Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Nechcete jen planě nadávat? Vstupte do školy občanské iniciativy.

Má smysl prolamovat občanskou pasivitu a usilovat o změny zaběhaných poměrů? A když, jak lze něčeho dosáhnout?

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Pepa

17. 12. 2011 21:02
OZE ?
Taky nejsem odborník na energetiku.Dovolím si přirovnat elektrickou energii k vodě. Někdy je vody málo, někdy až příliš.Můžeme se spoléhat na drobné rybníčky, nebo raději na přehrady?
0 0
možnosti

Vratislav Vozník

20. 12. 2011 13:11
Obnovitelné zdroje energie
Myslím, že bychom se s tímto tématem dostali hodně mimo původní téma, navíc je ta problematika trochu složitější a nevím, jestli bych ji dokázal dostatečně vysvětlit. Nicméně hlavní část mé výše použité argumentace vychází  zejména (avšak nejen) z publikace, které je sice delší, ale čivě napsaná. Máte-li zájem, stáhnout si ji můžete na http://chytraenergie.info/images/stories/chytra_energie.pdf
0 0
možnosti

Judr. Marek Kalina

11. 12. 2011 10:31
RE:
Omlouvám se, ale proti jaderné energetice může v našich podmínkách protestovat jen blázen. Mluvil jsem o PRŮMĚRNÉM voliči levice a pravice, a tam socio-kulturní rozdíl prostě je, to je empiricky změřitelné. To se nedá rozporovat. Jaké vrstvy volí komunisty a jaké třeba ODS, samozřejmě v průměru, to je nabíledni... A že tato občanská sdružení ekologistů nadělala spoustu škod, to je doložitelné, viz. D8, plzeňský obchvat, atd... Často se jedná o vyděračské organizace, které mají pochybné financování, např. z Rakouska...
0 0
možnosti

Vratislav Vozník

17. 12. 2011 12:44
Ad průměr, financování a Temelín
Jako doktor práv jistě hodně volíte slova a v kontextu Vašich příspěvků vznikala při mé interpretaci textu souvislost mezi "levicovým ekoteroristou" a "průměrným voličem levice". Proto jsem socio-kulturní skladu osazenstva kurzu raději popsal. A jak jistě víte, průměr není zrovna kvalitní ukazatel popisné statistiky. To, že občanská sdružení udělala v něčích očích nějaké škody, jistě říct můžete. Stejně jako spoustu škod nadělala logistická nebo nákupní centra na okrajích měst nebo černé stavby třeba na Šumavě. Ve věci financování - pokud jakákoli ekologická organizace nebo její člen vydírá kohokoli, kdo zcela legálně (nebo i nelegálně) plánuje činnost s úmyslem obejít orgány ochrany přírody, pak by s ním proběhnout soud. Vydírání je vydírání. Víli dokonce, že nějaká činnost probíhá v rozporu s legislativou, ale za "nevšimné" na to nebude upozorňovat, měl by být souzen dvakrát! A pokud někdo šikanuje pod záminkou ochrany přírody své okolí, ale přitom mu jde jen o jeho vlastní pohodlí, pak je to pro mě čin neetický a ostatní eko-NNO by se od něj podle mě měly distancovat. Naopak pokud někdo získá prostředky zcela transparentním způsobem, byť od jiného státu, použije je v souladu s projektem a vše náležitě prokáže, pak v tom nevidím problém. No a Temelín? Potřeba nových bloků není - vždyť celý jeho výkon vyvážíme. Prozatím má jaderná energetika v našem energetickém mixu své místo a a myslím, že nikdo nechce odstavení Temelína ze dne na den. Ale pokud se postaví další bloky, jen se česká energetika zabetonuje v desítky let staré, z šedesátých a sedmdesátých let pocházející, koncepci. A modernizace energetické soustavy, třeba tzv. smart grids, se nedočkáme. A to je špatně. Bez modernizace můžeme na konkurenceschopnost zapomenout.
0 0
možnosti

Miki

11. 12. 2011 10:01
Bavíme-li se o parlamentní
Bavíme-li se o parlamentní demokracii, pak to tak je. Stačí se podívat, jak se snaží levice s pravicí "poštvávat" lidi proti sobě. (Levice např. proti podnikatelům / pravice třeba proti lidem pobírajícím soc. dávky.) A to je znát zejména v internetových diskuzích, kde je člověk anonymní a nebojí se napsat cokoliv. A tam je skutečně vidět jak tento systém rozděluje lidi (a šíří nenávist), ale to je samozřejmě tak vyextremizováno tím, že stát řídí polovinu našeho života, kdyby se stát staral jen o obranu a právo, tak by tu ten problém nebyl. Pokud jste Ridleyho četl, pak musíte vědět, že se lidi sdružují do skupin (v našem případě do politických stran nebo různých iniciativ), kde se mimochodem projevuje tzv. skupinová stupidita, které jsou udržovány altruismem (nějakou v zájemnou podporou)* a bojem proti ostatním skupinám**. (Tuto lidskou přirozenost dotáhl k "dokonalosti" Hitler se svým národním** socialismem*.) Takže v podstatě máte pravdu - my jsme ji nechali takto vyvinout. A to tím, že jsme jí umožnili řídit lidem jejich životy nebo žít jedněm na úkor všech ostatních. Jinak proti iniciativám nic nemám, jen prostě říkám, že tyto iniciativy budou často levicové, protože levičáci se snaží být zachránci světa a proto většinou tyto iniciativy zakládají (daleko méně než pravice) a to se mi nelíbí, protože to zase způsobí spoustu problémů - dle mého názoru. (A v dneší době to může skončit až návratem socialismu.)
0 0
možnosti

Judr. Marek Kalina

11. 12. 2011 10:34
RE:
Návratu socialismu předlistopadového typu nemůže doít. Na to snad máme složky ve státě, které toto neezpečí moitorují a proti případným aktérům by tvrdě zasáhly - silou...
0 0
možnosti

Miki

10. 12. 2011 19:37
To, že se jedná o levicovou
To, že se jedná o levicovou výchovu, jsem vydedukoval ze zmíněných názvů hnutí a jmen. Další věc je, že občanské iniciativy bývají častěji levicové. Ale jinak máte pravdu. Dost pochybuji, že se bude jednat o zapojení apolitické. V demokracii je politické úplně všechno. A demokracie je v podstatě souboj navzájem se nenávidějících skupin, které se snaží, aby byla společnost donucena fungovat podle jejich představ a k tomu je potřeba všechny ostatní skupiny "likvidovat". A to sebou nese i nálepkování. Levičák je urážka, stejně jako je urážka pravičák. Takže to není jen nějaká "akce" proti levičákům - stačí si přečíst diskuze třeba na Novinkách.cz. (Pravičák zase označuje egoistického zloděje bez sociálního cítění a bez empatie. A pak je tu ještě liberál a to je už úplný sociopat.) A řekl bych, že se tyto nadávky začnou ještě více extremizovat, zejména kvůli současným ekonomickým a sociálním problémům. Viníkem je demokracie a lidská přirozenost vytvářet skupiny bojující proti ostatním (zde doporučuji knihu Matta Ridleyho - Původ ctnosti*). Myslím, že s tím nehnete. Každopádně já ve skutečnosti s levičáky často souhlasím, jen si myslím, že docházejí k mylným závěrům - třeba že sociální stát má něco společného se vzájemnou (!) solidaritou (přitom se ukázalo, že akorát vytváří z lidí větší sobce*), ale souhlasím, že je velmi důležitá. Ovšem kdyby jim šlo jen o tu solidaritu....
0 0
možnosti

Vratislav Vozník

11. 12. 2011 8:41
Demokracie je nenávistný boj?
Nebudu mluvit nezaujatě, na škole zrovna jsem. Nicméně... Nemohu souhlasit s tím, byť jsem Matta Ridleyho (ale i S.J Goulda nebo Richarda Dawkinse) četl, že by demokracie byl boj nenávidějících se skupin. Tuhle pokřivenou představu o demokracii máme spíše proto, že jsme ji nechali takto vyvinout. Demokracie neznamená nenávist (byť si to tzv. lžinenávistníci asi rádi myslí), ale dodržování demokratických principů, zákonů práv a povinností a vzájemné spolupráci na tomto základě. Pokud však zákony dodržovány nejsou (a časti si protřečí), nezbývá, než na to upozornit. Zjednodušeně, občanská iniciativa znamená "NEdržet hubu a krok".
0 0
možnosti

Judr. Marek Kalina

10. 12. 2011 19:35
RE:
Levičák je nadávkou zejména proto, když si uvědomíte, jaká je typická socio-kulturní skladba volitele levice. V průměrů méně vzdělaný, méně úspěšný, méně zcestovalý, atd. - než průměrný volič pravice. POstavte si vedle sebe průměrného voliče KSČM nebo Paroubka s průměrným voličem ODS nebo TOP 09, rozdíl ve vzdělání i společenské úrovni je evidentní. Už proto, že skoro žádný chytrý a pracovitý člověk takové strany prostě nemůže volit. Takže proto ta nadávka. ZApojit se může chtít kdokoli, ale pod vedením kombinace pravdoláskařů (paní Petruška) a ekoteroristů (Hnutí Duha) + Bursík, a další podobní, tady není pochyb. Navíc to směřuje jenk raketýringu při výstavbě čehokli. I autor výslovně uvádí stavební řízení - vzpomeňme jen na negativní roli těchto "občanskýc iniciativ" při stavbě plzeňského okruhu, D8, et cetera, et cetera... Výchovu těchto zmetků fakt platit nechci...
0 0
možnosti

Vratislav Vozník

11. 12. 2011 8:39
Výchova neúspěšný zmetků?
Nebudu mluvit nezaujatě, na škole zrovna jsem. Nicméně... Neučíme se tady, jak dělat problémy, ba naopak, směřování bylo spíše "jak efektině přicházet s návrh řešení do veřejné debaty". A lidé, kteří tady jsou, se zdaleka nezabývají jen ekologickou oblastí. Občanské iniciativy jsou sociální, kulturní, ekologické oblasti. To že tady učí lidé z ekologicého spektra české a slovenské obačnské společnosti, přiházejí s návrhy, jak se stát občanem a využívat svých ústavních a zákonných práv, je dáno spíše tím, že mají nejvíce zkušeností. Taky si dovolím polemozivat s tím, že jsme tady banda nevzdělaných, neúspěšných nebo nezcestovalých volitelů levice. Kromě toho, že dělení na pravici a levici je dost zavádějící, pak musím také podotknout, že jediní lidé, kteří tady nemají nebo nestudují vysokou školu, jsou ti, kteří letos maturují. Mnoho z nás zcestovalo i desítky zemí celého světa. Někteří, zejména ti mladší, na to ještě nemělo dost času. A pokud jako úspěšné označujete lidi bohaté, pak jich v neziskovém sektoru opravdu moc nenajdete. Už tak nějak z definice ;) A jako Vy nechcete platit "výchovu zmetků", já zase nechci, aby si zmetci nechávali od zmetků vydávat stavební povolení v rozporu s platnou legislativou nebo aby se ze státního rozpočtu platila výstavba nových bloků Temelína. A že jde o milion-násobně jiné částky!
0 0
možnosti

Judr. Marek Kalina

10. 12. 2011 10:11
Proč zde?
Proč má na ČP propagaci něco, v čem figurující na obskurní organizace jako Hnutí Duha, nebo přímo Bursík? Nejhorší je, že toto všechno musím platit z daí. Výchova budoucích levicových ekoteroristů a troublemakerů...
0 0
možnosti

Jan H.

10. 12. 2011 6:56
... financovanou z dotací EU
Ano. Je to jen další blbost k ničemu, sloužící k "čerpání"
0 0
možnosti

Miki

9. 12. 2011 22:00
Takže se jedná o levicovou a
Takže se jedná o levicovou a environmentální výchovu mládeže...
0 0
možnosti

Vitekzkytek

10. 12. 2011 17:17
Co je na občanské iniciativě
Co je na občanské iniciativě levicového?Pokud vím, tak rozdělení světa na pravo a levo, pokud někde funguje tak maximálně u otázek ekonomických. Zapojení občana do fungování státu může chtít stejně pravičák jako levičák a stejným způsobem se toho můžou levičák i pravičák obávat. Vadí mi (obecně rozšířený) názor, že člověk, který je s něčím nespokojen a snaží se tudíž něco řešit a do veřejného života se zapojit apolitickou cestou je automaticky považován za levičáka v pejorativním slova smyslu. Proč proboha? A tak, ač se za levičáka nepovažuji, by mě velmi zajímalo, proč pojem levičák získává tak pejorativní nádech, že se už dnes prakticky stává nadávkou. Je snaha o vzájemnou solidaritu tak zavrženíhodná? Můžeme s levicovým přístupem nesouhlasit a mnoho z nás také nesouhlasí, ale proč je to urážka?
0 0
možnosti