Na praxi do Číny či k Bentleymu? Z Mladé Boleslavi to jde.

Vysoká škola mladoboleslavské Škody Auto od roku 2000 roste. Mění status, chce posílit výzkum a připravuje se na vlastní doktorská studia.

Vstup do moderního vzdělávacího areálu za téměř tři čtvrtě miliardy korun. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vstup do moderního vzdělávacího areálu za téměř tři čtvrtě miliardy korun. | foto: © ČESKÁ POZICE, Martin RychlíkČeská pozice
Vstup do moderního vzdělávacího areálu za téměř tři čtvrtě miliardy korun.

Soukromé vysoké školy nemají v Česku dobrou pověst. Této zažité představě se vzpírají aktivity ojedinělé „firemní univerzity“, kterou v roce 2000 založila Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Na Karmeli, kde stojí odsvěcený kostel a bývalý piaristický klášter, vybudovala automobilka spolu s městem moderní vzdělávací areál v ceně takřka tři čtvrtě miliardy korun. Dnes má Škoda Auto Vysoká škola (ŠAVŠ) asi 1200 studentů a okolo 40 interních a desítek dalších akademických pracovníků včetně profesorů a docentů.

„Loni 1. září jsme změnili právní formu, dříve jsme byli součástí společnosti Škoda Auto jako jedna z jejích organizačních složek. Po dlouhých a pečlivých přípravách se ŠAVŠ stala obecně prospěšnou společností, jejímž zřizovatelem je Škoda Auto,“ řekl ČESKÉ POZICI rektor Petr Šulc. Důvodem byla snaha o emancipaci, akademickou volnost, transparentnost vůči ministerstvu školství, otevřenější prostor ke spolupráci s průmyslem, ale i větší možnost ucházet se o vědecko-výzkumné granty – jak v Česku, tak v Bruselu.

„Ve firemních procesech a hierarchii nám bylo dobře, ale přece jen těsno, museli jsme o potřebnosti změny přesvědčit představenstvo Škody Auto i vyšší grémia koncernu Volkswagen,“ říká prorektor pro výzkum Stanislav Šaroch o potřebách školy, která se v uplynulých letech slušně rozrostla. Díky budově stojící od roku 2007 na exkluzivním místě získala výtečné zázemí, které by jí mohly soukromé školy v Česku jen závidět: studenti tu mají aulu, učebny, menzu, knihovny – a také kostel pro svou promoci.

Vzdělávání (s mezinárodním přesahem)

Oceňují to zřejmě i zahraniční studenti. I díky globální značce Škoda Auto významně vzrostl jejich počet, takže už tvoří asi 15 procent studujících. „Máme studenty z 23 zemí od Číny po Mexiko, dominují u nás studenti z bývalého Sovětského svazu, především z Ruska, Ukrajiny, Běloruska a z Kazachstánu. Je zde i dost Slováků, ale nejsou tou největší skupinou cizinců,“ říká Šulc.

ŠAVŠ má kromě 30 partnerských univerzit v Erasmu i dvě úzce spolupracující školy, s nimiž dokonce vytváří takzvané „double degree“ programy. „Není to masové, využijí toho dva tři studenti ročně, jde o výběrovou záležitost,“ říká rektor. První institucí je Fachhochschule Oberösterreich Steyr, druhou je finská Seinäjoki University, s nimiž mladoboleslavskou instituci sbližuje velikost, ale také vazby na průmysl.

Na škodováckou univerzitu se ročně zapisuje asi 250 až 300 studentů do bakalářského cyklu, do navazujícího asi sto. Školné činí 28 tisíc korun za semestr, pro anglické obory jde o částku mezi 2500 až třemi tisíci eury za jeden semestr. Vybrané školné uhradí asi 55 procent nákladů, zbytek je z ostatních zdrojů. Největším donátorem je Škoda Auto. V dubnu 2009 obdržela ŠAVŠ medaili ministerstva školství za rozvoj vzdělávání v regionu.

Ač regionální, škola nechce být „lokální“: dva bakalářské a dva magisterské obory nabízí paralelně v angličtině. „Jednak máme studenty, kteří tak studují celý program, těch je pár desítek, dále studenty z Erasmu, kteří si z anglických přednášek sestavují výuku. Také jsme zavedli povinnou část studia v angličtině pro Čechy, takže se v učebnách skládají poměrně heterogenní skupiny,“ pochvaluje si rektor Šulc flexibilitu asi 30 předmětů vyučovaných v anglickém jazyce. Jedním z volitelných jazyků je v Mladé Boleslavi dokonce čínština, ale akademici přiznávají, že z praxe je zejména enormní poptávka po němčině.

Praxe (vysvětlovaná odborníky)

Vazbou na reálnou praxi je ŠAVŠ specifická. U studentů tří bakalářských programů (z odvětví managementu, ekonomiky a provozu) vyžaduje semestrální stáž. „Díky spolupráci se Škodovkou jsme schopní vyslat každoročně několik desítek studentů do firem celé Evropy, zejména v rámci koncernu Volkswagen. Ve třech uplynulých letech rostou i počty našich studentů v Číně, díky dvěma partnerským univerzitám v Šanghaji a Dalianu,“ řekl ČESKÉ POZICI ředitel ŠAVŠ Jan Dušek, jenž ve Škodě Auto prošel mnoha funkcemi.

Pro studenty čtyř magisterských programů se nabízejí praktikantské posty v Šangaji, Pekingu nebo tam, kde sídlí Audi. V roce 2013 tak do Číny vyjelo podle vedení celkem čtrnáct studentů. Část nákladů hradí interní stipendium, ale přispívá rovněž hostující a dočasný „zaměstnavatel“.

Jan Dušek oslovil kolegy ve Škodě Auto, kteří během semestru studentům vysvětlí celý proces vzniku a prodeje aut... Čína je ekonomicky nebývale důležitou oblastí. „Myslím, že by Evropa mohla místo mnoha Erasmů vyčlenit i nějaké prostředky na studijní pobyty v Číně, Indii či Brazílii... Ono není důležité umět přímo čínsky nebo rusky, ale umět se v zemi a na tamním trhu pohybovat. Proto chceme u nás posilovat výuku jazyků s ekonomickými předměty,“ říká Dušek, který pomáhal rozvíjet škodovácké aktivity právě na východních trzích.

Když přišel na Škoda Auto Vysokou školu, kde má na starosti finance (podobně jako kvestor na veřejné vysoké škole), měl nápad: Přivést na akademickou půdu lidi, kteří by pohovořili o tom, jak lze získávané vzdělání uplatnit. „Vědět, co a proč se ve škole učím,“ vysvětluje Dušek. Oslovil své bývalé kolegy, kteří během semestru vysvětlí celý proces vzniku a prodeje aut. „Vystoupili tam postupně lidé od šéfa strategie, člověka z designu, z vývoje, dále z výroby, investic... Studenti mohli zažít, jak vzniká jeden model, a dostali informace, které nikde jinde nenajdou. Přihlížejí k tomu pak ve studiu,“ popisují lidé z vedení ŠAVŠ, podle nichž je o tři takto pojaté předměty enormní zájem.

Je pravda, že absolventi nemají s uplatněním větší potíže. Asi polovina z nich nastupuje na různá místa ve Škodě Auto, další třetina míří do dodavatelských firem z automobilového průmyslu. Nezaměstnanost absolventů je mizivá, neboť i nabytá praxe v renomovaných firmách a v zahraničí bývá dobrým doporučením. „Musí v tom být systém. Teorie a praxe se musejí opravdu doplňovat, nestačí o tom jen mluvit,“ říká ředitel.

Výzkum (výhledově i s doktorandy)

Těm výjimečně schopným se rýsuje i šance, že by v Mladé Boleslavi mohli dosáhnout na vědeckou hodnost – velký doktorát Ph.D. „Ano, máme to v dlouhodobém záměru. Někteří naši magistři jsou již nyní v doktorských programech na veřejných vysokých školách, takže i dnes bychom měli případné adepty. Ale jsme si vědomi, že akreditace doktorského studia pro malou, a navíc soukromou vysokou školu je v Česku velmi komplikovaná, malé subjekty jsou diskriminovány,“ řekl ČESKÉ POZICI docent Stanislav Šaroch.

„Personálně jsme ale připraveni už teď,“ tvrdí Šaroch. V Mladé Boleslavi nehodlají tlačit na „milion průměrných článků“, neřídí se RIVovými kritérii, ale chtějí se soustředit na zásadní texty. Škodovácká škola připravila dokonce interní grantovou agenturu, aby mohla podpořit práce svých akademiků, ale i nadějných studentů. Pro dosažení doktorské akreditace je nezbytné, aby škola řešila výzkumné granty z externích zdrojů typu Grantové agentury ČR (GAČR) nebo evropského Horizon 2020 (v závěru roku 2013 byla vysoká škola úspěšná a získala podporu pro jeden z projektů v „GAČRu“).

„Státní prostředky na výzkum jsme dříve nezískávali i proto, že jsme byli vnímání jako bohatá soukromá univerzita, která peníze nepotřebuje. Jsme připraveni, abychom na ně v řádné soutěži dosáhli,“ říká ředitel Dušek, jenž by prý ocenil, kdyby fungoval stabilní a férový systém, kde bude oceněna kvalita.

Do budoucna hodlá Škoda Auto Vysoká škola rozvíjet výzkum, v široké síti zahraničních partnerů chce prohlubovat spolupráci především tam, kde dobře funguje, a letos by chtěla uspět s mezinárodní akreditací ACBSP a dosáhnout takzvaného ECTS Labelu, jenž představuje celoevropsky uznávanou certifikaci kvality kreditového systému sloužícího k mezinárodnímu převodu studijních výsledků.

Zároveň si je vedení mladoboleslavské „vejšky“ vědomo několikasetletých tradic vzdělávání v lokalitě Na Karmeli. Rektor Šulc k tomu říká: „Je příjemné, že pracujeme na stejném místě, kde už kolem roku 1600 působili učitelé a poslouchali je studenti. Našel se tu i ,poklad‘ s písemnostmi Jednoty bratrské, takže to, že si místní vzdělavatelé dopisovali přímo i s Janem Amosem Komenským, naplňuje jejich dnešní nástupce.“

Počet příspěvků: 2, poslední 18.4.2014 11:01 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.