Články autora
Vejdi dál, můj služebníku dobrý…
Podle sekulárních kritérií byl život L. Brenta Bozella, fascinující postavy americké pravice po 2. světové válce, neúspěšný a selháním. Dle Bozellových kritérií však byl jednoznačným a zářivým triumfem – ve víře a službě člověku i Bohu.
Tři ponaučení z nepokojů v americkém Fergusonu
Poté, co na začátku srpna bílý policista zastřelil neozbrojeného černošského mladíka, vypukly násilné demonstrace proti zvůli bílé rasistické policie. Soud však policistu neobžaloval. Nad příčinami a důsledky případu se zamýšlí Roman Joch.
Noví lídří anglofonního světa: Australský a kanadský premiér
Není-li morální vůdcovství na mezinárodní scéně ochotný ani schopný poskytnout prezident USA Obama, musejí se ho ujmout Tony Abbott a Stephen Harper. Právě oni dva se dokázali postavit ruskému prezidentu Putinovi.
A české vyrovnání se s totalitarismem je kde?
Přelom epoch konec druhé světové války a zánik nacismu a začátek studené války a přetrvávání komunismu vedl mnohé k hluboké a originální reflexi totalitarismu. Jak je možné, že přelom konce studené války a začátek poststudenoválečného období nevedl české disidenty k reflexi, co to znamená?
Komunismus porazil Reagan, nikoli Gorbačov

Interpretovat konec studené války pouze na základě výpovědi amerického velvyslance v 80. letech v Moskvě Jacka Matlocka je neudržitelné – politiku vůči Sovětskému svazu neformuloval, jen vykonával příkazy prezidenta Reagana. S tezemi v článku Jana Schneidera polemizuje Roman Joch.
Vychytralá vulgarita Miloše Zemana

Prezident se v nejnovějších „Hovorech z Lán“ snažil vulgarismy zakrýt něco mnohem důležitějšího a odvést od toho pozornost. Svým řečnickým trikem chtěl šokovat a převzít rozhovor do vlastní režie. A to se Zemanovi podařilo. Proč to udělal?
Čtyři fenomény 28. října

Každá společnost potřebuje svůj politický národ utvářející mýtus. „A 28. říjen je nejen jeden z mnoha užitečných mýtů současného českého politického národa,“ píše Roman Joch.
Je třeba hájit manželskou rodinu

Mimořádná biskupská synoda o rodině byla pro katolickou církev důležitá možná i proto, že papež František zaujal vstřícnější postoj k rozvedeným či k homosexuálním sňatkům. Píše představitel středového přístupu k rodině Roman Joch.
Pravicový antisemitismus už nehrozí. Levicový ano.

Levicový antisemitismus souvisí s postoji Nové levice. Ta považovala a považuje západní civilizaci za špatnou, militaristickou, imperialistickou, kolonialistickou a vykořisťovatelskou. A je radikálně rovnostářská a sekularistická. O důsledcích těchto postojů pro Izrael píše Roman Joch.
Proč američtí Židé věří v levicový liberalismus
Nábožensky vlažní Židé nejčastěji protestují proti veřejnému vystavování náboženských symbolů. Přesvědčovat americké Židy, že pravice je pro ně dobrá, je marné, pokud se nevrátí ke své skutečné náboženské tradici.
Propojení politiky a médií nemusí být tragédií

Všichni vědí, která média ministr financí Andrej Babiš vlastní. Podstatné je, že existují i média, jež nekontroluje. Horší je, když média někoho podporují skrytě, píše Roman Joch a připomíná případ lorda Beaverbrooka.
Dokáže NATO ubránit své členské země?

Summit Severoatlantické aliance měl mimo jiné rozhodnout, zda by evropské členské země měly dozbrojit na úroveň skutečné obranyschopnosti a převzít odpovědnost za bezpečnost Evropy. Uskutečnil se v 65. roce existence Aliance a lze jej označit za „summit důvěryhodnosti“, píše Roman Joch.
Co by NATO mělo udělat, ale asi neudělá?

Neumožní-li summit NATO vyzbrojit Ukrajinu aspoň konvenčně, vydá se Aliance na cestu do bezvýznamnosti. V takovém případě bude summit selháním, což ještě více povzbudí Vladimira Putina v jeho avanturismu. Očekávání a doporučení Romana Jocha.
Druhá světová válka skončila v roce 1989

Cílů západních demokracií ve válce, jež v Evropě začala 1. září 1939, nebylo dosaženo v roce 1945, ale až v roce 1989, kdy Polsko – a celá střední Evropa – nabylo skutečné svobody a samostatnosti. Proto lze rok 1989 považovat za (zatím?) definitivní konec konfliktu, jehož výročí vypuknutí si připomínáme.
Chceš-li mír, připravuj se na válku
Už starořecký historik Thukydides uvedl tři důvody, proč lidé válčí – strach, zájem a čest. Mnoho mírumilovných lidí se ohledně vzniku válek mýlí, což má tragické důsledky. Domnívají se, že je vyvolávají zbraně – že když lidé zbrojí, vypukne válka.
O autorovi
Roman Joch
