Mládek proti operátorům. Prolobbovaná novela může padnout.

Telekomunikační zákon je jednou z nejupravovanějších norem v Česku. Na základě novely z podzimu 2014 provedli operátoři několik kontroverzních změn zákaznických smluv. Novela z pera senátorky Aleny Dernerové, kterou podpořil Jan Mládek, má vztah operátorů se zákazníky narovnat.

Telefonování. (Ilustrační foto.) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Telefonování. (Ilustrační foto.) | foto: Shutterstock
Telefonování. (Ilustrační foto.) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Poprvé to Alena Dernerová zkoušela už v listopadu, když se projednávala novela zákona o ochraně spotřebitele. Přes vzrušenou diskusi však její pozměňovací návrh neprošel. Odsoudil ho jednak ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek, především ale zafungovala telekomunikační lobby, která se k senátorčinu návrhu dostala ještě před jeho uveřejněním a zajistila si při hlasování dostatečný počet „ne“.

Teď Dernerová předkládá celou vlastní novelu a její šance na úspěch jsou mnohem vyšší. Překvapivě ji totiž podpořil i ministr Mládek. Ten ministr, který podobné snahy v minulosti odmítal, první návrh Dernerové označil za přílepek a jehož ministerstvo bývá odbornou veřejností často obviňováno, že je pod vlivem velkých telekomunikačních firem.

V dopise, pod kterým je ministr podepsaný, se dokonce uvádí, že úřad návrh akceptuje „bez připomínek“. Reakcí byla překvapena i samotná senátorka. Dodala však, že jí Mládek vyjádřil souhlas už dříve. Ministerstvo průmyslu svůj obrat nekomentovalo.

Smlouva je smlouva

„Návrh se zaměřuje na dva body, které jsem sledovala už v pozměňovacím návrhu – jednostranné změny smluv a převedení telefonního čísla,“ vysvětluje Dernerová.

Vadí jí totiž praxe, která se stala běžnou v loňském roce, kdy začalo docházet k tomu, že operátoři zákazníkům zavádějí nevyžádané a navíc zpoplatněné automatické dokupování datových balíčků, mění parametry produktů a nebo jim rovnou ruší tarify a převádějí na nové.

Operátor musí dát zákazníkovi možnost odstoupit bez sankce od smlouvy jen v případě, že provedená změna je podstatná a vede ke zhoršení postavení klienta.

V současnosti je praxe taková, že operátor musí dát zákazníkovi možnost odstoupit bez sankce od smlouvy jen v případě, že provedená změna je podstatná a vede ke zhoršení postavení klienta. O tom, co je podstatné a co zhoršení, však rozhoduje sám operátor.

Úpravu, která toto umožňuje, protlačil jako takzvaný přílepek člen sněmovního hospodářského výboru Stanislav Pfléger, který později přiznal, že tak učinil na základě lobby operátorů.

Teď by se zákazníkům mohla navrátit práva, která jim v minulých letech dávala takzvaná Husákova novela (nazvaná podle jejího autora bývalého poslance Jana Husáka – pozn. red.). Podle nové legislativy by zákazník nemusel v případě nesouhlasu se změnou smlouvy dokazovat zhoršení svého postavení, ale operátor by naopak musel dokazovat zlepšení zákazníkova postavení.

Pořád je co zlepšovat

Materiál by měl nutné legislativní kolečko začít obíhat v březnu. „Snad to nebude trvat věky, ale bude to v řádu měsíců. Když budu mít podporu ministerstva, kterou mi pan ministr potvrdil, tak by to mělo jít hladce,“ říká k další budoucnosti Dernerová.

Její ambice jsou přitom vyšší, což naznačuje i to, že si navrhovaná novela všímá rovněž přenositelnosti telefonních čísel mezi operátory. To by sice podle zákona mělo trvat maximálně čtyři dny, ale protože operátoři uplatňují různé výpovědní lhůty, které celý proces prodlužují, je to v praxi 30 až 42 dnů. To Česko řadí na chvost Evropy.

„Závažným problémem je například i převoditelnost a vypršení kreditu, ale to je běh na dlouhou trať. Budu ráda, když se zatím podaří alespoň tyhle dvě věci,“ hodnotí Dernerová.

Co řeší novela senátorky Dernerové

  • Při převodu na jiný tarif s jinými parametry, který operátoři dělají kvůli „optimalizaci nabídky“, bude muset zákazník mít možnost odstoupit bez smlouvy. Stejně tak když mu ubudou televizní kanály či trvale zpomalí internet.

  • Možnost odstoupení má mít zákazník vždy, bez toho aby musel u Českého telekomunikačního úřadu či soudu prokazovat, že došlo ke zhoršení jeho postavení. Operátor ho bude muset informovat. V případě sporu bude muset naopak operátor prokázat, že došlo ke zlepšení zákazníkova postavení.

  • Bez zákazníkova souhlasu nebude možné aktivovat ani automatický dokup dat či další služby zpoplatněné navíc nad rámec paušálu.

  • Přenesení telefonního čísla mezi operátory má trvat maximálně čtyři dny. Operátoři nebudou smět praktikovat výpovědní lhůty, které v současné praxi tuto časovou lhůtu prodlužují na 30 až 42 dnů.

Počet příspěvků: 1, poslední 8.3.2016 02:55 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.