Nová firma pro Temelín: Rosatom získá majoritu, Škoda JS třetinu

V čele Nuclear Power Alliance mají stanout manažeři plzeňské škodovky.

Ve společnosti Nuclear Power Alliance, kterou tento měsíc hodlají kvůli dostavbě Temelína založit účastníci konsorcia MIR.1200, bude mít většinový podíl 66 procent ruská korporace Rosatom prostřednictvím dvou dceřiných společností. Plzeňská Škoda JS získá 34 procent.

ČESKÉ POZICI tuto informaci potvrdil v Moskvě viceprezident Rosatomu Kirill Komarov. Nuclear Power Alliance (NPA) bude firmou typu „special purpose vehicle“ – bude mít tedy zvláštní úkol zajistit přípravu, a případně i řízení projektu stavby dalších dvou bloků jaderné elektrárny v Temelíně.

Řízení projektu by se nová společnost NPA zhostila v případě, že by v temelínském tendru zvítězilo konsorcium MIR.1200 v souboji s Westinghousem

Řízení projektu by se nová společnost zhostila v případě, že by v temelínském tendru zvítězilo právě česko-ruské konsorcium MIR.1200. Po vyřazení francouzské Arevy je v tuto chvíli jeho jediným soupeřem v boji o obří zakázku za zhruba 250 miliard korun americko-japonský Westinghouse.

Součástí konsorcia jsou kromě Škody JS také ruské společnosti Atomstrojexport a Gidropress. Obě patří do skupiny Rosatomu, a obě také získají podíl 33 procent v NPA – dohromady tedy zmíněný kontrolní balík 66 procent. „Máme dvě třetiny a je to logické, když jsou v konsorciu tři společnosti,“ uvedl Komarov.

Viceprezident Rosatomu nicméně poznamenává, že role plzeňské Škody JS, která je lídrem konsorcia, bude významná i v nové společnosti NPA. „Plánujeme, že vedoucí pozice v nové společnosti zaujmou představitelé Škody JS,“ řekl Komarov.

Šéfem manažer z Plzně

Výkonným šéfem NPA se má stát dosavadní člen představenstva Škody JS Josef Perlík, který už dříve uvedl, že firma by mohla zaměstnávat až čtyři stovky inženýrů.

Sama plzeňská Škoda JS je členem ruské strojírenské skupiny OMZ, kterou nepřímo vlastní Gazprombank. Ačkoliv se objevovaly úvahy o tom, že by plzeňská firma měla také přejít do skupiny Rosatomu, Komarov uvedl, že nic podobného se v současné době neplánuje. Zdůraznil, že Škoda JS zůstává českou firmou. „Tento podnik má sídlo v Plzni, řídí ho český management, v Česku vytváří pracovní místa a platí daně,“ dodal Komarov.

Počet příspěvků: 3, poslední 11.3.2013 01:33 Zobrazuji posledních 3 příspěvků.