Operátor O2 koketuje s blokováním online reklamy

Česká telekomunikační jednička jako první následuje trend, který už zkoušejí operátoři ve světě. Jak by odstranění obtěžujících reklam mělo vypadat, kolik by mělo stát, a kdy by tuto možnost měli mít i čeští zákazníci, O2 sdělit nechce. Konkurenti T-Mobile i Vodafone sledují, jak tento experiment, který by se dal zpeněžit, dopadne.

Zdanění internetu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zdanění internetu. | foto: Ilustrace Richard CortésČeská pozice
Zdanění internetu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Když generální ředitel O2 Tomáš Budník na Twitteru oznámil, že česká telekomunikační jednička koketuje s blokováním online reklamy, potvrdil to, co říkal při svém nástupu do funkce. A sice, že chce z firmy učinit inovativního operátora. Internet na reklamním byznysu stojí. Reklamy sice uživatele obtěžují, jsou ale daní za to, že je řada věcí v online světě zdarma.

S tím, jak se lidé stále více přemisťují od počítačů k mobilním zařízením, se logicky přesouvá i pozornost marketingových pracovníků. Letos budou investice do mobilní reklamy činit celosvětově 69 miliard dolarů, v přepočtu 1,7 bilionu korun. O zanedbatelný byznys nejde ani v českých podmínkách. V uplynulých čtyřech letech vzrostl trh mobilní reklamy čtyřnásobně – na 153 milionů korun. To je tempo, o kterém si ostatní typy online reklamy mohou nechat zdát.

Komerční příležitost

Napomáhá tomu skutečnost, že na mobilních zařízeních nejsou běžné takzvané blokátory reklamy. Internetový provoz se většinou odehrává prostřednictvím aplikací, na což bývají blokátory krátké. Řešení spočívá v blokování reklamy u operátora, což zmínil Budník. O2 tím jako první následuje trend, který už zkoušejí operátoři ve světě. Hlavní motivací přitom není šetření zákazníkova datového limitu, který reklama „požírá“, ale komerční příležitost. Nová služba by totiž byla zpoplatněná.

Hlavní motivací není šetření zákazníkova datového limitu, který reklama „požírá“, ale komerční příležitost. Nová služba by totiž byla zpoplatněná.

Kromě O2 už toto téma zaznělo i v kancelářích ostatních českých operátorů. T-Mobile i Vodafone tvrdí, že vývoj těchto služeb bedlivě sledují, v nejbližší době se ale nic podobného zákazníkům nabídnout nechystají. „Na vydělaných penězích participují snad úplně všichni – vývojáři, reklamní agentury, agregátoři, vlastníci prohlížečů. Kromě operátorů, na jejichž sítích je však celý tento byznys postavený,“ vysvětluje manažer kategorie a produktů T-Mobile Otakar Mráz.

„Operátoři se snaží najít nové služby, které by jim kompenzovaly slábnoucí výnosy. Nedivil bych se, kdyby to vyzkoušeli i ti, kteří o tom zatím nemluví. Zkusí to, a přinejhorším zase zruší,“ říká telekomunikační expert firmy A. T. Kearney Peter Kováčik. To je případ francouzského operátora Free, který začal blokovat reklamu ve své síti před třemi lety. Po pohovoru s regulátorem od toho upustil.

Izraelský startup Shine

Telekomunikační skupina Digicel spustila blokování v zemích Latinské Ameriky loni, i ta už ale dostala od regulátora varování, aby si s internetovým obsahem nezahrávala. V Evropě jsou pravidla internetového provozu přísná a jakékoliv zasahování do toho, v jaké podobě a jakou rychlostí data k uživatelům proudí, je z právního hlediska citlivá věc.

Na světě je v současnosti jediná firma, která dokáže reklamu blokovat už na síťové úrovni – izraelský startup Shine, který spolupracuje s Digicelem i britskými operátory EE a O2

„Pokud by šlo o plošné zavedení pro všechny uživatele i bez jejich souhlasu, pak by to byl problém. Pokud by to byla placená služba na základě smlouvy, pak v tom problém nevidím,“ vysvětluje Jan Vobořil, výkonný ředitel organizace na ochranu lidských práv Iuridicum Remedium.

Na světě je v současnosti jediná firma, která dokáže reklamu blokovat už na síťové úrovni – izraelský startup Shine, který spolupracuje s Digicelem i britskými operátory EE a O2. Jeho služby by tak mohlo využívat i české O2. Shine potvrdil, že jedná s operátory ve středoevropském regionu, být konkrétní ale odmítl.

„Uživatelé mají právo blokovat reklamy. Operátoři se mohou stát ‚spotřebitelskými šampiony‘ tím, že jim toto právo dopřejí. V Evropě samozřejmě na dobrovolné bázi,“ sdělil LN marketingový ředitel Shine Roi Carthy. Jak by odstranění obtěžujících reklam mělo vypadat, kolik by mělo stát a kdy by tuto možnost měli mít i čeští zákazníci, O2 sdělit nechce. „Zatím je to ve fázi úvah,“ sdělila pouze Kateřina Mikšovská z tiskového centra O2.

Je ale téměř jisté, že se to nebude líbit subjektům žijícím z reklam, a lze očekávat, že se budou snažit bránit. Blokátory reklam totiž umožňují i seznamy povolených zdrojů a to je způsob, jak od firem inkasovat peníze za to, že jejich reklama filtrem projde.

Mobilní reklama

  • Reklama umístěná na webových stránkách uzpůsobených pro prohlížení v mobilních zařízeních.
  • Reklama zobrazovaná v mobilních aplikacích.
  • Více než milion uživatelů měsíčně využívá mobilní služby Seznam.cz, a má tak možnost vidět mobilní reklamu.
  • Dvě třetiny z 18 miliard dolarů příjmů Facebooku plynou z mobilní reklamy (před rokem to bylo 50 procent), firma mobilní reklamy nabízí od roku 2012.

Zdroj: SPIR, Shine, Seznam, Facebook

Mobilní reklama celosvětově

Objem trhu 69 miliard dolarů (zhruba 1,7 bilionu korun)

Mobilní reklama v ČR (2011 až 2015, objem trhu v milionech korun)

2011: 39

2012: 76

2013: 103

2014: 153

2015: 168

Mobilní reklama se dá cílit na konkrétní uživatele podle:

  • služby (např. Lidovky.cz);
  • operačního systému (Android/ iOS/Windows Phone/...);
  • zařízení (Samsung Galaxy S6/ iPhone 6/...).

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.