Německý supermarketový paradox

Němečtí spotřebitelé nevěří etiketám, při nákupech potravin se řídí pouze jejich cenou.

Němcům na potravinách záleží. Zajímají se, odkud pocházejí a jakým způsobem byly vyrobené. Navzdory tomu v německých supermarketech vládne cena, nikoli kvalita. Vyplývá to z nejnovější studie Spolkového svazu spotřebitelských centrál (Verbraucherzentrale Bundesverband, VZBZ). Důvod je prostý: Němci nevěří etiketám.

„V supermarketech je něco zásadně špatně. Mezi reklamními sliby a produktovou realitou zeje obrovská propast, kterou by se politici a výrobci měli snažit eliminovat,“ řekl šéf VZBZ Gerd Billen. Dle něho spotřebitelé velmi rychle zjistí, že to, co se na přední straně produktu slibuje, neodpovídá tomu, co je malým písmem napsáno na zadní straně.

Chybějící „razítko kvality“ výrobci nahradili agresivními reklamními slogany, jejichž pravost si spotřebitel v „sámošce“ jen stěží ověří. Jakmile etiketa neslouží jako kompas, nahradí ji cena coby jediný relevantní atribut. „To právě vrcholí v cenové válce, kterou producenti kvalitních potravin nemohou vyhrát, pokud rovněž nezačnou své produkty šidit“ stěžuje si Billen, který nyní vyzval německou vládu, aby nastavila jasnější pravidla pro označování potravin.

VZBZ navrhuje zavést jakousi druhou cenovku, která by jasně vypovídala o kvalitě produktu a mapovala výrobní procesy. Nová mezinárodní značka by byla inspirovaná certifikátem Bio-Siegel, který Němci zavedli v roce 2001. Centrála spotřebitelů trvá například na tom, aby produkt před uvedením na trh prošel přísnými testy, které by odhalily, zda mu spotřebitelé „rozumějí“. Jeho výhody i nevýhody by následně měly být nekompromisně uvedené na obalu.

Kompletní studii naleznete na stránkách Verbraucherzentrale Bundesverband.