč politickým spektrem. U nás pravá demokracie ani nezačala.Jak by řekl klasik je to cirkus. Dokonalý systém už tu je.Vemte si takovou J&T. Banka, vede lobbistům účty + se podílí na vyvádění peněz + financuje politické strany + vlastní nejvěší firmu s billboardy = naš hrob.
0 0
možnosti

Janh

18. 4. 2013 20:45
Ano, to je jedno z
Ano, to je jedno z teoretických řešení. Otázka je, jak ho uplatnit v praxi. Kdy se lidé naštvou natolik, aby se něco pohnulo? A zcela zásadní otázka: jak zajistit, že situace nevyužijí populisté, jedinci s jednoduchými a rychlými řešeními? Jak vrátit systém (nebo spíš konečně dostat) do "normálu"?Zajistí to ODS? TOP 09? ČSSD? KSČM? KDU-ČSL? SZ? Nebo nedej bože VV? Když se objeví nová strana, kde vezme peníze? Jak nalákat zpátky k policii zkušené detektivy s morální integritou? Kdo by měl jmenovat šéfy? Co soudy? BIS? Může vůbec něco dělat, když její reporty čte napřed mafie? Před kým má koho varovat?
0 0
možnosti

Kh1

18. 4. 2013 18:45
Reseni
Reseni je davno zname a osvedcene - znarodneni. A samozrejme pozavirani reakcionaru. Par monstr procesu ostatnim, kteri se obohacuji svymi penezi na nas ukor, zatne definitivne tipec.
0 0
možnosti

Matyas

18. 4. 2013 20:20
Zklamu Vás
dnes je většina majetku navěšena na zahraničních společnostech. Oblíbený je hodně Kypr a Nizozemí. Pokud by došlo ke znárodnění určitě bychom se nevyhnuli arbitrážím, které by byl problém vyhrát. Ono by stačilo udělat porovnání mezi osobním majetkem dotčených osob a jejich daňovým přiznáním. Osobní majetek nad zdaněné příjmy zabavit a ještě jít na několik let do chládku. Ti lidé jsou tak za vodou, že je pro ně pár let v chládku mnohem větší strašak než pár milionů zabavených. Třeba by jim to pak rozvázalo jazyk. Uvidíme jak dopadne Dvořák z DPP. On je to povoláním mamánek a posera, který by se ve sprše v kriminálu ukrupnul do kalhot. Škoda, že ho nevzali na pár měsíců do vazby. To samé Janoušek. Kmotr Novák dělal taky všechno pro to, aby do chládku nemusel. Oulický raši vycouval. 
0 0
možnosti

Zlý Kukuč

18. 4. 2013 18:02
Máte pravu ale...
ale už nikdy nebudeme mít tolik času, aby k vyčištění došlo. Máta pravdu i v tom, pouze základní kroky jsou tak na jedno volební období, podstatná změna tak na 20.Vnější podmínky pro ČR byly mezi lety 1989-2009 byly  mimořádně příznivé, v budoucnosti už nikdy nebude tak dlouhá perioda.Bohužel krize, která jen lehce klepe na naše dveře od roku 2009, do nich vbrzku definitivně kopne.....pak sice dojde ke změnám, ale nebudou se nám určitě líbit :-).Carpe diem....
0 0
možnosti

Matyas

18. 4. 2013 11:24
Situace je ještě mnohem horší
Mluví se o ODS, bohžel situace je stejná v CSSD, TOP 09. Krásně je to vidět na Ivově akci DPP. Nakonec to přikryla TOPka.  Předtím v tom jela ODS a CSSD rukou společnou a nerozdílnou.Bradáčová šlape na paty i ČEZu, klukům z Appianu, Tykačovi.Co bychom chtěli od lidí co berou par korun a mají chytat Ivošky co lítají do Monaka tryskáčem. Kdyby bylo v zákoně, že policisté, státní zástupci, soudci a lidé, co na to upozorní dostanou procenta ze zabaveného majetku to byste viděli ten cvrkot.Jsme stále v zemi kde berou všichni když můžou.
0 0
možnosti
Souhlas
Souhlas se vším kromě poslední věty. Asi i ta bohužel platí, ale když to přijmeme jako nezměnitelný axiom, příštích pár desetiletých bude v Česku těžko snesitelných, viz mnoho latinskoamerických ekonomik, které si títmo stylem sáhly na dno, i když nepatrné části populace se dařilo královsky.Jádro českého problému ale není jen "systemické braní", ale fakt, že stát je ovládám zločinným spolčením, kterému politici dělají stafáž (a část z nich komplice). Na metody za hranicí zákona používané ovádající partičkou nemá žaludek každý, dokonce ani kdyby byl zvyklý "brát, pokud to jde". Také jistotu, že vyvolení nebudou chyceni, protože zákon platí jen pro nevyvolené, nelze uplatňovat na příliš velkou podmnožinu společnosti, protože by výrazně klesaly výnosy na hlavu a ještě by se výrazně zvyšovala rizika.
0 0
možnosti

Zlý Kukuč

18. 4. 2013 10:38
Korupce je neodstranitelná, jde o její míru
Korupce existuje i ve státech jako USA či Švédsko, existovala v minulosti a bude existovat nadále. Jde jen o její míru.Nelze předpokládat u lidských bytostí, které rozhodují o obrovských veřejných zakázkách, že při tom nemyslí na svoje osobní zájmy. Lidé nejsou andělé. Z každé zakázky na světě se pár procent nějak (vesměs vcelku legálně) přetransformuje ku prospěchu konkrétních osob, které měly rozhodovací pravomoci.(viz. vyštřování tragedie raketoplánu Challenger například). ALe rozkrádají se peníze v malém, a z projektů, které jsou ve veřejném zájmu.Čím se tedy liší ČR od vyspělých zemí?Zcela tragicky, tady se rozkrádá ne 5%, ale 40-50% ze zakázek, které NEJSOU VE VEŘEJNÉM ZÁJMU a KORUMPUJÍCÍ STRUKTURY tyto projekty samy iniciují. Typicky tunel Blanka, který je zbytečný, neb Praha potřebuje dokončit okruh, dokonce tuznel situaci zhorčí bez okruhu. Fotovolatika je dalším příkladem.Tenhle Augiášův chléb je v dnešních podmínkách nevyčistitelný, až dorazí krize naplno a lidé budou zbídašní, tak se máme na co těšit. Další "revoluce", tentokrát už prosím beze mne.Bradáčová nutně musí skončit v politice, jinou možnost nebude mít. Jsme ve stavu, kdy je pacient již neoperovatelný.... 
0 0
možnosti
Je vyčistitelný, ale
Je vyčistitelný. Země, které jmenujete, také mívaly míru velké korupce - mnohem vhodnější než výraz ´korupce´je ale výraz ´ovládnutí státního aparátu a rozhodování zločinnými strukturami´, protože o to tu jde -  v podobném rozsahu, v jakém je nyní vidíme u nás.  Jen to vyžaduje a) opravdu vysokou naštvanost voličů, b) přesné pochopení mezi voliči, oč přesně jde, c) aspoň jednoho velmi silného politika s významnou autoritou, který se tématu chopí. A pak d) čas, tento boj není běh na 5 let, ale nejméně na celou generaci.U nás není zatím splněno ani jedno. Naštvanost voličů je velká, ale hravě se vybije kritikou u piva a odchodem nebo odjezdem na fotbal, hokej nebo na chatu. Pochopení, oč tu jde, mezi voliči bohužel není - a co je horší, voliči sami o tom nevědí (myslí si, že mají politiky přesně prokouknuté). Proto jejich sympatie a hlasy získávají někteří, kteří jsou se systémem pevně spojeni, zatímco bojovníky proti mafii je až příliš snadné diskreditovat. Politika s vysokou přirozenou aktivitou, který by dobře rozuměl klíčovému problému ovládnutí rozhodování ve státě zločinnými strukturami a chopil se toho tématu, tu čas od času máme ..., ale obvykle se ho snadno podaří odsunout na vedlejší kolej a v očích společnosti ho zcela zdiskreditovat. Dokonalý příklad byl Špidla a v poslední době Dienstbier, příkladů je ale řada. Proto se asi hned tak nějaký politik nepožene stejnou brázdou.A pak díky jedné prezidentské amnestii mohou velké páky z pozadí, kterým hrozila paže spravedlnosti, zase znovu začít s čistým trestním rejstříkem. Jistě je správné začít systematickou osvětou, oč u nás ve skutečnosti jde, a nepolevovat v ní, ale u nás je to práce s nízkou účinností.Kdo si dnes opravdu pamatuje, o co šlo v kauze plzeňských práv? A přitom právě tato kauza sahala na kořeny toho systému ovládnutí státu zločinným spolčením a krásně ilustrovala, jak systém takového ovládnutí probíhá a jak se upevňuje!  A to uplynuly jen 3 roky, ale k zapomnění stačily. 
0 0
možnosti

Janh

18. 4. 2013 10:30
Přesně. Deprese. Jak z toho
Přesně. Deprese. Jak z toho ven? (tedy, reálně...teoreticky je to myslím jasné)
0 0
možnosti

Schlosser

18. 4. 2013 10:23
Přešně takové je situace
až mě z toho mrazí....Díky za článek. 
0 0
možnosti