Články autora

Útěk z kříže Vladimíra Nováka

Dvě postavy (2009). Olej, plátno, 60 x 60 cm.

Výstava v Galerii Vltavín dokládá Novákovu virtuozitu. Střídá šťavnatá gesta hutné barvy s rafinovanými lazurami a kresebnými pointami.

11.10.2013

Sopkovy krajiny bez lidí

Vejce (2013). Akryl na plátně.

Unaven z lidí maluje Jiří Sopko krajinné výseky v okolí Rynoltic, kde pobývá na své chalupě. Zachycuje jen „to, co vidí“.

8.10.2013

Krásné erotické stroje aneb „Ženy mají býti při těle“

Krásné erotické stroje (1971). Olej, plátno.

Jiří Načeradský je malíř odvážně satirický a radikální v každém okamžiku. Žena je u něj nositelkou otevřené imaginace a zjitřené vášně.

2.10.2013

Andy Warhol na Hluboké: Připomínka neklidné epochy

Jen během prvních deseti dní zhlédlo výstavu Andyho Warhola na tři tisíce návštěvníků.

Zapomeňte na lokální pokus o nafouklou bublinu. Organizátorům výstavy Andy Warhol – Zlatá šedesátá se podařilo téměř nemožné.

30.8.2013

Národní galerie už nesmí být mocenským balvanem, který dusí a rozděluje

„Skutečně klíčové je nastavit systém fungování Národní galerie tak, aby se na kulturní scéně stala otevřeným, sjednocujícím a inspirativním prvkem,“ říká Jiří Fajt o svých prioritách.

Nový ředitel Národní galerie v Praze Jiří Fajt v rozhovoru říká: „Za naléhavou považuji potřebu statutárních změn a změn právních poměrů.“

18.8.2013

Slovanská epopej Martina Mainera

Martin Mainer: Slovanská epopej. Akryl, plátno, 190 x 290 cm (2012–2013).

Volnou reflexi na cyklus Alfonse Muchy vystavuje pražská Špálova galerie. Prvoplánově se v obrazech o historii Slovanů vůbec nemluví.

30.7.2013

Dva sochaři, jedno duchovní zacílení

Jindřich Zeithamml: Elipsa. Dřevo, plátkové zlato, 81 x 42 x 21 cm (nedatováno).

Zbyňka Sekala a Jindřicha Zeithammla charakterizují osobité zkušenosti, solitérní postavení i přínos pro celou českou výtvarnou scénu.

25.7.2013

Ztracený ráj Raqiba Shawa

Raqib Shaw: Budoár Opičího krále II (2012). Grafit, akryl, třpytky, email, štras na papíře, 136 x 288,5 x 6,5 cm (Galerie Thaddaeus Ropac, Paříž-Salzburg).

Esteticky vytříbené kompozice indického malíře v Galerii Rudolfinum matou vlastní prozářenou krásou. Vyprávějí příběhy plné vášní a střetů.

6.7.2013

Jan Křížek: Od umění ke včelám

Jan Křížek: Figurativní kompozice (1957). Tempera, kvaš, barevný karton, 31 x 50,5 cm (Národní galerie v Praze).

Kresby a sochy vystavené ve Valdštejnské jízdárně ohromí spontaneitou, syrovostí, osobitým „naivním“ přednesem i mírou aktuálnosti své doby.

28.6.2013

Skleněný svět Vladimíra Kopeckého

Obrazy a plastiky Vladimíra Kopeckého v Galerii středočeského kraje.

Je fenoménem přesahujícím navyklé oborové dělení. Kopeckého „věci“ ze skla a tvorbu jeho žáků vystavuje kutnohorský GASK.

Vidění Vladimíra Kokolii

Detail obrazu Koruna (2008).

Návštěvník výstavy No problem by se měl oddat jen obrazu a jeho motivu. Nic víc a nic méně. Strom je strom – možná podstata stromu.

Libor Fára: Dionýský život – apollinská práce

Dětská hravost, otevřená spontánnost, také však arogance a následné zkraty vytvářely neklidnou povahu mimnořádného umělce 20. století.

16.5.2013

Paralelní svět Argonautů

„O umělci se nějak předpokládá, že se líbá či souloží s múzami, pak si, čas od času, od těchto rozkoší odpočine a tvoří, což je mu slastí ještě větší a pohodlnější než ty činnosti předchozí.“

Když se textem Apollónia Rhódského prokoušete, začnou k vám víc a víc promlouvat jednotlivé obrazy, říká výtvarník Michal Singer.

Radek Kratina: Dílo vržené jako míč

Pohled na instalaci výstavy v Domě U Kamnného zvonu v Praze.

Hravost a neukončenost objektů významného autora výtvarné scény 20. století trefně reflektuje naši pozdní dobu.

3.5.2013

Soumrak v Rudolfinu: Zneklidňující a varovná podívaná

Daniel Pitín: Ztracený architekt (2008). Olej, akryl, kouř svíčky a papír klížený na plátně, 150 x 210 cm.

Výstava nastoluje neodbytné otázky po významu a postavení současné figurální malby. Naznačuje, že už není prominentní vizuální disciplínou.

18.4.2013

O autorovi

Radan Wagner

Radan Wagner | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Vystudoval dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Je kurátorem, recenzentem, publicistou a malířem na volné noze. Dříve pracoval na různých postech v oblasti kultury. V letech 2004 až 2009 byl šéfredaktorem časopisu Revue Art. Věnuje se především současnému českému umění.