Navigace do auta nestojí moc. Ne každá je ale dobrá

Autonavigace může usnadnit cestu na letní dovolenou. I když ty přenosné jsou čím dál víc vytlačovány aplikacemi v mobilech, na trhu jsou stále stovky produktů. Slušný přístroj lze přitom pořídit už od tří tisíc korun. Především je třeba zkontrolovat míru pokrytí a možnost automatické aktualizace.

Navigace v chytrém telefonu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Navigace v chytrém telefonu. | foto: Shutterstock
Navigace v chytrém telefonu.

Papírovým atlasům odzvonilo. Prodejci se shodují, že před letními prázdninami a během nich prodeje navigací na internetu vrcholí. Jenže mají velkou konkurenci. „Na internetu klesly prodeje navigací meziročně zhruba o jednu pětinu. Největším konkurentem jsou pro ně mobilní telefony a aplikace s navigacemi. Fungují online, reagují v reálném čase a často na bázi sdílených informací o provozu, nehodách a aktuálním dění,“ říká Alexandra Čermáková z nákupního rádce a srovnávače cen Heureka.cz.

Druhým faktem je podle Matouše Jelínka, odborného redaktora časopisu Svět motorů, to, že automobilky v poslední dekádě výrazně snížily ceny vestavěných navigací. „Zatímco ještě před deseti lety se jejich ceny běžně pohybovaly i nad 50 tisíci korunami, dnes už nejlevnější vestavěnou navigaci pořídíte i za méně než deset tisíc. I takové zařízení bude většinou fungovat také jako handsfree nebo bude umět průběžně reagovat na dopravní komplikace,“ popisuje expert.

Aktuální data v první řadě

Nejžádanějšími navigacemi jsou podle prodejců tradiční výrobci jako TomTom, Garmin, Mio či Navitel, jejichž předností je mimo jiné větší jistota další podpory. „Průměrná cena top modelů se pohybuje mezi dvěma a pěti tisíci korunami v závislosti na funkcích a parametrech, jež navigace má,“ upřesnila Čermáková.

Stěžejním kritériem při výběru by mělo být, kde navigaci budete používat a které země chcete navštívit. Stačí vám jen Česko a Slovensko, různé části Evropy, nebo chcete procestovat celý svět?

S mapami souvisí také možnost jejich aktualizace. Jen tak se vám nestane, že si zajedete kvůli novému kruhovému objezdu nebo se zdržíte na okreskách, protože přístroj nemá o dostavěném úseku dálnice ani ponětí.

„Mapy jsou alfou a omegou. Dobře si při nákupu zkontrolujte míru pokrytí. Často se může stát, že koupíte navigaci, kde má být sice celá Evropa, ale některé mapy jsou velmi řídké, s minimem detailů a doplňkových informací – takže na nich jsou například pouze silnice první třídy a dálnice,“ upozorňuje Hana Hoffmannová, šéfredaktorka spotřebitelského časopisu dTest, na jehož webu lze najít podrobné testy navigací i mobilních aplikací.

S mapami souvisí také možnost jejich aktualizace. Jen tak se vám nestane, že si zajedete kvůli novému kruhovému objezdu nebo se zdržíte na okreskách, protože přístroj nemá o dostavěném úseku dálnice ani ponětí. Některé modely nabízejí doživotní aktualizaci map zdarma, u jiných si musíte pravidelně připlácet.

„Doporučovali bychom navigace s alespoň nějakou formou bezplatné aktualizace map na nějakou dobu, protože za jejich neustálé modernizování dáte nakonec více peněz než za samotnou navigaci,“ radí Hoffmannová.

Příjemným bonusem je rozsáhlý seznam takzvaných bodů zájmu (angl. points of interest). Jejich prostřednictvím můžete hledat konkrétní instituce – třeba památky – bez znalosti přesné adresy či nejbližší benzinovou pumpu.

Zbytečnosti i pokročilé funkce

„Důležité také je, zda navigace dokáže přijímat informace o provozu a uzavírkách. Doporučoval bych minimálně zařízení s příjmem rádiových informací RDS-TMC, mnohem lépe však fungují navigace s přístupem k mobilním datům. Ty levnější se k nim připojí přes mobilní telefon, dražší mají integrovanou SIM kartu.“

V rámci boje o zákazníka a snahy o atraktivitu se výrobci snaží navigace obohacovat o MP3 přehrávače či prohlížeče obrázků. Ale je třeba si uvědomit, že navigace má v první řadě navigovat a být k ruce na silnici. „Člověk, který sedí za volantem, se jmenuje řidič a není to náhoda – jeho jediným úkolem by mělo být soustředit se na jízdu. Samozřejmě je příjemné pustit si k řízení hudbu, ale to je tak vše, co mohu doporučit,“ říká Jelínek ze Světa motorů. „Důležité také je, zda navigace dokáže přijímat informace o provozu a uzavírkách. Doporučoval bych minimálně zařízení s příjmem rádiových informací RDS-TMC, mnohem lépe však fungují navigace s přístupem k mobilním datům. Ty levnější se k nim připojí přes mobilní telefon, dražší mají integrovanou SIM kartu. Pokud bych chtěl investovat do lepšího zařízení, hledal bych takové, které nabídne hlasové ovládání a handsfree, “ radí expert.

Zařízení od některého z renomovaných výrobců s doživotní aktualizací map a základní dynamickou navigaci s RDS-TMC tak podle Jelínka lze sehnat už za ceny kolem 3000 korun.

V neposlední řadě řešte pohodlný způsob uchycení a dostatečnou velikost displeje. Nejprodávanější jsou pěti- a šestipalcové.

Co sledovat při výběru autonavigace

Cena

Slušnou navigaci lze pořídit už od tří tisíc korun. Plaťte za funkce, které reálně na silnici využijete. Navigace má hlavně navigovat.

Značka

Nelze tvrdit, že by méně známé značky vyráběly méně kvalitní přístroje, ale pořízení produktu od některého z největších výrobců je jistější i z hlediska následné podpory a aktualizace map.

Úhlopříčka displeje

Nejvíce přístrojů má 4,3“ nebo 5“ úhlopříčku. Do osobního auta jsou ideální.

Mapové podklady

Promyslete si, kde budete navigaci používat. Dívejte se nejen na množství zemí, ale i kvalitu pokrytí.

Aktualizace map

„Lifetime“ záruka nabízí doživotní aktualizaci map zdarma, jinak platíte za mapy nebo za období.

Uživatelská přívětivost

Vyhovuje vám zpracování map a je pro vás menu přehledné? Většina navigací dnes disponuje dotykovým displejem, ty pokročilejší pak mají i hlasové ovládání.

Design

Zejména upevnění přístroje v autě. Levnější a středně drahé modely mají stojánek, který budete připevňovat zas a znova, a oddělené napájení. Tzv. aktivní stojánek připevníte napevno a jen do něj navigaci jednoduše zacvaknete, má zabudované napájení.

Další funkce

Hustá síť bodů zájmu, dopravní zpravodajství, které u nás ale není vždy stoprocentní, upozornění na radar, zabudovaná kamera, ale i prohlížení obrázků, přehrávání hudby nebo videí, průvodce, slovník nebo možnost propojení s telefonem a suplování handsfree. Každá navyšuje cenu, ale co reálně v autě využijete?

Počet příspěvků: 1, poslední 29.7.2018 08:33 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.