Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

Diskuze

Objevy českých vědců... a jejich nafukování v médiích

Senzačními titulky k vědeckým událostem by mohla média šetřit, aby pak vynikly skutečně zásadní události.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

24. 2. 2013 22:29
...
Muzem pochybovat, jestli to skola dokaze. Ale nemela by na to rezignovat. Mela by hledat cestu, jak to delat lepe. Myslim, ze tady jsou obrovske rezervy, protoze "tady mame jinou didaktickou tradici", kvuli ktere bohuzel nase deti veda moc nebavi. Komenskeho bych si nechal, ten je fascinujici, ale to, co se delo ve vzdelavani v biologii a obecne v "science" za poslednich padesat let v zakladnim a strednim skolstvi, to bych s lehkym srdcem prekopal a inspiroval se jinde. Napriklad USA je super priklad, jak zajimave vykladat vedu skrze historii vedy a soustredit se na dulezite koncepty misto zbytecnych encyklopedickych znalosti. Verim, ze deti bude vic bavit zjistovat a testovat jak veci v prirode funguji, nez se biflovat nazvoslovi. Podporovanim jejich prirozene zvedavosti zacina boj s tupou konzumaci medii o dvacet let pozdeji.
Priklady USA
Priklad USA v povzbuzovani prirozene zvidavosti deti skolou, jak asi oba vime (predpokladam, ze pisete z USA, anebo jste tam drive pracoval), jsou priklady jednotlivych skol, a to ani ne ve vsech distriktech a statech. Jsou i odstrasujici priklady, a jsou dokonce i distrikty, kde politici skolam prikazali nahradit ve vyuce evolucni teorii a moderni biologii kreacionismem, nebo jinak zasahuji do vyuky biomedicinskych oboru a fyziky. Zkratka inspirace v teto oblasti vychazi z obrovskeho poctu a diverzity americkych skol.Obecne ovsemUSA bojuji s klesajicim zajmem mladych o biomedicinske a technicke discipliny a matematiku jeste vice nez mnohe jine vyspele zeme. Kdyby na jejich univerzity a do vyzkumnych pracovist neproudili nadejni vedci z celeho sveta, davno by mely obrovsky problem. Predni americti vedci  i hodne verejne biji na poplach.A aktualni vyjadreni Marka Zuckerberga z minuleho tydne, ze spolecnost potrebuje vice hrdinu z rad vedcu, lze podepsat. (Viz  http://video.cnbc.com/gallery/?video=3000149348) V tomto maji media pochopitelne velikou roli. A prave pokud jde o popularizaci vedy ve verejnem prostoru - v mediich, v literature i v popularizacnich centrech typu science centers, National Geographic, pravidelnych festivalech vedy,  v muzeich, Imaxu apod. - jsou USA velmi dobrym  prikladem a inspiraci.  Pokud jde o medialni publicitu, nafukovani a vazne zkreslovani v kterekoliv casti medialniho spektra nejenze neni typicke, ale je spise okrajove.   Evidentne toho tedy dosahnout jde. A pokud jde o komercni i nekomercni popularizacni centra a festivaly vedy, byly a jsou vzorem pro vsechny ostatni zeme.My ovsem take mame velkou tradici, kterou jsme bohuzel opustili. Abicko nebo VTM  byla periodika, na jejichz predplatne se cekalo v poradniku, stejne jako na ucast v nekterych Stanic mladych techniku... Doba se ale meni a verejnopravni Cesky rozhlas klidne omezuje stanici Leonardo, politicka Rada pro rozhlasove a televizni vysilani klidne odsouhlasi prodej FM frekvenci, na kterych omezena stanice Leonardu a dalsi seriozne informativni verejnopravni stanice vysilaly, komercnimu radiu tvrde  bulvariho razeni...

24. 2. 2013 22:10
...
Nevim, myslim, ze biologie je exemplarni priklad, jak behem 20. stoleti jeji vyuka nemela do 80. let tak dramaticky odstup od toho, co se delo v laboratorich. Vsechno se to menilo od konce osmdesatych let a to tak dramaticky, ze pro stredoskolske ucitele, kteri promovali pred rokem 1997, je dneska skoro nemozne sledovat, co se deje v biologii, nemluve o tom, aby to nejak srozumitelne predavali svym zakum. Myslim, ze fyzika a chemie jsou na tom  podobne.Bulvarem nema smysl se prilis zabyvat, protoze pri medializaci vedeckeho objevu nastupuje bulvar obvykle ve druhe vlne a prebira informace z vlny prvni - z tiskove zpravy (ktera je hlavni nastroj medializace vedeckych objevu) a z hlavnich agentur ci periodik, ktera vezmou tiskovou zpravu a udelaji z toho vlastni material. Podle mych zkusenosti bulvar zareaguje na tiskovou zpravu az ve chvili, kdy si vsimne, ze se o to zajima i nekdo jiny. Bulvar zustane bulvarem, ale pokud clovek poradne napise tiskovou zpravu (coz moc lidi neumi) a postara se o to, aby CTK, CT, Dnes/Technet, Ceska pozice a kdokoliv jiny, kdo do par hodin zareaguje na tiskovou zpravu, dostali solidni informace, tak uz bych vubec neresil, co s tim udela bulvar. Pokud nekdo cte jen bulvar, je to jeho problem.

Brumla

28. 2. 2013 0:21
Byl by nesmysl chtit po
Byl by nesmysl chtit po stredoskolskych ucitelich, aby sledovali prubezne veskerou biologickou literaturu od kladistiky jednobunecnych az po molekularni genetiku. Idealni stredoskolsky ucitel biologie si jednou za 5 let koupi (necha si od skoly koupit) a trochu i prostuduje nejnovejsi vydani nekt. z prednich ucebnic molekularni biologie a jednou treba za 10 let ucebnici mene dynamickych oboru. Jednou za dva roky prijit na kurz pokroky v biologii, ci neco takoveho. To na stredni skolu bohate staci, kez by 10% ucitelu toto delalo.

Michal Hocek

23. 2. 2013 17:30
Popolarizace je treba
Zcela souhlasim s kritikou prifouknutych zprav - zejmena, kdyz se jedna o plane sliby vyleceni rakoviny apod. Na druhou stranu je ale nutno vedu polularizovat a snazit se uspechy ceskych vedcu ukazat verejnosti - koneckoncu to cele plati danovy poplatnik. Asi kazdy z nas ma nejake negativni zkusenosti s hyperbolou, kterou novinari obvykle nonsalantne pouziji, aby prevedli vecne spravne a strizlive tiskove zpravy ustavu do clanku, ktery pak prodaji verejnosti - a ta nechce (?) slyset o biologickych mechanismech, novych aktivnich latkach - ale pouze o vyresenych problemech (jako je vylecena rakovina). Vedci ve vetsine pripadu (i kdyz vsichni vime i o spatnych prikladech) vinu za tu hyperbolu nenesou - novinari jsou z velke casti nevzdelani a verejnost povazuji za jeste vetsi hlupaky nez jsou oni sami.

23. 2. 2013 20:58
novinari
Michale, s novinari bych to tak uplne cerne nevidel, v posledni dobe jsem zaznamenal nekolik solidnich a vyvazenych clanku od ruznych autoru z "nastupujici generace" a myslim, ze je na cem stavet. Je potreba naucit nastupujici generaci vedcu, ze komunikace s novinari a verejnosti je soucast jejich prace a naucit je jak to delat. A to same se tyka novinaru - aby nemeli prehnany respekt pred "vedeckymi kapacitami" a  snazili se dobrat podstaty problemu a nechali si ji dobre vysvetlit. Ale v tomhle jsem celkem optimista. Spis mam strach z toho, jak se soucasna veda (molekularni biologie zvlast) dostala tak daleko, ze verejnost ji nejen nerozumi a jeji vztah k vede je cim dal tim vic emocionalni.Zrovna ted pripravuju pro cviceni se studenty clanek, kde jedna skupina popisuje, jak se male RNA z ryze dostavaji do lidskeho krevniho obehu. Vedecky je ten clanek hrozny, ale autori se postarali o medializaci (dost prifouknutou), ktera dodala munici pro aktivisty, kteri muzou desit laickou verejnost a rikat - vidite, snite ryzi a dostanete do sebe jeji nukleove kyseliny. A proto jsou GMO nebezpecne, protoze ty maji zmanipulovane nukleove kyseliny. Laicka verejnost jim to sezere, protoze nikdo nema chut se zamyslet treba nad koncentraci a polozit spravnou otazku - pokud na jaterni bunku vychazi mene nez jedna mala RNA molekula, jak muzou tyhle male RNA neco ovlivnit, kdyz funguji stochiometricky?Kvuli takovymhle dezinterpretovanym studiim pak lidi odmitaji dat ockovat deti, veri v homeopatii, ve skodlivost GMO, ve farmaceutickou mafii a ze HIV stvorili vedci, aby americka vlada mohla zautocit na homosexualy ... neni to i chyba skolstvi, ze lidi jenom zkonzumuji informace a misto racionalniho pristupu se radeji odevzdaji svym emocim?

23. 2. 2013 16:22
...
Diky za takovy clanek! Myslim, ze  problem je jeste hlubsi a dotyka se vsech tri vrcholu trojuhelniku vedec-novinar-laicka verejnost. Ten problem je v tom, ze laicka verejnost nema rada komplikovanejsi problemy a novinari se ji v tom snazi vyhovet. A tak se bezne stava, ze fakticky zajimava podstata nejakeho vyznamnejsiho objevu je pretransformovana do povrchniho srozumitelneho tvrzeni, ktere ma s puvodnim objevem jen malo spolecneho a krmi laickou verejnost tim, na co je zvykla. To je spatne a podil na tom nesou vsichni - vedci, kdyz se malo snazi najit zpusob, jak srozumitelne vysvetlit svou praci a sve vysledky, novinari, kdyz informuji zkreslujicicm a zkratkovitym zpusobem, a laicka verejnost, kdyz ma jen povrchni zajem. Co s tim? Vedci se muzou naucit delat svou cast lepe celkem rychle. Novinari taky. Media se pokryvajici podrobneji vedu, se stredni narocnosti textu tady existuji a jejich kvalita roste a jsou tady i zdatni popularizatori vedy z rad odborniku. Tady je potencial rozvoje dobry. Ale u verejnosti je povrchni zajem hluboky problem, zvlast diky cynismu a skepsi hluboce zakorenemym v nasi domovine. Jedine reseni je tak ozivit nadseni vedou u deti a nedelat ze studentu a zaku konzumenty informaci. Jinak bude prakticky jedno, jestli se v mediich bude neco nafukovat nebo dezinterpretovat, protoze za tyden bude kazdemu jedno, co v tom tisku vlastne bylo. Kdo si dneska vzpomene na krakaten a devitalizaci, exemplarni priklady medialne prefouknutych objevu.
možnosti
S tím souhlasím bez výhrad.
S tím souhlasím bez výhrad. Ovšem je to trochu o vejci a o slepici. Dokáže v dnešním mediálním světě (média široce pojatá, vč. internetu, blogů a informací na sociálních sítích) vzbudit nadšení pro vědu u těch dětí, u kterých takové nadšení nevzbudila rodina, jen škola?Anebo k tomu budou ta média (např. sociální sítě) také potřeba?

Sebop

22. 2. 2013 20:53
DEKUJI!!!
ze to jednou nekdo otevrene napsal ...Tenhle mor je dan nejenom hypetrofovanym egem a ztratou soudnosti nekterych kolegu a kolegyn, ale tez tim, ze napriklad projekty OP VaVpI a projekty strukturtalnich fondu obecne maji povinnou publicitu...Tudiz, napriklad Masarykova Univerzita si dava kvuli CEITECu opravdu zalezet, aby jejich PR oddeleni pravidelne vypoustelo ruzne "silne povzbudive" zpravy novinarum.Ti pak  casto samozrejme "nemohou ani tusit co vse vlastne ani netusi..."Je to docela za hranou, neb mam jeste v zive pameti, jak po jednom medialnim vystoupeni jedne kolegyne, vystupovali na konecne autobusu pred krcskym arealem AV CR (pracoviste zakladniho laboratorniho vyzkumu, nikoliv nemocnice) tezce nemocni lide a ptali se vratnych po one kolegyni, aby je vylecila z doposud nelecitelne rakoviny... "Vazne nemocny se stebla chyta" a sam jsem v tomhle schytal lekci, kdyz jsem neprozretelne  v 30-ti vterinove sekvenci v televiznich novinach v roce 2003 rekl doslova jenom to, ze jsme dostali evropsky grant, abychom mohli usporadat bezpecnostni studii (fáze Ia klinickych zkousek) preparatu vyvijeneho pro pripadne budouci vyuziti pri imunoterapii nadoru. Tedy penize na pripravu GMP sarze proteinu a studii zda dany preparat pacientum neuskodi, predtim nez se pripadne bude moci po letech pristoupit k testovani, zda by pripadne mohl mit treba i nejaky pozitivni klinicky ucinek...Hned dalsi tyden mi volal bratr pacienta umirajiciho na metastazujici melanom, zda mu nemohu pomoci a nasledne volal volal primar jednoho onkologickeho oddeleni, zda bych mu neporadil co s umirajicim pacientem...

Ctenarcp

22. 2. 2013 17:51
Uměřenost je strategie
nevhodná do "tržního hospodářství". Díky za tuto glosu. Pryč jsou časy, kdy v pořadu Meteor na vlnách Československého rozhlasu informoval například Jiří Grygar o objevech astronomů a astrofyziků bez toho, aby sliboval přínos "našemu hospodářství", návratnost "investic", o léčení rakoviny do pěti let nemluvě. Jsou ale medicínské obory, kde se otáčejí obrovskě částky za léky. Jářku, v předsednictvu GAČR máme autora "průkopnické práce o psychotropním působení látek ovlivňujících metabolismus vápníku v nervových buňkách". Prosím, zprostředkujte veřejnosti informace, o kterou práci se jedná, kolikrát byla citována, kolik patentů na ní stojí. Buď citace průkopníka, nebo profit, nebo obojí. Ani nechci domyslet, co by znamenalo, pokud by tvrzení nebylo pravdivé.

V.Hořejší

23. 2. 2013 8:46
Průkopník
Pohledem do WOS zjistíme, že onen badatel  (62 let) má na práce, jejichž je spoluautorem, celkem 931 citací, jeho h-index je 16.Jeho nejcitovanější (73x) experimentální práce (mimo reviewů) je: VERAPAMIL IN AFFECTIVE-DISORDERS - A CONTROLLED, DOUBLE-BLIND-STUDY Author(s): HOSCHL, C; KOZENY, JBIOLOGICAL PSYCHIATRY  Volume: 25   Issue: 2   Pages: 128-140, 1989 Verpamil je jak známo blokátorem jednoho typu Ca-kanálů. Pokud máte zájem, poskytnu kompletní přehled.