Nízké tržby Googlu v Evropě i Česku zajímají finanční úřady

Evropské vlády se ptají, jestli u nich Google vykazuje všechny tržby a platí z nich daně, nebo je vyvádí mimo dosah finančních úřadů – do Irska či na Bermudy. Otázky vyvolává i jeho pobočka v Česku.

Jan Klesla 15.2.2016
Google – ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Google – ilustrační foto. | foto: Reuters
Google – ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Google se na začátku února stal nejhodnotnější společností světa, pozornost ale upoutal i jeho nadýchaný finanční polštář ve výši 43 miliard dolarů v daňových rájích. Evropské vlády se proto ptají, jestli u nich internetová jednička vykazuje všechny tržby a platí z nich daně, nebo je vyvádí mimo dosah finančních úřadů, do Irska či na Bermudy. Problémy kvůli daním stíhají Google především v Británii a v Itálii. Otázky však vyvolává i pobočka v Česku.

Podle údajů oborového Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) dosahoval tuzemský trh s reklamou v online vyhledávání za rok 2014 objemu 3,36 miliardy korun. Dominantní je na něm právě Google společně s prakticky jediným konkurentem Seznam.cz, který vykázal tržby ve výši 1,25 miliardy. Jenže český Google za stejný rok ve své výroční zprávě uvádí tržby ve výši pouhých 207,5 milionu korun, čistý příjem téměř 11 milionů a splatnou daň 5,5 milionu korun.

Problematické vykazování

Firma zásadně neuvádí, jak se jí na jednotlivých trzích celkově daří. Otázky ohledně jejích výsledků v Česku patří k těm nejcitlivějším. „Google v Česku podniká v souladu s místními právními předpisy – včetně daňových zákonů – a zároveň plně spolupracuje s místními úřady,“ uvedla mluvčí Janka Miklík Zichová na dotaz, jak si vysvětlují téměř dvoumiliardový rozdíl.

Vykazování tržeb a zisků je u Googlu problematické, protože jde z podstaty o internetovou společnost, která své služby poskytuje bez ohledu na hranice států

Tuzemští odborníci mají ovšem jasno. „Jiná možnost v reklamě ve vyhledávání není. Existuje kvalifikovaný odhad pro celý trh, Seznam tržby jasně deklaruje a prostý rozdíl je podíl Googlu,“ sdělil LN dobře obeznámený zdroj z českého internetového trhu, který si však vzhledem k pozici Googlu přál zůstat v anonymitě.

„Google nám žádné údaje neposkytl, ptáme se zadavatelů a dopočítáváme tak celkový objem trhu,“ uvedla ředitelka SPIR Kateřina Hrubešová k tomu, jak respektovaná profesní organizace dospěla k údajům o objemu trhu. Vykazování tržeb a zisků je u Googlu problematické, protože jde z podstaty o internetovou společnost, která své služby poskytuje bez ohledu na hranice států. Pokud si český zákazník objedná reklamu v jeho online systému, přistupuje na servery, které mohou být – na rozdíl od konkurenčního Seznamu – kdekoliv v zahraničí.

Reklama

Stejně tak se reklama může zobrazovat prakticky kdekoliv, a je tedy těžké určit, kde se služba poskytuje. Většinu takových příjmů Google daní především v Irsku, z pohledu států ale firma získává peníze právě z jiných zemí. To potvrzují i zástupci českého ministerstva financí.

Reklama se může zobrazovat prakticky kdekoliv, a je tedy těžké určit, kde se služba poskytuje. Většinu takových příjmů Google daní především v Irsku, z pohledu států ale firma získává peníze právě z jiných zemí.

„Jednou z často užívaných strategií, kterou používá i firma Google, je soustředění prodejů pro určitý region do státu s nízkou sazbou. Konkrétně to funguje tak, že veškeré služby konečným zákazníkům v Evropě včetně České republiky poskytuje Google Ireland. Google ČR, stejně jako Google UK, slouží víceméně pouze pro organizování reklamních kampaní, což činí na zakázku od Google Ireland a za což irská pobočka české pobočce platí. Ziskem vykazovaným v ČR je pak pouze marže z takto organizované reklamní kampaně,“ vysvětluje Kateřina Vaidišová z vnějších vztahů a komunikace ministerstva.

Generální finanční ředitelství odmítlo s odkazem na povinnost mlčenlivosti komentovat, zda se na základě evropských případů zabývá přímo českým Googlem. „Obecně lze říci, že podněty k provedení daňové kontroly dostáváme zcela běžně od občanů, firem, institucí i od médií. Standardně se všemi těmito podněty zaobíráme,“ uvedla mluvčí Petra Petlachová.

Itálie a Velká Británie

Na podobný problém narazil Google v Itálii, kde se o něj začaly zajímat tamní úřady. Agentura Reuters uvádí, že podle italské policie se měla společnost v letech 2009 až 2013 vyhnout placení daní ve výši 227 milionů eur. Podle listu The Wall Street Journal pak mezi lety 2007 a 2013 mělo jít dokonce o 327 milionů eur.

Podle italské policie se měla společnost v letech 2009 až 2013 vyhnout placení daní ve výši 227 milionů eur

Například za rok 2014 přitom Google zaplatil v Itálii daně 2,2 milionu eur, přičemž tržby vykázal 54,4 milionu. Úřady společnost obvinily, že své zisky přesouvá raději do Irska, namísto aby je danila na Apeninském poloostrově. Jen několik dnů před oznámením dosud nejlepších výsledků Googlu a jeho mateřského koncernu Alphabet se navíc stala předmětem kritiky dohoda s britskou vládou.

Podle ní má firma doplatit 130 milionů liber na dani z příjmu za uplynulých deset let. To ale odpovídá asi jen tříprocentní daňové sazbě, protože společnost v Británii, která je jejím druhým největším trhem po USA, vydělala odhadem 7,2 miliardy liber. Ministr financí George Osborne sice nejprve dohodu hájil, po vlně kritiky ale jeho kolega v čele resortu obchodu Sajid Javid následně musel připustit, že to „nebyla právě nejslavnější chvíle“.

Dohody o výměně zpráv

Problémy kolem placení daní nadnárodními společnostmi, jako je Google, se snaží exekutivy intenzivně řešit. „Jsou to vlády, kdo vytváří daňovou legislativu, daně pak nezávisle vymáhají finanční úřady, přičemž Google dodržuje veškeré daňové zákony,“ uvedl v reakci na kritiku pro list Financial Times Petr Barron, šéf Googlu pro evropské záležitosti.

Británie společně s dalšími 31 státy koncem ledna podepsala v Paříži takzvané mnohostranné dohody o výměně zpráv podle zemí. Díky nim si budou automaticky státy, mezi kterými je i Česko, vyměňovat informace o nadnárodních společnostech.

Británie společně s dalšími 31 státy koncem ledna podepsala v Paříži takzvané mnohostranné dohody o výměně zpráv podle zemí. Díky nim si budou automaticky státy, mezi kterými je i Česko, vyměňovat informace o nadnárodních společnostech. To by mělo autoritám, jako je britský daňový úřad (HMRC) či české ministerstvo financí, pomoci lepé pochopit, jak nadnárodní korporace strukturují svoji činnost.

„Mnohostranné dohody o výměně zpráv budou mít prakticky ihned dopad ve zvýšení mezinárodní spolupráce v daňových záležitostech tím, že se zvýší transparentnost jednání nadnárodních společností,“ komentoval dohodu generální tajemník OECD Angel Gurría. A dodal: „V rámci této dohody budou informace mezi jednotlivými daňovými úřady navzájem sdíleny, což jim poskytne jednotný celkový obraz klíčových ukazatelů nadnárodních firem. Jde o potřebný nástroj k dosažení cíle, jak zajistit, aby podniky platily svůj spravedlivý daňový podíl,“ dodal.

Přesunování na Bermudy

Dohodu komentoval i český ministr financí Andrej Babiš: „Stejně jako v boji s úniky na DPH je těsná mezinárodní spolupráce nezbytná i pro efektivní boj s úniky na daních z příjmů. Tato mnohostranná dohoda nám pomůže eliminovat praxi, kdy si spřízněné subjekty ve vzájemných transakcích upravují ceny tak, aby zdanitelné zisky plynuly do zemí s nižší mírou zdanění.“

Google přesouvá přes irskou centrálu své zisky na Bermudy, protože tam nemusí platit korporátní daně

Jako krok vpřed to označil i šéf britské pokladny Osborne. Podle listu Financial Times dokonce tvrdí, že Británie stála vždy v čele boje za větší daňovou transparentnost. Proti tomu však jdou informace, které ukazují na pravý opak. Například v neděli 31. ledna přišel deník Observer s tím, že Británie v minulosti lobbovala u Evropské komise, aby vyjmula Bermudy z černé listiny daňových rájů, jež jsou kvůli svým daňovým „výhodám“ na evropském sankčním seznamu. Právě na Bermudy přitom Google přesouvá přes irskou centrálu své zisky, protože tam nemusí platit korporátní daně.

Větší zdanění internetových společností, jako je Google, Apple, Netflix či Facebook – tedy těch, které se zabývají prodejem digitálního obsahu, zvažuje i Kreml. Podle Putinova poradce pro internet Germana Klimenka by měla platit rovnost zahraničních a ruských firem před zákonem. Zahraniční společnosti by tak měly platit daň z přidané hodnoty ve výši 18 procent. „Rád bych věděl, kolik Google vydělá na území Ruska, a k tomu připočetl 18 procent. Velmi by mne toto číslo zajímalo. Až se ho dozvíme, vyvodíme z toho závěry,“ pronesl v rozhlasové stanici Klimenko.

EU by měla zavést jednotnou daň pro web

Daně platím, svou ženu miluju, občas i cizí, trochu kličkuju. Úvod populární písničky jako by přesně popisoval pozici Googlu. Nějaké daně skutečně platí, i když se nám může zdát, že si jejich výši opravdu pořádně optimalizuje. Uhýbat před finančními úřady je ovšem u velkých společností tak nějak normální, stejně jako otočit se za cizí sukní.

Případ internetové jedničky je ale přece jen o něco složitější a nedá se shrnout prostou větou, že největší firmě světa se nechce platit daně. V online prostoru zkrátka není vůbec snadné určit, kde se firma a její služby ve skutečnosti nacházejí a kde je poskytuje. Klidně si můžu z USA objednat přes českou kreditní kartu a účet reklamu ve slovenštině, která se díky serverům v Irsku zobrazí potenciálnímu zákazníkovi na dovolené v Egyptě. Tvrzení Googlu, že tedy berním úředníkům neuniká záměrně, je tedy alespoň zčásti pravdivé.

Na straně druhé je však samozřejmě nefér, že třeba Seznam a další české internetové společnosti si neužívají nižší daňovou sazbu v Irsku jako jejich globální konkurent. Problém je ale v samotných státech a především EU, protože dopustí, aby jeden z nich na nízké daně lákal investory a fakticky vydělával na úkor ostatních.

Vlády se musejí konečně naučit, že internet nemá hranice a přizpůsobit tomu legislativu. Třeba tím, že se dohodnou na jednotné dani pro web v celé Evropě. Z toho by navíc profitovali i místní online hráči, které se Unie dlouhodobě snaží podpořit proti silné konkurenci z USA. Především jednotným digitálním trhem. Už jsme si zvykli, že internet narušuje tradiční odvětví – od knih až po taxíky. Daně jsou jen další na řadě. A je to stejně nevyhnutelné jako pověstné daně a smrt.

Jan Klesla

Google

Google Czech Republic

Čistý příjem (v milionech korun); splatné daně (v milionech korun)

  • 2010: 6,39; 3,2
  • 2011: 17,1; 6,7
  • 2012: 14,4; 4,1
  • 2013: 10,6; 3,2
  • 2014: 10,98; 5,5

Kolik vydělává a kolik platí na daních

Celkový objem reklamy ve vyhledávání v ČR (v miliardách korun)

  • 2010: 1,4*
  • 2011: 1,78*
  • 2012: 2,07*
  • 2013: 2,9
  • 2014: 3,36

* Odhad; do roku 2012 se počítalo vyhledávání společně s obsahovými sítěmi (skupina webů, videí a aplikací, kde se mohou zobrazit reklamy).

Tržby společnosti Seznam z reklamní služby Sklik (v miliardách korun)

nejnižší odhad

  • 2011: 0,8
  • 2012: 0,84
  • 2013: 0,87
  • 2014: 1,25

Tržby Google Czech Republic (v miliardách korun)

  • 2010: 0,16
  • 2011: 0,3
  • 2012: 0,26
  • 2013: 0,2
  • 2014: 0,21

Celosvětové tržby Googlu (v miliardách dolarů)

  • 2010: 29,3
  • 2011: 37,9
  • 2012: 46
  • 2013: 55,5
  • 2014: 66

Zdroj: Google CR a Google Inc. – výroční zprávy, AdMonitoring.cz

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.