Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Operní orchestr Národního divadla už zase „zlobí“

V Národním divadle povstali hráči operního orchestru. Mají výhrady ke koncepci nového ředitele a bojí se „postupné likvidace“.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
L

Leonora

8. 2. 2013 18:10
Dobrý den, na články zásadně
Dobrý den, na články zásadně nereaguji, nicméně to, co zde píšete mně skutečně nadzvedlo ze židle...Zaprvé si zjistěte, jak třeba probíhají konkurzy, např na vypsání konkurzu na místo v dechové sekci čekají absolventi AMU, JAMU či jiných hudebně zaměřený škol třeba 10 let, čili argumentace typu raději "1 kvalitní instituce stačí" zkrátka neobstojí. Jestliže si myslíte, že umělecká elita našeho národa by měla opustit ND nebo SO (protože na to nejsou peníze...) a jít pracovat do reklamy nebo jako pokladní (na práci v jiných pozicích zkrátka nejsou kvalifikovaní) je mi Vás opravdu líto. Poté, co jsem si přečetl, jak si "členové kolektivních těles jako „zlobivé děti“ vynucují pozornost", bych se Vás rád zeptal, jestli jste sama přinesla do naší společnosti něco hodnotného, co by se alespoň vzdáleně mohlo rovnat výkonům našich předních těles nebo jestli jste se po absolvování DAMU pouze stala publicistkou, parazitujícím na umění jiných. Další argument: nejsou na to peníze-- nejsou peníze na nic (není to jen umění, ale jedná se o všechny sféry podstivého podnikání) a dnes už vlastně ani mnoho lidí nevěří, že se to vůbec otočí. Lidé bude neustále ostrouhávat a je na čase se zamyslet, jestli je tento systém vlastně funkční  a pro koho. Autorce doporučím, ať si přečte Farmu zvířat od Orwella a zamyslí se. Děkuji za reakci. Fidelio 
0 0
možnosti
MR
Zamyslím se :-)
Já fakt nemůžu za to, že umělecké školy absolvuje víc muzikantů než se jich pak hraním uživí. Přece každý z nich je odpovědný za sebe a snad věděl, co dělá, když na tu školu šel. To by taky ND mohlo mít za chvíli orchestr o pěti stech lidech - ta stávající umělecká elita našeho národa ho přece nemůže opustit a ti mladí přece mají dostat místo... 
0 0
možnosti
D

D.

8. 2. 2013 13:55
Paní Reslová-Otázka jen pro vás
Paní Reslová,když tady tak zkušeně hodnotíte zaměstnance orchestru ND i SOP a asi by jste nejraději ukazovala prstem na ty,jejž do budoucna angažovat na místa "nového" orchestru ND,uvědomte si,že tato místa jsou obsazena a každý!!! hudebník na tuto pozici musel vyhrát konkurz=výběrové řízení. S tím souvisí má otázka jen pro vás: Také jste musela od mala cvičit a cvičit na psací stroj, cvičit a cvičit a vystudovat psaní na PC a nakonec nejvíc cvičit a vyhrát konkurz na hodnotitele hudebníků???? To by mne opravdu zajímalo. Děkuji za odpovědˇ
0 0
možnosti
MR
Já přece vůbec nehodnotím hráče orchestru
a jejich umění. To bych si nikdy nedovolila. To je věc příštího šéfa opery nebo dirigenta. Snažím se na problém ND a SOP dívat z pohledu financování a provozu. A v kontextu všeho, co o možnostech rozpočtu ministerstva kultury vím a co vím o tom, kolik stojí opera evropské úrovně, je jasné, že na dvě opery, kde by byli všichni slušně zaplaceni, prostě nejsou peníze. Komentuji možnosti a záměr zřizovatele, který se mi zdá rozumný. Naopak vůbec nerozumím té panice v orchestru. Přece když někdo něco umí, tak se uplatní.
0 0
možnosti
ZO

7. 2. 2013 8:41
Řešení problému
Myslím, že řešení problému je snadné. Stát zastaví dotace kultuře, a její "podniky" , jako každý jiný státní podnik, budou si hospodařit za to , co si vydělají "svou prací". To je spravedlivé řešení v dnešní situaci. Jak dlouho vydrží zadlužený stát vyhazovat peníze oknem?. Deset let ? A co nastane potom ?
0 0
možnosti
MR
nevím, zda je opery zbytečně moc
ale jsem si téměř jistá, že místo dvou mizerně financovaných operních souborů (SOP a ND) má být jen jeden, v němž jsou zpěváci, orchestr i sbor důstojně zaplaceni tak, aby se mohli soustředit na svoji práci. Sloučení obou souborů už v minulém roce proběhlo, ale jen mechanicky, orchestr a sbor se neproměnily vůbec. Teď bude na novém šéfovi jediné opery ND, aby zvážil, jak početný soubor potřebuje a obměnil ho tak, aby v něm byli co nejlepší umělci. Já se domnívám, že bude menší než ten stávající, ale jistá si nejsem. Vím, že Jan Burian je profesionál a neudělá nějakou hloupost, ale velmi bude záležet na novém uměleckém šéfovi opery, jaký soubor vytvoří. Myslím, že expertní tým, jak jsem s jeho členy mluvila, rozhodně neměl na mysli nějaký kolos, spíš naopak.  A  mám taky pocit, že to, čeho se orchestr a sbor nejvíc bojí, je právě zmenšení souboru a tedy případné propouštění.
0 0
možnosti
D

Dusan68

6. 2. 2013 22:25
Važená paní Reslová, jsem
Važená paní Reslová, jsem trochu ztracený v celé divadelní problematice. Zdá se mi ale, že vy, jako jedna z mála, píšete o kauze nezaujatě a s nadhledem. Mohl bych se vás zeptat na názor? Nemyslíte, že je v Praze zbytečně moc opery? Nerozumím, proč chce Ministerstvo kultury slučovat soubory ND a SOP? Proč raději nevyberou ty nejlepší hráče a zpěváky a nesestaví kvalitní ale menší soubor? Ušetří se peníze a ty se přece mohou využít na hosty, ať už zpěváky, nebo třeba režiséry, dirigenty, tanečníky. Letmo jsem si přečetl závěry expertní komise, ale nikde se o tomto způsobu neuvažuje. Naopak se mi zdá, že tím, co navrhují, vznikne další kolos. Dosavadní práci pana Buriana nedovedu posoudit, ale vy jeho volbu schvalujete. Jak ale může souhlasit se závěry expertů? Nerozumím tomu, o co tady vlastně jde? A už vůbec nerozumím, proč se bouří Národní divadlo, když se nepočítá se zmenšením souborů.Díky za případnou reakci.D.
0 0
možnosti