O co hraje ministr Žák v personální výměně na ŘSD?

Zdeněk Žák vysvětloval odvolání šéfa Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka tím, že je málo razantní. Ale nakonec za ŘSD supluje ministerstvo.

Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák. | foto: © montaž ČESKÁ POZICE, Alessandro Canu, foto ČTKČeská pozice
Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák.

Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák vyměnil před nedávnem tři manažery podřízených organizací – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), Ředitelství vodních cest a Drážního úřadu. Největší pozornost upoutala výměna na ŘSD.

Ministr Žák tvrdí, že v čele ŘSD potřebuje razantnějšího vyjednavače se stavebními firmami, a to i v případech, kdy jsou již roky podepsané smlouvy na výstavbu infrastruktury. Jenže měnit obsah takovýchto kontraktů lze jen obtížně. A navíc dohadování se stavebními společnostmi nyní vede ministerstvo, nikoliv ŘSD. K čemu tedy razantnější vyjednavač? A byla Čermákova neúdernost hlavním důvodem jeho odvolání?

Příspěvková organizace ŘSD ročně disponuje více než 35 miliardami korun, které rozděluje ve veřejných tendrech. V současné době se chystá několik soutěží, v nichž se firmy utkají zhruba o 4,5 miliardy korun. Nově jmenovaný generální ředitel Pavel Kočica tak bude spolurozhodovat, kdo bude mezi vítězi a kdo skončí poražený. I to je důvod, proč stojí za to personální změny na ŘSD pozorně sledovat.

Jak na slevy?

Ministr v demisi Žák po odvolání Davida Čermáka pro ČESKOU POZICI uvedl:

„Pan Čermák není odvolán pro závažná pochybení či pro naprostou nespokojenost s řízením organizace, jako se tomu stalo v případě ostatních dvou ředitelů. K výměně mě vedl jeden fakt, a to sice, že na jeho postu bych rád viděl manažera, který bude o dost razantněji jednat se zhotoviteli staveb. Pan Čermák se hodí spíše do klidného období, nikoliv do doby, kdy některé stavební firmy nepochopily, že doba, kdy si diktovaly podmínky, za jakých budou stavět, je pryč. Nyní je naopak doba, kdy budeme tvrdě hájit stát a jeho občany.“

V pořadu Události, komentáře, který vysílala Česká televize 1. října, odpověděl ministr dopravy v demisi na dotaz moderátora, proč odvolal Davida Čermáka, následovně:

„Protože jsem získal pocit, že potřebujeme v čele Ředitelství silnic a dálnic tvrdého člověka, který dokáže se postavit těm firmám a vyjednat s nimi daleko výhodnější podmínky. Uvědomte si, že my nejednáme jenom o tom, jestli se nám rekonstruuje dobře nebo špatně dálnice D1. My začínáme znovu investovat velké peníze do dopravní infrastruktury, mnohdy nám nezbývá, než pokračovat, obnovovat ty zastavené projekty, které byly vysoutěženy za dramaticky vyšších cen, než které jsou na trhu dnes, a my, byť ty firmy mají v ruce platnou smlouvu, tak je potřebujeme dotlačit k tomu, aby nám poskytly výhodnější podmínky pro stát.“

Když ministr dopravy uváděl do funkce Pavla Kočicu, konstatoval, že od něho mimo jiné očekává, že vyjedná slevy u šestnácti staveb, které byly v minulosti pozastaveny kvůli nedostatku peněz a postupně se „rozmrazují“. Pro Kočicu jde o – můžeme to říci rovnou – velmi těžké zadání. 

Stavaři se již proti požadavku slev na zmíněné stavby ohradili. Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví ČR, tvrdí, že by se neměla hrát hra na vydírání. Podle něj by měly obě strany respektovat platné smluvní vztahy. „Buď v této zemi platí smlouvy, nebo tu už neplatí vůbec nic,“ uvedl pro ČTK Matyáš. Odmítá, že by ceny v minulosti vysoutěžených staveb (v době ministra Aleše Řebíčka) byly nadsazené. „Ty stavby nebyly předražené. Stavby byly naceněny standardně s kalkulací přiměřeného zisku. Marže stavebních firem se v té době pro zajímavost pohybovala v rozmezí tří až čtyř procent,“ řekl.Paradoxní je, že razantnějšího vyjednavače na ŘSD nyní supluje ministerstvo dopravy samo

Poskytnout slevy neumožňuje ani zákon. „Rozhodně nelze měnit jednotkové ceny, které jsou uvedeny ve smlouvě. V takovém případě by totiž bylo nutné vypsat nové výběrové řízení. Firma může přistoupit na to, že z faktury sleví určitou částku. Na tom se ale musí shodnout obě strany – ŘSD i stavaři,“ říká bývalý ředitel ŘSD David Čermák.

Ředitelství silnic a dálnic přesto může konečnou cenu komunikace snížit. Jako zadavatel zakázek může rozpustit finanční rezervy na jednotlivé projekty nebo škrtne některé ze souvisejících staveb, jež nejsou pro provoz dálnice skutečně nezbytné. Úspory, nikoliv však sleva, jsou zcela v režii ŘSD, i když často při jejich hledání spolupracuje se stavebními firmami. 

Paradoxní je, že razantnějšího vyjednavače na ŘSD nyní supluje ministerstvo dopravy samo. „Jednání o dodatcích a slevách u historicky zasmluvněných akcí vede ministerstvo dopravy,“ odpověděla ČESKÉ POZICI mluvčí ŘSD Martina Vápeníková na dotaz, zda se již podařilo dohodnout nějaké slevy. 

Svou aktivitu potvrzuje i samo ministerstvo. „Důvodem je především to, že ministerstvo dopravy vybírá stavby k realizaci tak, aby bylo možné na jejich financování využít prostředky z operačního programu doprava. Posuzuje je tedy z hlediska možnosti čerpání evropských fondů, což je v jeho kompetenci. Ministerstvo je navíc ochotné tyto stavby spustit pouze za určitých podmínek. Vzhledem k tomu, že úřad požaduje od zhotovitelů slevy, a usiluje tak o přehodnocení uzavřených smluv, jde o jednání, které přísluší přímo ministerstvu dopravy,“ uvedl pro ČESKOU POZICI tiskový mluvčí Tomáš Neřold. Dodal, že se již podařilo dohodnout slevy na třech letos obnovených stavbách, a to v rozmezí jednotek až desítek procent.  

Bude se opravovat transparentně?

Pro firmy, ale i pro nejrůznější lobbisty jsou však daleko důležitější než jednání o slevách nově vypisovaná výběrová řízení. Největší balík, který se v brzké době rozdělí mezi stavební firmy, je určen na opravu silnic a dálnic. Zhruba jde o částku 4,5 miliardy korun. Do loňského roku fungoval na ŘSD netransparentní systém přidělování zakázek na opravu a údržbu silnic, které většinou spadaly do kategorie zakázek malého rozsahu. Šlo o léta zaběhnutý systém.Do loňského roku fungoval na ŘSD netransparentní systém přidělování zakázek na opravu a údržbu silnic

ŘSD velkou část tendrů na opravu a údržbu silnic vůbec nezveřejňovalo. Ředitelé jednotlivých krajských správ navrhli generálnímu řediteli pět předvybraných firem. Šéf ŘSD měl následně možnost tento seznam změnit o dvě položky. Mohl v tomto seznamu nahrazovat, zredukovat ho či doplnit, teprve poté krajské správy oslovily firmy podle (případně inovovaného) seznamu. To vysvětluje, proč byl post generálního ředitele ŘSD tak významný.

Letošní tendry na opravu a údržbu byly připraveny jako maximálně otevřené. ŘSD pod vedením bývalého generálního ředitele Davida Čermáka chtělo s úspěšnými firmami uzavřít rámcové smlouvy. Výběrová řízení však zatím vypsána nebyla. Mluvčí Vápeníková konstatovala, že nové vedení ŘSD rámcové smlouvy na opravy a údržbu prověřuje. „Zatím v této věci nerozhodlo,“ dodala Vápeníková.  

O zakázky ŘSD se mimochodem utkají v nejbližší době také právníci. V internetovém Věstníku veřejných zakázek byla již začátkem září zveřejněna předběžná oznámení na dva tendry. V prvním ŘSD poptává obecné právní poradenství, ve druhém právní poradenství související s veřejnými zakázkami. Odhadovaná hodnota zakázek dosahuje 100 milionů korun. ŘSD hodlá s advokátními kancelářemi uzavřít rámcové smlouvy na čtyři roky.

Kdo chtěl odvolat Čermáka?

Tam, kde se rozdělují velké částky veřejných peněz, se hromadí i nejrůznější spekulace o tom, kdo chce rozhodování ovlivnit. ŘSD není v tomto ohledu výjimkou. Téměř okamžitě po výměně na postu generálního ředitele začaly kolovat zvěsti, že na Čermákově odvolání měli mít zájem hradní kancléř Vratislav Mynář a poradce prezidenta Martin Nejedlý. Nejnověji pak na tento „seznam“ přibylo ještě jméno Zbyňka Šolce, šéfa kabinetu ministra dopravy, který má údajně kontakty na pražské lobbisty. Důkaz o tom, že se tito lidé skutečně podíleli na personální rošádě, však nemáme.

Odvolání generálního ředitele ŘSD má ještě jednu rovinu. Od roku 2010 se na místě šéfa ŘSD spolu s Pavlem Kočicou vystřídali již čtyři manažeři. (A je otázkou, zda Kočica bude vyhovovat i novému ministrovi dopravy, jenž usedne ve vládě po parlamentních volbách.) Pro organizaci nejsou časté změny ve vedení rozhodně dobrou zprávou. Každému manažerovi trvá určitou dobu, než se s podnikem seznámí. Kvůli tomu se na vedlejší „kolej“ dostávají koncepční záležitosti, například transformace organizace na akciovou společnost, schvalování nových obchodních podmínek či sjednocování rámcových smluv.