Operátoři hodlají snížit cenový rozdíl mezi firmami a domácnostmi

Nízké ceny pro firmy jsou jedním z důvodů, proč domácnosti platí za data tolik. Od 1. ledna začnou platit nová pravidla pro přechod mezi operátory, kteří si začínají uvědomovat, že bude třeba ceny domácnostem snížit. Chtějí-li si zachovat byznys, nezbývá jim než zkusit zdražit v korporátní sféře. Jak budou úspěšní, zatím není jisté.

Roman Šitner 24.6.2019
Volání z mobilního telefonu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Volání z mobilního telefonu. | foto: Shutterstock
Volání z mobilního telefonu.

Extrémně nízké ceny volání a mobilních dat pro firmy pomalu končí. Operátoři tvrdí, že rozdíl v cenách mezi korporátními zákazníky a domácnostmi budou snižovat. To znamená, že velkým zákazníkům se bude muset zdražit, aby se domácnosti mohly konečně dočkat slíbených lepších cen. „Operátoři pomalu dostávají rozum,“ řekl k tomu ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO) s tím, že změny jsou reakcí telekomunikačních obrů na tlak vlády. Nízké ceny pro firmy jsou jedním z důvodů, proč domácnosti platí za data tolik.

Pokřivený trh podle Havlíčka vedl k tomu, že operátoři sázeli na příjmy od domácností. „Jedni mají data extrémně levná, druzí extrémně drahá,“ konstatuje ministr. Operátoři se tuto situaci údajně snaží změnit. „Firmám už nedáváme tak nízké nabídky,“ uvedla například mluvčí O2 Lucie Jungmanová. A obdobně už prý postupuje konkurenční T-Mobile. I ten dával firemním zákazníkům takové slevy, že jeho zaměstnanci platili za data víc. Ale také s tím plánují přestat.

Až pětina českých zákazníků

„Kdybychom všem prodávali za tyto ceny, síť bychom nevybudovali,“ říká v rozhovoru Juraj Bóna, šéf obchodu T-Mobile. Podle něho za zvýhodněné firemní tarify volá až pětina českých zákazníků. Tyto tarify totiž mají nejen zaměstnanci pro pracovní účely, ale i další pracovníci jako benefit a řada jejich rodinných příslušníků. Ti všichni pak platí jen zlomek toho, co by dostali jako běžný zákazník na přepážce operátora.

Za zvýhodněné firemní tarify volá až pětina českých zákazníků. Tyto tarify totiž mají nejen zaměstnanci pro pracovní účely, ale i další pracovníci jako benefit a řada jejich rodinných příslušníků. Ti všichni pak platí jen zlomek toho, co by dostali jako běžný zákazník na přepážce operátora.

„Snažíme se firmám vysvětlit, že je jejich cena podhodnocená a že za těch podmínek neumíme tu službu udržovat,“ dodal Bóna. S tím, že o část klientů firma kvůli zdražování nejspíš přijde – pokud některý z konkurentů bude ochotný nabídnout lepší cenu. Třetí velký operátor v Česku – Vodafone – svou cenovou strategii nekomentuje. Podle Havlíčka se operátoři připravují na to, že ceny pro domácnosti klesnou. „Ty půjdou hodně dolů,“ předpokládá ministr.

Od 1. ledna začnou platit nová pravidla pro přechod mezi operátory a ministerstvo chce lidem ještě více připomínat, že tuto možnost mají. Čeká proto, že zlevňování začne už dříve, aby zákazníci neměli důvod odcházet ke konkurenci. Havlíček zmiňuje, že se pravidelně setkává se šéfy telekomunikačních firem a ti podle něho chápou, že bude třeba ceny domácnostem snížit. Chtějí-li si zachovat byznys, nezbývá jim než zkusit zdražit v korporátní sféře. Jak budou operátoři ve zdražování firmám úspěšní, zatím není jisté.

Slevy i více než 90 procent

V registru smluv se ukazuje, že například státní instituce stále dostávají nabídky v podobě zlomku pultových cen. Například Psychiatrická nemocnice Horní Beřkovice podle nové smlouvy dosáhla na nižší ceny než v minulosti: i když poptává pouze 40 SIM karet a utratí měsíčně téměř šest tisíc korun, dostala se na zhruba třetinové ceny proti běžnému trhu.

V Česku jsou ale běžné i slevy více než 90 procent, část lidí proto volá či datuje za desetinu toho co jiní. To jsou rozdíly, jež už nejdou vysvětlit jen tím, že starat se o zákazníka se stovkami SIM karet na jednu fakturu je levnější než spravovat stovky jednotlivých domácností.

„Novou smlouvu jsme uzavřeli loni a došlo tam k mírnému růstu jen u jedné položky v ceníku,“ řekl LN pod podmínkou anonymity nákupní manažer ve firmě s více než dvěma tisíci SIM kartami. Zmiňuje ale, že za poslední roky každá nová smlouva znamená postupný růst celkových cen. A proč firmy volají často jen za zlomek cen pro domácnosti? Obvykle totiž nejde jen o samotné volání a mobilní data, ale o komplexní služby pro velké firmy.

„Operátor dal výrazné slevy do mobilů, ale nabízel k tomu jiné služby za normální cenu. Pak se ale nastartovalo, že i slevu na volání musel dát i ten, kdo žádné další služby nenabízel,“ popisuje Bóna. Svou roli sehrála i výběrová řízení, v nichž rozhodovala jen cena. Operátor, jenž o zakázku stál, musel zlevnit. Podle Bóny je v Evropě běžné, že velké firmy mají o 40 procent nižší ceny než domácnosti.

V Česku jsou ale běžné i slevy více než 90 procent, část lidí proto volá či datuje za desetinu toho co jiní. To jsou rozdíly, jež už nejdou vysvětlit jen tím, že starat se o zákazníka se stovkami SIM karet na jednu fakturu je levnější než spravovat stovky jednotlivých domácností.

Náprava cenové nerovnováhy už začala

Šéf společnosti T-Mobile v Česku Juraj Bóna odmítá, že by telekomunikační trh u nás nefungoval. Přiznává ale, že cenový boj o korporátní zákazníky vedl do slepé uličky: „Je to nestandardně laciné. V Evropě je rozdíl mezi rezidenční a firemní nabídkou normálně 40 procent. To, co je v Česku, nikde není... Snažíme se to napravit,“ říká Bóna v rozhovoru.

LIDOVÉ NOVINY: Bývalá ministryně průmyslu Marta Nováková prohlásila, že by lidé měli víc používat data, aby je měli levnější, a i kvůli tomu musela na konci dubna skončit. Vy říkáte něco podobného, že?

BÓNA: My jsme se jen snažili vysvětlit, že k datům přistupujeme systematicky. Před třemi lety si lidé za 449 korun koupili 200 MB dat, a to je extrémně málo. Před dvěma roky bylo za tu cenu 1,5 GB, dnes jsou to čtyři GB. Zákazník vždy potřebuje nějaký čas, než začne ta data využívat. Je totiž zvyklý na wi-fia má k datům vytvořenou bariéru, protože žije v tom, že jsou drahá.

Cena dat v Česku je ale stejná nebo i nižší než třeba v Řecku nebo na Slovensku či v Maďarsku. My na tom postupně pracujeme – míříme k rostoucím objemům dat. Je to cesta, kterou jdeme; můžeme se bavit, jak rychle.

LIDOVÉ NOVINY: Jsou přece země, kde jsou data levnější…

BÓNA: Ano, ale i dražší. Není to o tom, že teď všem dáme desítky gigabajtů dat. Sledujeme pozorně, jak s nimi lidé pracují. Je zajímavé, že lidé data spotřebovávají normálně prvních 14 dní a pak se začnou kontrolovat. Tak se chovají, ať mají v paušálu 500 MB, nebo 64 GB.

LIDOVÉ NOVINY: Máte nějaký zájem na tom, aby lidé vyčerpali svá data?

BÓNA: Absolutně. Chceme, aby lidé datovali, aby používali své mobily, aby používali naší síť, aby se nemuseli omezovat.

LIDOVÉ NOVINY: Proč data přidáváte?

BÓNA: Chceme spokojené zákazníky. Opravdu nás netěší situace, když se na nás lidé dívají kriticky. Kolem nás všechno zdražuje, potraviny, bydlení, plyn, ale náš výnos na zákazníka se za poslední roky vůbec nezměnil, je to plus minus 420 korun – ale nás nejvíc kritizují. Chceme, aby nás lidé měli rádi, aby byli spokojeni s množstvím dat, které mají. Ale fungujeme v nějakých krocích. Hledáme způsob, jak zákazníky dostat k tomu, aby používali 70 až 80 procent tarifu a ne 54 procent jako dnes, protože pak jim budeme moci nabídnout něco dalšího.

LIDOVÉ NOVINY: Abyste mohli nabídnout dražší tarif?

BÓNA: Máme tu jednu z nejkvalitnějších sítí na světě, to něco stojí, potřebujeme na tom také něco vydělat...

LIDOVÉ NOVINY: A máte vůbec nějakou motivaci data přidávat? Protože když přidáte, konkurence vás může následovat...

BÓNA: T-Mobile se neřídí tím, co dělá konkurence. Byli jsme první, kdo před dvěma lety zavedl nové tarify, byli jsme to my, kdo začal dávat slevy za používání více našich služeb, první jsme předělali předplacené tarify. A to jsme jednička na trhu z pohledu zákazníků i tržeb. Tak by se jednička na trhu nechovala, kdyby tu nebylo konkurenční prostředí. To by bylo pro nás jednodušší sedět a sledovat, co se děje.

LIDOVÉ NOVINY: Český telekomunikační úřad ale zpochybňuje, že tu konkurence funguje.

BÓNA: Konkurenční prostředí tu je a funguje. Je tu kopec nezávislých operátorů. ČEZ teď spustil neomezené volání za 300 korun. Ta nabídka tu je, my ji vnímáme a musíme se podle toho chovat. Každý měsíc zaregistrujeme, že s něčím přijde Vodafone, O2 přidalo data. Byly tu nové nabídky na zvýšení dat. Pořád tu něco je, je tu konkurence. A děje se tu toho víc než na Slovensku, kde jsem působil dřív. I když to tak nevypadá.

LIDOVÉ NOVINY: Může 5G přinést zlevnění dat?

BÓNA: Samotná technologie jinou cenu nepřinese. Aukce frekvencí na LTE byla někdy v roce 2014: koupili jsme kmitočty, zainvestovali miliardy. Teď zase půjdeme do aukce a budeme investovat do vybudování sítě. Je to investičně náročné a je logické, že se to pak přenáší do ceny za data. Síť 5G nás určitě posune dál, pro zákazníky ale zatím nemáme jasná řešení. Apple chce zařízení na 5G přinést až další rok, ostatní se pak přidají, navíc první zařízení budou ještě drahá...

LIDOVÉ NOVINY: Stát chce v aukci kmitočtů plánované na druhou polovinu roku zvýhodnit případného čtvrtého operátora, který tak nebude čelit vaší konkurenci v přihazování. Co když nový příchozí koupí licenci za tisíce, a vy za miliardy?

BÓNA: To by mělo dopad na náš byznys. Když nový hráč přijde a bude mít nevyvážené podmínky, zamává to trhem. A bude to znamenat, že naši akcionáři budou nejistí, jak dál investovat do rozvoje. Chceme, aby i nový hráč na trhu měl podmínky na trhu vyvážené s těmi, jaké mají současní operátoři.

LIDOVÉ NOVINY: Existuje možnost, že 5G nekoupíte, kdyby byla cena příliš vysoká?

BÓNA: To si nemyslím, ale neumím ani odhadnout, jak se bude aukce vyvíjet. V Německu to šlo do úplně závratných výšek. Očekávání od 5G tam byla velká, ale kvůli tomu, jak rostou ceny v aukci, nikdo pořádně neví, co s tím bude dělat. Všichni mluví o smart cities, autonomních kamionech, ale to je vzdálená budoucnost. Spotřeba dat bude dál růst, to vidíme na našich zákaznících. Přidáme jim dat, trvá jim měsíc dva, než se v tom zorientují, a jejich spotřeba začne růst. Přidávání dat bude rychlejší a rychlejší. Kolik dat máte vy?

LIDOVÉ NOVINY: Jeden a půl gigabytu.

BÓNA: To je tak za 400 korun měsíčně, ne?

LIDOVÉ NOVINY: Platím asi 30 korun…

BÓNA: Tak to i naši zaměstnanci si stěžují, že ani oni nemají tak dobré ceny jako naši velcí zákazníci. To se děje....

LIDOVÉ NOVINY: A není pro vás problém, že část zákazníků platí desetikoruny a jiní za totéž stokoruny?

BÓNA: Míra těchto nabídek na trhu je velmi vysoká. Firemní tarify používají běžní zaměstnanci i jejich rodinní příslušníci, pokrývá to možná pětinu trhu. Kdybychom všem prodávali za tyto ceny, síť bychom nevybudovali.

LIDOVÉ NOVINY: Jak to ale vzniklo?

BÓNA: Na začátku byl odklon od pevných linek, které firmy nahrazovaly mobily a chtěly volání mezi sebou. To je jeden z důvodů, proč některé tarify stojí desítky korun. To, že se to postupně dostalo na neomezené volání a spoustu dat, je částečně proto, že šlo o komplexní nabídku včetně ICT řešení. Operátor dal výrazné slevy do mobilů, ale nabízel k tomu jiné služby za normální cenu.

Pak se ale nastartovalo to, že i operátor, který nenabízel ICT řešení, musel dát slevu na volání také. Je to nestandardně laciné. V Evropě je rozdíl mezi rezidenční a firemní nabídkou normálně 40 procent. To, co je v Česku, nikde není. Zákazník často dostává nižší kvalitu služby, protože velké firmy mají jednoho administrátora a každý zaměstnanec se na něho musí obracet s každou jednotlivostí.

LIDOVÉ NOVINY: Nedeformuje to trh? Když si lidé přečtou, že někdo platí za data pár desetikorun, a vy chcete stokoruny, mohou mít pocit, že je okrádáte…

BÓNA: Ano. Ale u těch velkých firem jsou to velké zakázky, často s komplexním ICT (informační a komunijační technologie – pozn. red.) řešením. Dorovnávání cenové nerovnováhy ale začalo. Snažíme se firmám vysvětlit, že cena je podhodnocená a že za těch podmínek službu neumíme udržovat… Je tu riziko, že některé zákazníky ztratíme. Ale my říkáme, že jim nabídneme lepší kvalitu a lepší služby.

LIDOVÉ NOVINY: To ale musíte říkat, když zdražujete.

BÓNA: Je to logické, ale proto jim to vysvětlujeme. Snižováním cen jsme se dostali do bodu, kdy sice byla nízká cena, ale naše péče odpovídala té nízké ceně. Snažíme se to napravit. Ta nízká cena šla proti zákazníkovi.Snažíme se cenový rozdíl mezi domácnostmi a firmami snižovat a děláme to oběma směry.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.