Nečas chce skoncovat s ekotendrem

Premiér si nedokáže představit, že by jeho vláda byla spjatá s kauzou za desítky miliard, kterou doprovázejí korupční pochybnosti.

Mezi premiérem Nečasem a ministrem Kalouskem je uložena odjištěná bomba – ekotendr. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mezi premiérem Nečasem a ministrem Kalouskem je uložena odjištěná bomba – ekotendr. | foto: © ČTKČeská pozice
Mezi premiérem Nečasem a ministrem Kalouskem je uložena odjištěná bomba – ekotendr.

Nabídky tří konsorcií na likvidaci balíku starých ekologických zátěží leží zapečetěny v trezoru ministerstva financí, nicméně už dopředu vzbuzují pochybnosti. V rozhovoru pro Hospodářské noviny (HN) je znovu vyjádřil i premiér Petr Nečas. V době vydání rozhovoru v pátek 9. září nemohl tušit, jaké částky nabízejí jednotliví soutěžitelé. Nicméně byl již pevně rozhodnut: „Legitimním řešením je nevybrat vítěze, a tím prostě tendr ukončit. Nedovedu si představit, že by vláda pod mým vedením byla spjata s kauzou, která je v řádech desítek miliard korun a je provázena korupčními pochybnostmi.“

Charakter kvazikoncesní smlouvy vyžaduje, aby kontrakt vybrané firmy se státem, zastoupeným ministerstvem financí, schválila vláda. Nečasovo rozhodnutí je tedy právně čisté a všichni tři účastníci soutěže – Geosan Group, Marius Pedersen Engineering i Environmental Services – musejí i s takovou eventualitou počítat.

Na tahu je Kalousek

Ministr financí Miroslav Kalousek v této partii hraje za stát roli zadavatele. Jeho je trezor, v němž jsou na týden uloženy nabídky, to on navrhl vládě komisi, která je bude hodnotit. A na něm záleží, jakou formou svůj návrh vládě předloží. Zda autoritativně jako zadavatel předloží navrhovaného vítěze, nebo pouze výsledky k diskusi.

Obálky s oceněním všech sanací od poradenské firmy Deloitte Advisory a s jeho posouzením firmou Ernst & Young by se měly otevírat až na zasedání vládyProslýchá se, že další dvě obálky s oceněním všech sanací od poradenské firmy Deloitte Advisory a s jeho posouzením firmou Ernst & Young by se měly otvírat až na zasedání vlády. To by předjímalo trochu klidnější vývoj a možnost, že Kalousek nebude autoritativně prosazovat konkrétní návrh na vítěze tendru.

Premiérovy úvahy se totiž odebírají jiným směrem: „Musíme postupovat tak, abychom se vyhnuli arbitrážím. Naprosto legitimním řešením je prostě nevybrat vítěze. Nechci vydávat silácká prohlášení, ale tato zakázka ve mně od počátku vzbuzuje obrovské množství otazníků. Za prvé: snížení počtu uchazečů na pouhé tři znamená návodné jednání ke kartelové dohodě. Za druhé: čím nižší počet účastníků v jakékoli soutěži, tím vyšší cena. A za třetí: není dobré mít všechno svázané v jednou velkém, těžko kontrolovatelném balíku,“ řekl Nečas Hospodářským novinám.

Jak si premiér představuje projednávání ekotendru? „Měla by zasednout příslušná komise, vyžádat si analýzy nabídek, zda jsou reálné, zda nejsou záměrně podstřelené, aby pak uchazeč mohl vyžadovat další platby. A pak by komise měla jít s nějakým doporučením do vlády.“ Tedy bez účasti zadavatele? Skousne Kalousek s ambicemi prosadit ekotendr roli přihlížejícího nebo dokonce pošťáka, který na vládu přinese doporučení komise?

Nešlo ekotendr zrušit už dřív?

ČESKÁ POZICE už loni 9. prosince informovala o jedné z právních analýz, které si premiér Nečas nechal vypracovat. Jsou v ní krok za krokem popsané možnosti, které by vládě umožňovaly zakázku zrušit v každé fázi ekotendru. Proč na to nedošlo?

Článek upozorňuje na citlivá místa studie. Ekotendr se primárně řídí dvěma předpisy – zákonem o veřejných zakázkách a takzvaným koncesním zákonem. „Právní úprava účinná v době vyhlášení zakázky (v prosinci 2008 – pozn. red.) ani aktuální právní úprava neumožňují veřejnému zadavateli vyhradit si právo na zrušení zadávacího řízení,“ píše se v analýze. To znamená, že vláda nemohla do zadání ekologické zakázky zahrnout klauzuli, dle níž ji může libovolně zrušit. Na přelomu let 2010/2011 bylo zadávací řízení ve fázi posuzování kvalifikace uchazečů. Předtím, než výběrové řízení dospělo do stadia rozlepování obálek s jednotlivými nabídkami, se premiéru Nečasovi nabízely jen dvě nepříliš reálné možnosti.

Vláda nemohla dle platné legislativy zahrnout do zadání ekologické zakázky klauzuli, dle níž ji může libovolně zrušitZa prvé by mohl ekotendr zrušit s poukazem na „důvody hodné zvláštního zřetele, které nastaly po zahájení zadávacího řízení“. Zákon tyto důvody nijak nekonkretizuje. To však neznamená, že by si vláda mohla nějakou příčinu jen tak „vymyslet“.

Zpráva uvádí, že takový postup by byl možný, pokud by třeba kabinet zjistil „takové nedostatky zadávací dokumentace, které brání zákonnému zadání zakázky a které není dost dobře možné odstranit“.  To by mohla splňovat například situace, že v zadávací dokumentaci ekotendru nebyly přesně vymezené technické podmínky, nebo byly, ale ne zcela výstižně by odrážely skutečný stav předmětu zakázky.

Autor studie premiéra Nečase upozorňuje: „V každém případě se musí jednat o objektivně existující, přezkoumatelné a daný postup odůvodňující okolnosti.“ Autor studie tehdy usoudil, že zrušit ekozakázku z tohoto důvodu není vůbec reálné. Naopak je značně pravděpodobné, že by účastníci tendru využili proti tomuto rozhodnutí veškeré možné právní kroky.

Jenže „přesně vymezené technické podmínky“ v ekotendru nikdy nebyly a nejsou dosud. Jestliže by tato podmínka byla pro zrušení tendru dostačující, z dnešního pohledu se jeví, že odstoupit od soutěže mohla vláda vlastně kdykoli. Jen si měla k tomu vyžádat ještě jednu expertízu o absenci oněch technických podmínek.

Podstatná změna okolností

ČESKÁ POZICE v prosinci 2010 upozornila i na druhou variantu uvedenou ve studii – zrušit ekotendr s ohledem na „podstatnou změnu okolností“. Zjednodušeně řečeno, musela by se přihodit událost, v jejímž důsledku by pominul důvod k pokračování tendru a kterou vláda nemohla předvídat, ani ji nezpůsobila. „Standardně je v odborné literatuře uváděn příklad, že zadavatel neobdržel přislíbenou dotaci, ze které zamýšlel veřejnou zakázku financovat,“ uvádí se v analýze. Pod tuto možnost však samy o sobě nespadají „změny na trhu“ zahrnující pravděpodobně i ekonomické aspekty ekozakázky.

V dalších fázích bude záležet na vývoji ekotendru. Zákon o veřejných zakázkách umožňuje vládě, aby obří zakázku v hodnotě minimálně desítek miliard korun zrušila, pokud třeba nebude podaná žádná nabídka.

To nenastalo. Obálky s nabídkou ceny za ekotendr odevzdaly včas všechny tři firmy, které prošly velice vzrušujícím prvním kolem provázeném řadou odvolání a stížností. Stejně jako nenastaly varianty, že budou hodnoceny jen nabídky nesplňující požadavky vlády, nebo uchazeči, s nimiž by bylo možné smlouvu uzavřít, to protiprávně odmítnou. I tehdy by mohl kabinet Petra Nečase tendr zrušit.

Zásah možný ve finiši

Pro dobu, v níž se právě nacházíme, věštila studie: „Nejvolnější ruce z hlediska práva, ale nejsvázanější z hlediska lobbistických tlaků bude mít premiér Nečas a jeho ministři až ve finiši, kdy budou nabídky uchazečů známé a vyhodnocené. Koncesní zákon totiž jednoduše umožňuje vládě smlouvu s vítězem ekotendru neschválit. Přičemž tento krok ani nemusí nijak zdůvodňovat. Je zcela na její libovůli. Otázkou však je, bude-li taková varianta prakticky průchodná.“

Nejvolnější ruce z hlediska práva, ale nejsvázanější z hlediska lobbistických tlaků bude mít premiér Nečas a jeho ministři až ve finiši, tvrdí loňská analýzaTa „věštba“ byla překvapivě vystihující. Napětí mezi premiérem Nečasem a ministrem Kalouskem okolo ekotendru velice zhoustlo.

V mezičase, kdy ministerstvo financí řídil Eduard Janota, odolal Kalouskem fedrovaný projekt i tomu nejtěžšímu zásahu, kdy o jeho umrtvení zákonnou cestou 6. listopadu 2009 rozhodla sněmovna. I Janota tedy dal vypracovat posudky u advokátních kanceláří Brož & partner a Weil, Gotshal & Manges. Ty se od už citovaného posudku lišily v podstatném – jinou průchodnou možnost než po rozlepení obálek vůbec nepřipouštěly. Sněmovna nesněmovna, nikdo se o zastavení tendru nepokusil, až dospěl do stadia obálek před rozlepením.

A politická situace nazrála k otázce: Může padnout vláda na ekotendru? Premiér Nečas na ni v HN odpovídá: „Může padnout na čemkoli zásadním. Nedovedu si představit, že by vláda pod mým vedením byla spjata s kauzou, ve které jde o desítky miliard a která je provázena korupčními pochybnostmi. Nechci, aby moje vláda měla za sebou něco jako gripeny, Mostecká uhelná, OKD nebo pandury. Teď mluvím obecně, nikoli o ekozakázce.“

Na zasedání vlády o megatendru na odstranění starých ekologických zátěží půjde do tuhého.

Počet příspěvků: 1, poslední 11.9.2011 07:08 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.