Ostrý start agendy sociálních dávek ohrožen

Ministerstvo práce a sociálních věcí vybralo vítěze několika IT zakázek na zajištění sociálních dávek. Problémem je, že se zpožděním, což ohrožuje nové informační systémy, s nimiž by zaměstnanci úřadů práce měli začít pracovat od příštího ledna.

Ministerstvo práce a sociálních věcí | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ministerstvo práce a sociálních věcí | foto: Lidovky.cz
Ministerstvo práce a sociálních věcí | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Už jen rok uplyne a zaměstnanci úřadů práce opět začnou pracovat s novými informačními systémy, které spravují agendu sociálních dávek. Ovšem za předpokladu zázraku. Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) totiž dodavatele vybralo s mnohaměsíčním skluzem, což nasazení v plánovaném termínu ohrožuje.

Smlouvu na dodávku informačního systému Zaměstnanost uzavřelo ministerstvo až loni 22. prosince. A téhož dne také vybralo vítěze pro agendu sociálních dávek – původního dodavatele všech aplikací – společnost OKsystem. S ním ovšem ještě smlouvu neuzavřelo, protože běží čas pro případné námitky neúspěšných uchazečů.

Původní harmonogram přitom počítal s tím, že vítězové budou známi na začátku loňského května. Tvůrci aplikací by pak měli 19 měsíců na zhotovení systému a jeho testování v provozu. Smyslem bylo zamezit opakování situace z roku 2012, kdy systémy, zbrkle nasazené tehdejším ministrem Jaromírem Drábkem, kolabovaly a zoufalé úřednice trávily v práci dny i noci, aby vyhověly rozčíleným klientům.

Nekvalitní příprava

Navzdory tomu resort stále trvá na tom, že časová rezerva je dostatečná a od příštího ledna nové aplikace poběží, aniž by kdokoliv přechod negativně pocítil. „Zakázky se připravují a do termínu se vše stihne,“ ujistil v polovině ledna poslance z výboru pro sociální politiku náměstek MPSV Robert Baxa.

Podle kritiků prodlení částečně tkví v nekvalitně připravené zadávací dokumentaci

Předseda výboru Jaroslav Zavadil (ČSSD) nicméně upozornil, že původně resort počítal s více než 1,5 rokem na přípravu nových aplikací. „Určitě si je ministerstvo vědomo, že časový problém může nastat. Doporučuji proto, abychom se na konci třetího čtvrtletí letošního roku znovu sešli a zkontrolovali, jak systémy běží,“ navrhl.

Prodlení podle kritiků částečně tkví v nekvalitně připravené zadávací dokumentaci. Například zakázka na systém Zaměstnanost byla vyhlášena v listopadu 2014 a uchazeči měli nabídky podat do 6. ledna 2015. Po jejich námitkách byl ale termín o měsíc posunut. Firmy, které se o kontrakt zajímaly, totiž položily stovky doplňujících otázek, na něž původní materiál neodpovídal. Jak vyplývá z údajů na serveru o veřejných zakázkách, MPSV doplnilo spis 45 soubory dodatečných informací. Konečný dodavatel aplikace byl pak potvrzen až o deset měsíců později.

Pozitivní fakt

Pozitivním faktem může být, že se všechny zakázky vysoutěžily za mnohem nižší ceny, než resort počítal. V některých případech jsou ovšem až zarážejícím způsobem nízké a pohybují se jen kolem třetiny odhadované částky.

Pozitivním faktem může být, že se všechny zakázky vysoutěžily za mnohem nižší ceny, než resort počítal. V některých případech jsou ovšem až zarážejícím způsobem nízké a pohybují se jen kolem třetiny odhadované částky.

Například zakázku Integrovaná a podpůrná data vyhrála společnost ČD Telematika s nabídkou 84,5 milionu korun. Resort přitom částku odhadoval až na 291 milionů. Cena stejně jako u ostatních zakázek zahrnuje tvorbu a testování aplikace i zhruba dvouletou podporu provozu. U smlouvy s touto firmou stojí za zmínku další skutečnosti, které vyplavaly jejím zveřejněním na povrch.

ČD Telematika v ní totiž uvádí, že na zakázce spolupracuje se třemi dodavateli, a sama tedy má plnit pouze čtvrtinu kontraktu. Firma S&T má spolu se sesterskou pobočkou v Polsku obstarat 30 procent úkolu. Tato společnost přitom figuruje i v jiném lukrativním obchodu pro Úřad práce ČR. V listopadu 2015 získala zakázku na dodání spisové služby. Nikoliv v otevřeném tendru, ale prostřednictvím takzvaného jednacího řízení bez uveřejnění.

„Nedojde-li k realizaci veřejné zakázky, nebude zajištěn řádný chod elektronické spisové služby. Od 1. ledna 2016 totiž již nebude provozován současný systém,“ odůvodnila loni vládě tuto formu zadání ministryně Michaela Marksová. Firma S&T má za dva roky provozu této služby dostat 72 milionů korun. Což je ve srovnání s cenou za tvorbu zcela nové aplikace a její dvouletou správu (84,52 milionu) zajímavá hodnota. Současně MPSV vyhlásilo těsně před Vánoci výběrové řízení na dodání nové spisové služby v hodnotě až 279 milionů korun.

Pochybnosti

Neméně zajímavý je i třetí subdodavatel, brněnská společnost PDS, jež se se svými technologiemi uchytila především v resortu zemědělství. Nejde o žádného velikána, navzdory tomu má dodat 45 procent zakázky. Jak lze vyčíst z obchodního rejstříku, její obrat se v letech 2014 a 2013 pohyboval kolem 25 milionů korun, přičemž mzdové náklady představují kolem pouhých dvou milionů korun. Kromě tří jednatelů totiž neměla firma zaměstnance a využívala služeb jednoho externisty.

Pochybnosti vzbuzuje i cena za již zmíněný informační systém Zaměstnanost, který dodává společnost Atos IT Solutions and Services. Tu soutěž srazila na 106 milionů, původně se očekávala až ve výši 286 milionů.

Pochybnosti vzbuzuje i cena za již zmíněný informační systém Zaměstnanost, který dodává společnost Atos IT Solutions and Services. Tu soutěž srazila na 106 milionů, původně se očekávala až ve výši 286 milionů. Cenu kolem sta milionů nabídli tři uchazeči. Zbylí tři požadovali částku přes 150 milionů, a to se v minulosti na agendových systémech pro Úřad práce ČR podíleli. Rozhodnutí o výběru vítěze s mimořádně nízkou nabídkovou cenou proto napadli někteří uchazeči u antimonopolního úřadu.

Ten ale případ vrátil jen do poslední fáze a ministerstvem nově jmenovaná výběrová komise rozhodla stejně jako ta předchozí. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v polovině prosince odmítl na další žádost stěžovatelů uzavření smlouvy pozastavit, a tak o týden později MPSV kontrakt s Atosem podepsalo.

Nutnost přepracování

Dále se příběh vyvíjel ve stylu známého románu Josepha Hellera Hlava XXII. „S ohledem na skutečnost, že MPSV v zadávacím řízení na předmětnou veřejnou zakázku již uzavřel smlouvu, Úřad konstatuje, že se návrh (na pozastavení podpisu smlouvy – pozn. red.) stal zjevně bezpředmětným a zastavuje řízení,“ píše ve svém usnesení ÚOHS 4. ledna.

OKsystem má dosud používanou aplikaci založenou na infrastruktuře firmy Oracle. Jenže zadávací dokumentace stanovila, že se musí použít produkt Microsoftu. To znamená, že celou komplikovanou agendu musí OKsystem přepracovat.

MPSV se ale žádných potíží neobává. „Atos dodává podobný systém na Slovensku. Jeho nasazení v termínu by nic nemělo bránit,“ vysvětlil Baxa poslancům. Jak dále řekl, ani u dosud neuzavřené poslední zakázky na sociální služby, která je ovšem svým objemem nejrozsáhlejší, nemají přijít zádrhele. „Vítěz, společnost OKsystem, již tuto aplikaci provozuje, proto neočekáváme žádné zpoždění,“ vysvětlil.

To je ovšem pravda jen zčásti. OKsystem má dosud používanou aplikaci založenou na infrastruktuře firmy Oracle. Jenže zadávací dokumentace – ve své utajené části, jak napsal i deník MF DNES – stanovila, že se musí použít produkt Microsoftu. To znamená, že celou komplikovanou agendu musí OKsystem přepracovat.

Poslanci se Baxy rovněž ptali, jak budou spolu jednotlivé aplikace komunikovat, když každou dodává někdo jiný. Celý systém podle náměstka zajistí zakázka, která umožní vzájemné předávání dat. „Tato základna bude komunikovat se základními registry a zajistí integraci napříč informačními systémy,“ vysvětlil náměstek. Zvládnout bezchybný chod a vzájemné propojení jednotlivých systémů za necelý rok je ale podle odborníků na IT spíše zbožným přáním.

IT zakázky na výplatu dávek v resortu ministerstva práce a sociálních věcí

Zakázka: Provozní integrační prostředí

Vítěz: AutoCont

Subdodavatelé: AutoCont SK – méně než 10 %; Michael Juřek – méně než 10 %; Microsoft – méně než 10 %

Nabídková cena: 82,9 milionu Kč (2. nejnižší z celkem 8 podaných)

Podání nabídky: do 23. 2. 2015

Uzavřeno: 3. 8. 2015

Plný provoz: od 3. 3. 2016

Trvání: do 3. 4. 2019

Zakázka: Informační systém Zaměstnanost

Vítěz: Atos IT

Subdodavatelé: Atos IT Slovensko – 15 %

Nabídková cena: 106,6 milionu korun (3. nejnižší z celkem 6 podaných)

Podání nabídky: do 6. 2. 2015

Uzavřeno: 22. 12. 2015

Harmonogram dle zadávací dokumentace:

Začátek projektu: 1. 5. 2015

Plný provoz: od 1. 1. 2017

Trvání: do 31. 12. 2018

Zakázka: Integrovaná a podpůrná data

Vítěz: ČD Telematika

Subdodavatelé: S&T – 25 %; S&T Polska – 5 %; PDS – 45%

Nabídková cena: 84,5 milionu Kč (2. nejnižší z celkem 10 podaných)

Podání nabídky: do 9. 2. 2015

Uzavřeno: 29. 9. 2015

Plný provoz: od 1. 1. 2017

Trvání: do 31. 5. 2019

Zakázka: Informační systém Sociální dávky

Vítěz: OKsystem

Nabídková cena: 139,1 milionu Kč (2. nejnižší z celkem 7 podaných)

Podání nabídky: do 2. 3. 2015

Uzavřeno: 22. 12. 2015

Harmonogram dle zadávací dokumentace:

Začátek projektu: 1. 5. 2015

Plný provoz: od 1. 1. 2017

Trvání: do 31. 12. 2018

Zdroj: E-ZAK

Počet příspěvků: 2, poslední 10.2.2016 10:40 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.