Navzdory kritikům, Kollerův protestsong má úspěch

Na festivalu Rock for People se ukázalo, že prvoplánová přímočarost spolehlivě funguje. 

„Jsme v prdeli, můžem si za to sami,“ zpívají Koller s Polákovou ve svém protestsongu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © repro Youtube TvLUDRA, ČESKÁ POZICEČeská pozice
„Jsme v prdeli, můžem si za to sami,“ zpívají Koller s Polákovou ve svém protestsongu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Bylo 6. července, krátce po jedné z těch prudších nočních bouří, jež asi dvakrát „úspěšně“ přerušily hudební festival Rock for People (navštívilo jej třicet tisíc lidí). V namačkaném obřím stanu pro zhruba sedm tisíc lidí koncertoval David Koller. Vydařené vystoupení prošpikované šlágry z dílny skupiny Lucie (Kollerova někdejší formace).

Koncert už se chýlil ke konci, když zpěvák avizoval poslední dvě písně, které mu prý svým obsahem nedělají žádnou radost, ale v kontextu trýznivého stavu současných politických poměrů a vzhledem k tomu, že je pouze několik měsíců před volbami, cítí potřebu, aby zazněly. První dílkem byla známá píseň Oheň (album Lucie, rok 1990), jejíž význam s ústředním motivem „Už se nechcem nikdy vracet / Tam kde nám bylo mizerně“ netřeba vysvětlovat.

Druhý popěvek Koller věnoval zlodějům a korupčníkům. Čekáte-li, že se jednalo o protestsong Jsme sami, který Koller nedávno nazpíval s herečkou a zpěvačkou Barborou Polákovou (na koncertu na hradeckém letišti vystoupila též), čekáte dobře. Reakce publika byla svého druhu odpovědí na některé pochybnosti nad touto skladbou, jež zaznívaly zejména ze strany „lidí kolem muziky“. (Kolega Macháček například v článku Nuda českého protestsongu napsal: „Máte chuť spolknout hořící lípu, když vám David Koller s Barborou Polákovou pobrukují do ouška, že ,jsme v prdeli, můžeme si za to sami´, a prostě jen recitují názvy velkých korupčních kauz posledních let, jako by četli útržky z denního tisku?“)

Na hradeckém letišti lidé nejenže znali zpaměti text, ale bučení a pískání při pasážích zmiňujících lahůdky jako Mostecká uhelná, tunel Blanka či Opencard prozrazovaly nepochybné souznění. Vlastně člověka napadá, zda právě to, samo o sobě, neopravňuje vznik takového díla. Dozráli jsme možná do doby prvoplánové přímočarosti.

ČESKÁ POZICE se tématu českého protestsongu věnovala v několika článcích:


Maxmilian Jsme sami 3:50 11.7.2012
Beda Venerabilis Úspěch písně potvrzuje Werichovu tezi: 9:56 10.7.2012
Jan_Macháček Holt... 23:39 9.7.2012
JiB     17:11 10.7.2012
JiB Sic 18:55 10.7.2012

Počet příspěvků: 6, poslední 11.7.2012 03:50 Zobrazuji posledních 6 příspěvků.