Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

O nadzvukových letounech rozhodne patrně až příští vláda

Česko-švédská jednání o pokračování pronájmu stíhaček gripen směřují k prodloužení kontraktu jen o dva roky.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Whitewerwolf

17. 11. 2012 15:02
Co s tím?
Co se stíhačkami? Nechápu, kde se v jinak solidních Švédech a Britech bere ta drzost vyskakovat, to že pokutu za podivné získávání zakázek BAe dostal, je fakt, pak by měl pro to, aby si zachoval tvář a noblesu s cenou jít dolů a to dost premiér se patrně spletl, protože Gripen tankovat za letu umí, protože na toto téma měli naši piloti přeci cvičení Co se týká doletu tak je fakt, že Gripen je na tom hůře než Falcon budeme li srovnávat oba letouny bez tankování za letu. Nosnost letadel je také rozdílná. U Gripenu je přibližně 5,5t pokud počítám Hmotnost (prázdný): 5 700 kg, Hmotnost (naložen): 8 500 kg, Maximální vzletová hmotnost: 14 000 kg U F-16 je přibližně 4,9 pokud počítám Hmotnost prázdného stroje: 8272 kg, Vzletová hmotnost: 12 003 kg, Maximální vzletová hmotnost: 16 875 kg. Ale co je také důležité je to, co se týká konstrukce, každý konstruktér řekne, že jaké koliv modernizace a úpravy mají své limity, které pokud budete chtít překročit, budou neúměrně drahé. A ty limity jsou dány dobou vzniku konstrukce. F-16, i když je to krásné letadlo má svůj první vzlet datován rokem patrně 1974 dle zdrojů Oproti tomu (Jas-39) Gripen je mladší jeho první let 9.12 1988, takže jeho konstrukce je také ovlivněna dobou vzniku a proto i limity modernizace jsou jinde.  A pokud se někdy zúčastní bojových konfliktů, pomůže to také při úpravách Je fakt, že naši piloti jsou na tento stroj už zvyklí a byla by škoda v jejich užívání nepokračovat i z důvodu ekonomického, protože přeškolování na zcela jiný typ letounu je drahé. Manévrovatelnost je u obou také skvělá a to díky druhu řízení u F-16 to předvedli Izraelci i Američané mnohokrát během bojových misí. Ale je pravdou že se nikdy bojově nesetkali s moderními stroji ruské provenience zejména Su-27 a jejich modifikacích a obávám se, že tam by neměl ani jeden ze strojů moc šancí Nepamatuji se, že by na nějaké letecké přehlídce například v Hradci Králové či jinde zkusili udělat a to byť jen z recese cvičný manévrový souboj. Četl jsem v jedné knize o letadlech, že k tomu došlo snad jen jednou a to v Austrálii při přátelském setkání F-18 a Su-27 a i to dopadlo dost jednoznačně. Pokud však bude naše republika muset vyhlásit veřejnou soutěž o to, kdo získá zakázku na nákup stíhaček pro naše letectvo, bude zajímavé sledovat jak se do bude vyvíjet. Favorizováni jistě budou USA, protože ti mají zde partnerský podnik Aero Vodochody, ale na druhou stranu je pravda že nám toto partnerství nepomohlo ani při jediném obchodu v zahraničí na prodej L-159, prý dokonce naopak Pokud se přihlásí do soutěže Francouzi s Rafale B a C, tak to hodně zamíchá kartami, protože jde o letoun naprosto jiné koncepce a kategorie, jehož konkurentem je Eurofighter. Zde figuruje BAE, stejně jak u Gripenů, lze předpokládat že na nákup Eurofighterů bude tlačit EU Ale je pravda, že vývoj Eurofighteru se strašně vlekl. Je škoda že se do tendru patrně nepřihlásí Rusko se Su-35 protože to by byl technologický skok někam naprosto jinam z čistě technického hlediska tento stroj nemá konkurenci. Ale patně by to bylo politicky neúnosné a spousta lidí by asi padlo do komatu. Důležitým faktorem bude i to co to přinese našemu průmyslu? Nejlepší by bylo, pokud by se letouny montovali zde, dalo by to práci mnoha lidem jak při výrobě, tak při opravách.
0 0
možnosti

Rem

27. 8. 2012 16:20
Příští vláda o letadlech?
Příští vláda? A o letadlech? Ta nanejvýš rozhodne, jak podle Nařízení Komise č. 999 999 999 rozpustit českou kokotlinku do všeobjímající, milované, nenahraditelné a nesmrtené Únie evropských demogratických nesvéprávných regionů...
0 0
možnosti

27. 8. 2012 9:11
Dobrý den,pane Shabu
nevím,zda máte někdy čas,juknout na jiné servry.Před asi měsícem byl na Parlamentních listech v rubrice čtenáři se ptají politiků vznesen dotaz ohledně Gripenů a to v době kdy Nečas cukal Švédům..co by jako komunisté dělali.Víceméně ing.Dolejš napsal,že v situaci jaké momentálně naše republika je by se to asi mělo přenechat DALŠÍ VLÁDĚ...takže asi tak :-).
0 0
možnosti

Ctenarcp

27. 8. 2012 7:08
Což letadla ...
To budou ještě nervy. Thriller by se dal napsat, Trhák natočit. Ostatně, když je řeč o kinematografii, je dobře, že se stát rozhodl ji podpořit.http://kultura.idnes.cz/pobidky-hanakova-0ks-/filmvideo.aspx?c=A120826_150627_filmvideo_ptk#utm_source=rss&utm_medium=feed&utm_campaign=idnes&utm_content=main Ale je to především ODSmannský stát, ten kultuře příliš nepřeje. To by se možná vyplatilo podívat, zda nezačaly vznikat nějaké "firmy" na podporu kinematografie...A hele: V Kolkovně se jedna narodila.Datum zápisu:29. června 2012"Nadace české bijáky "A kdo jí to šéfuje?  Ten Obchodní rejstřík si snad dělá legraci ... Tak to se budou otáčet slušné peníze.http://www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/184617-z-500-kilometru-filmu-ukroji-digitalizace-dalsi-kus/A také dnes píší v novinách, že J&T získá Špindl ... J&T ...  Nepodnikají oni také ve Vysokých Tatrách? Nemají tam nějaká Properties?  High Tatras ... HT ..V Tatrách je krásně. http://www.htproperty.sk/?lang=en&page=homehttp://rejstrik-firem.kurzy.cz/29019001/ht-property-sro/
0 0
možnosti